Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na fałszywego pracownika banku i "brokera". Kolejni mieszkańcy regionu ofiarami oszustów

OPRAC.:
Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Aby chronić swoje oszczędności Podlasianka zainstalowała aplikację na telefonie. Zgodnie z instrukcją oszusta, 37-latka wygenerowała też kod blik i zatwierdziła transakcję. Dzięki temu jej konto miało być już bezpieczne. Było jednak odwrotnie
Aby chronić swoje oszczędności Podlasianka zainstalowała aplikację na telefonie. Zgodnie z instrukcją oszusta, 37-latka wygenerowała też kod blik i zatwierdziła transakcję. Dzięki temu jej konto miało być już bezpieczne. Było jednak odwrotnie pixabay.com/pl/ zdjęcie ilustracyjne
37-latka uwierzyła, że ktoś próbuje wypłacić pieniądze z jej konta. Zainstalowała aplikację, która miała zablokować transakcję. W rezultacie straciła blisko 4 tys. zł. Natomiast 61-latek chciał zamknąć konto na platformie inwestycyjnej. W efekcie "obraził" oszusta i stracił 8 tys. zł. W ramach zemsty przestępca zresetował mu komputer.

Pokrzywdzeni to mieszkańcy pow. łomżyńskiego. Na komendę zgłosili się jednego dnia. Oboje padli ofiarami oszustów.

Jako pierwsza zgłosiła się 37-latka, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Twierdził, że nieznana osoba próbuje wypłacić pieniądze z jej konta.

- Aby chronić swoje oszczędności kobieta zainstalowała aplikację na telefonie, dzięki której miała mieć kontakt z bankiem i zablokować transakcję. 37-latka przez całą rozmowę postępowała zgodnie z instrukcjami rzekomego konsultanta. Nawet wtedy, kiedy ten polecił jej wygenerować kod blik i zatwierdzić transakcję - opowiada podkomisarz Justyna Janowska z Komendy Miejskiej Policji w Łomży.

Dzięki temu jej konto miało być już bezpieczne. Było jednak odwrotnie. Kobieta po zakończonej rozmowie telefonicznej zaczęła podejrzewać, że mogło to być oszustwo. Poszła do banku i tam już od prawdziwego pracownika dowiedziała się, że straciła 4 tysiące złotych.

Zobacz także:

Po kilku godzinach do łomżyńskiej komendy przyszedł 61-latek. Mężczyzna poinformował, że rok temu w internecie znalazł ogłoszenie o sprzedaży akcji jednej ze stacji paliw. Wtedy odezwał się do niego rzekomy konsultant, który przekonał go, aby zrezygnował z tej oferty i zainwestował tysiąc złotych w kryptowaluty. Mężczyzna przystał na jego propozycje i przelał te pieniądze na wskazane przez niego konto.

Czytaj też:

Po roku telefon ponownie zadzwonił. Tym razem konsultant twierdził, że mężczyzna zgromadził 3 tysiące dolarów i namawiał go do dalszego inwestowania. Pokrzywdzony jednak nie zgodził się i chciał zrezygnować z założonego wcześniej konta inwestycyjnego. Rzekomy konsultant powiedział, że mu w tym pomoże.

61-latek postępował zgodnie z jego wskazówkami. Najpierw zainstalował na swoim komputerze aplikację do zdalnej obsługi urządzenia. Oszust wiedząc, że pokrzywdzony ma trzy konta w różnych bankach, polecił mu zalogować się na każde z nich.

Dopiero przy ostatnim logowaniu oszust poinformował, że ten rachunek może służyć do zamknięcia konta inwestycyjnego. Aby otrzymać zwrot pieniędzy z tego konta 61-latek zgodził się zapłacić 8 tysiące złotych. Pieniądze miały służyć do zabezpieczenia transakcji wymiany bitcoinów. Mężczyzna wygenerował kody BLIK i podał je oszustowi.

Na szczęście, w trakcie rozmowy 61-latek zaczął podejrzewać, że jego rozmówca może być oszustem. Przelał swoje oszczędności na inne konto.

- Nie umknęło to uwadze oszusta, który próbował jeszcze namówić pokrzywdzonego do cofnięcia przelewu. Kiedy spotkał się z jego sprzeciwem oszust ,,obraził się" i zaczął mu ubliżać. W ramach zemsty zresetował mu komputer - relacjonuje podkomisarz Janowska.

Policja po raz kolejny apeluje o ostrożność przy podejmowaniu decyzji finansowych i nieklikanie w nieznajome linki do stron.

Jak uniknąć oszustwa:

  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.
od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna