Tegoroczna wiosna obfituje w przebudowy i modernizacje dróg w Białymstoku. Drogowców spotkany na trasach wylotowych i w centrum miasta. Jedne inwestycje właśnie się kończą, inne trwają w najlepsze. Ich koszt trzeba liczyć w setkach milionów złotych
Trasa niepodległości
Największą i najdroższą inwestycją (ok. 300 mln zł) w Białymstoku jest bez wątpienia trasa niepodległości. To 7-kilometrowy fragment miejskiej obwodnicy, który pozwoli ominąć centrum Białegostoku od zachodniej strony. Trasa niepodległości będzie składać się z dwóch alei: Niepodległości oraz Paderewskiego. Inwestycja przewiduje dwie jezdnie i po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Do tego chodniki, ścieżki rowerowe, drogi serwisowe oraz oświetlenie. Będzie też 11 dwupoziomowych skrzyżowań. Główny ruch ma iść dołem.
- Planowany termin zakończenia prac to 31 lipca 2019 - informuje Anna Kowalska z Białostockiego magistratu.
Według pierwszych planów budowa trasy niepodległości miała zakończyć się 31 sierpnia 2018 roku. Nie udało się, a termin zakończenia prac był przesuwany dwa razy. Czy lipcowy termin jest realny? Według danych magistratu branża mostowa gotowa jest w 95 proc. Jeżeli chodzi o branżę drogową to al. Paderewskiego ma 87 proc., a al. Niepodległości - 76 proc.
Trasa niepodległości znów się opóźnia. Zakończenie prac dopiero w czerwcu 2019 roku?
Skrzyżowanie Narodowych Sił Zbrojnych z al. Jana Pawła II
Także 31 lipca ma zakończyć się przebudowa skrzyżowania ul. Narodowych Sił Zbrojnych z al. Jana Pawła II. To początek trasy niepodległości i połączenie jej z trasą generalską. Prace ruszyły kilka miesięcy temu. Zaawansowanie robót związanych z budową jezdni wynosi obecnie ok. 30 proc. Przebudowa skrzyżowania nie przewiduje już bezkolizyjnego, dwupoziomowego skrzyżowania. Powstanie jednopoziomowe z wyspą centralną i bez tunelu. Za to przewidziane są trzy, cztery pasy ruchu. Zostanie też przebudowany brakujący odcinek ul. NSZ. Zostanie poszerzony do dwóch pasów ruchu w każdą stronę.
Węzeł Porosły
Kilkaset metrów dalej powstaje węzeł Porosły. Jego budowa trwa w najlepsze. Widać już wiadukt nad torami. Praktycznie gotowe są już niektóre trasy serwisowe, którymi zaraz po świętach poprowadzone zostaną objazdy. Budowa węzła Porosły ma zakończyć się 9 czerwca 2020 roku. To połączenie S8 z trasą generalską. W ramach tej inwestycji zostanie dokończona przebudowa ul. Kleeberga. Chodzi o brakujący 800-metrowy odcinek tej trasy. W okolicy miejscowości Porosły na skrzyżowaniu ósemki, drogi wojewódzkiej, powiatowej i gminnej powstanie bezkolizyjny węzeł drogowy. Dwupoziomowe skrzyżowanie zostanie również wybudowane u zbiegu ulic Jana Pawła II i Elewatorskiej, wraz z wiaduktem kolejowym nad torami.
Jurowiecka
Intensywne prace trwają też w centrum miasta. Rozpoczęła się już bowiem rozbudowa ul. Jurowieckiej od ul. Ciepłej do Poleskiej. W tej chwili trwa budowa nowej jezdni. - Planowany termin zakończenia prac – 18 sierpnia 2019 - informuje Anna Kowalska.
Powstaną tu dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Wzdłuż ulicy będą chodniki i drogi dla rowerzystów. Skrzyżowanie z ul. Ciepłą zostanie rozbudowane, pojawi się też sygnalizacja świetlna.
Ul. 1000-lecia Państwa Polskiego
Rozbudowywany jest też fragment al. 1000-lecia PP od skrzyżowania z ul. Wileńską do skrzyżowania z trasą generalską. Ulica zostanie poszerzona. Prawie na całym fragmencie zaplanowano dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Powstaną także ścieżki rowerowe, nowe chodniki, zjazdy i zieleńce. Dodatkowo zaplanowano trzy przystanki autobusowe z zatokami. Prace ruszyły dwa miesiące temu. Od środy kierowcy muszą spodziewać się tu poważnych utrudnień. Inwestycja, według planu, ma być gotowa 24 listopada tego roku.
Przedłużenie Wiewiórczej
Drogowych inwestycji nie brakuje też wokół Krywlan. Budowane jest przedłużenie ul. Wiewiórczej budowane jest na odcinku od. ul. Mickiewicza do skrzyżowania z przedłużeniem ul. Kuronia. Biegnie w pobliżu ogródków działkowych. Prace na tym odcinku powoli dobiegają końca. Gotowe są już chodniki, miejsca parkingowe. Na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza stoi sygnalizacja świetlna. Ruch na tej trasie ma być puszczony jeszcze przed wakacjami.
Klepacka
Na inwestycyjnej mapie jest też ul. Klepacka. Jej przebudowa już się rozpoczęła, ale została wstrzymana decyzją wojewody podlaskiego. Prace ruszą, gdy miasto ponownie uzyska pozwolenie na budowę. To oznacza, że lutowy termin zakończenia prac nie zostanie dotrzymany. W ramach inwestycji zaplanowano budowę wiaduktów kolejowych nad Klepacką. Zostanie także zbudowana nowa nawierzchnia jezdni, powstaną chodniki, drogi dojazdowe i zjazdy.
Tu oglądasz: Węzeł Porosły w Białymstoku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?