Grudzień 2021 roku. Ówczesny prezes PKP PLK Ireneusz Merchel na peronie stacji Białystok ogłaszał wybór trzech wariantów północnej obwodnicy kolejowej stolicy woj. podlaskiego do dalszych prac. Dzięki inwestycji, która miała połączyć linię do Ełku z linią do Sokółki, nie trzeba byłoby w Białymstoku zmieniać czoła pociągów. Ponadto miała umożliwić transport cargo poza miastem.
Rwetes przed wyborami o kolejową obwodnicę
Tyle że ujawnione plany jej budowy wzbudziły przed wyborami parlamentarnymi w 2019 roku ogromne protesty mieszkańców gmin Dobrzyniewo Dużego i Wasilkowa Bo to przez ich tereny miały przechodzić pierwotne korytarze zaproponowane przez inwestora w konsultacjach. Ostatecznie PKP z niektórych postanowiło się wycofać, ale i dopuściło warianty społeczne mieszkańców Dobrzyniewa Dużego czy burmistrza Wasilkowa.
Ostatecznie na stole zostało pięć preselekcyjnych rozwiązań. Wariant 11, najdłuższy i najbardziej odległy od Białegostoku prowadził od Knyszyna przez Ponikłę i Kopisk do Czarnego Bloku. To trasa zaprezentowana przez społeczny komitet z Dobrzyniewa Dużego, bardzo mocno oprotestowana przez ich sąsiadów z gminy Knyszyn i organizacje ekologiczne, bo najbardziej ingerowała w Puszczę Knyszyńską.
Kolejny wariant (nr12), burmistrza Wasilkowa, zakładał przebieg od Sochoni przez Wólkę Przedmieście, Kulikówkę, Kozińce do trasy nr 38 w stronę Knyszyna i Warszawy. Kolejny wariant (nr 8) biegnie od Sochoni, okrąża Woroszyły, następnie zawraca w stronę Burczaka, Leńców, Nowego Aleksandrowa, Dobrzyniewa Fabrycznego, by poprowadzić do linii nr 38 w Dobrzyniewie Dużym i Fastach.
Bliźniaczy (nr 6) do niego jest kolejny, z tą różnicą, że skręca przed Woroszyłami w stronę Burczaka. Od tej miejscowości oba korytarze biegną niemal równolegle wzdłuż planowanej trasy ekspresowej S19 obwodnica Wasilkowa- Dobrzyniewo Duże (węzeł).
Ostatnim (13)korytarzem jest ten w Białymstoku, czyli od ul. Przędzalnianej, wzdłuż drogi serwisowej obok trasy generalskiej, na Białostoczek do ogródków działkowych. Ze wszystkich jest najkrótszy, ale na 3/4 swej długości biegnie pod ziemią wzdłuż trasy generalskiej.
Jeden wariant do wyboru z trzech
Ostatecznie po wielu miesiącach PKP PLK- w grudniu 2021 roku - wybrało trzy do dalszych prac studyjnych. Były to: warianty 12, 6 i tunel wzdłuż trasy generalskiej.
- Wybrano je w oparciu o korzyści związane: z jak najmniejsza ingerencją w środowisko, czasem przejazdu oraz wsłuchując się w głos społeczeństwa - mówił 10 grudnia 2021 roku na stacji Białystok prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Zapowiedział, ze ten ostateczny wariant poznamy za kilkanaście miesięcy.
Ale tak się nie stało. Co więcej, ten wariant ostateczny nie został wskazany ani w 2022 roku, ani w 2023 roku. Ani do dziś.
Dwa lata poślizgu
W maju 2024 roku służby prasowe PKP PL informowały, że prowadzony jest przegląd projektów realizowanych przez PLK S.A., w tym zadania „Budowa północnej obwodnicy Białegostoku”.
- Decyzje dotyczące dalszej realizacji projektu będą podejmowane po zakończeniu przeglądu, na przełomie II/III kw. br - informowało biuro prasowe spółki.
Tyle, że na początku lipca przedstawiciele rządu Donalda Tuska zaprezentowali mapę planowanych kierunków rozwoju sieci kolejowej w najbliższych latach. Nie było tam połączenia linii nr 6 i linii nr 38, czyli tzw. północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku. Czy to oznacza, że pomysł ten nie będzie realizowany?
Etap przeglądu projektów realizowanych przez PLK S.A. został zakończony - informuje Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK - Decyzji dotyczących wyboru wariantu i perspektyw realizacji projektu kolejowej obwodnicy Białegostoku można spodziewać się jesienią br.