Płyta "In natali Domini", wspólne dzieło kwartetu wokalnego Ensemble QuattroVoce i zespołu muzyki dawnej Period instrument consort nosi podtytuł "pieśni na Boże Narodzenie z Kancjonału Staniąteckiego i tańce renesansowe". I taki właśnie jest układ krążka, który wstępem opatrzył Jerzy Konstantynowicz.
Na płycie In natali Domini znalazły się trzy kategorie muzyki dawnej, reprezentujące różne gatunki: pieśni z Kancjonałów Staniąteckich z XVI–XVIII w., tańce pochodzące z XVI-wiecznej Krakowskiej Tabulatury Lutniowej oraz dwa utwory wybitnych polskich kompozytorów przełomu XVII – XVIII wieku: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Bartłomieja Pękiela. Większość prezentowanych tu utworów ma swoje prawykonanie. Do powstania tego nagrania doszło z inicjatywy śpiewaków białostockiego zespołu QuattroVoce, którzy po wielu realizacjach a capella pomyśleli o zagłębieniu się w fascynujący świat polskiej muzyki dawnej, wykonywanej z towarzyszeniem instrumentów. Zgłosili się z pomysłem do Jacka Urbaniaka, wręczając mu partytury wokalne staniąteckich utworów. Ten uznawany za jednego z pionierów ruchu muzyki dawnej muzyk – mając w dorobku liczne wykonania polskiej muzyki wokalno-instrumentalnej średniowiecza i renesansu – przystąpił do tego projektu. W pracy nad nagraniem ogromne znaczenie miało doświadczenie z wcześniejszych dokonań znakomitego zespołu Jacka Urbaniaka Ars Nova: wykonywanie pieśni Anonimów, Mikołaja Gomółki, Cypriana Bazylika, Wacława z Szamotuł, Sebastiana Klonowica, Krzysztofa Klabona. Istotne też okazało się teatralne spojrzenie Urbaniaka na zwyczaj polskiego kolędowania ukształtowane m. in. podczas pracy nad Pastorałką Leona Schillera, dla potrzeb Polskiego Radia. Zaowocowało to wprowadzeniem w tym nagraniu wielu partii solistycznych, duetów, okrzyków, charakterystycznie brzmiących instrumentów – a więc elementów dramaturgicznych. Dla zespołu solistów QuattroVoce stało się to nagranie nowym doświadczeniem, a dla słuchaczy oryginalnym spotkaniem z radosną i piękną w swej prostocie muzyką.
Na koncercie Krzysztof Owczynik nie tylko grał na fletach i lirze korbowej, ale też przybliżył genezę i historię instrumentów wykorzystywanych przez Period instrument consort. Jacek Urbaniak, kierownik artystyczny płyty "In natali Domini" wytłumaczył słuchaczom, czym jest przywoływany przez muzyków Kancjonał Staniątecki. Kto koncert przegapił, zawsze może sięgnąć po wydany nakładem wytwórni Acte Prealable krążek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?