Pozwolenie dotyczy również robót na torach i podtorzu i przebudowy stacji Czyżew, gdzie powstanie podziemne przejście dla pasażerów, zostanie zainstalowany nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Modernizowana, niemal 70-kilometrowa część Rail Baltiki z Czyżewa do Białegostoku, została podzielona na 10 mniejszych odcinków, dla których wojewoda podlaski sukcesywnie wydaje pozwolenia na budowę. Wydana w poniedziałek jest już szóstą decyzją, a jak zapewnił wojewoda, pozostałe pozwolenia będzie podpisywał w najbliższych miesiącach.
Rail Baltica. 200 km/h na odcinku Łapy - Białystok. Wojewoda podlaski podpisał decyzję lokalizacyjną
Bohdan Paszkowski przyznał, że dotychczasowe pozwolenia nie obejmują jeszcze większości trasy Czyżew - Białystok. Zapewnił jednak, że procedury dotyczące reszty trasy zostały rozpoczęte. Tak jest w przypadku odcinka od stacji Szepietowo do stacji Łapy. Są już natomiast zgody budowę trasy od stacji Czyżew do Szepietowa wraz z przebudową tej stacji czy modernizacja wiaduktu na trasie Łapy-Białystok.
Po modernizacji torów, kursujące po nich pociągi będą mogły osiągać prędkości wyższe niż obecnie, np. osobowe - 200 km/h, a towarowe - 160 km/h.
Odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Podlaskiem i ostatnia część modernizowanej trasy kolejowej Warszawa-Białystok. Zrealizuje ją - kosztem 3,3 mld zł - zwycięzca przetargu, polsko-chińskie konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (lider), Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.
Umowę z konsorcjum PKP PLK SA podpisały w czerwcu. Prace mają trwać 37 miesięcy, odcinek Czyżew-Białystok ma być gotowy w lipcu 2023 roku. Podróż z Białegostoku do stolicy ma wtedy trwać 1,25 godz., a z przystankami na stacjach pośrednich o 10 min dłużej.
Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF - Łącząc Europę.