Modernizacja dworca PKP S.A. w Białymstoku zbliża się do końca

Materiał informacyjny

- Wartość inwestycji to 36,6 mln zł netto
- Zaawansowanie kontraktu wynosi blisko 90%
- Planowany termin zakończenia budowy to IV kwartał 2020 r.

Budimex kończy renowację i modernizacje dworca PKP S.A. w Białymstoku. Wykonanie prac w budynku dworca jest zaawansowane w 88 procentach.

Obsługa podróżnych w odnowionym obiekcie powinna wrócić w IV kwartale tego roku po likwidacji obecnego dworca tymczasowego. Prace przeniosą się w tym czasie na plac przed dworcowy.

Zakres prac obejmował z jednej strony przywrócenie oryginalnego wyglądu zabytkowe dworca z XIX wieku, z drugiej strony jego wzmocnienie i zabezpieczenia na kolejne 100 lat bezpiecznej eksploatacji. Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Poprawiona została znacznie izolacja termiczna budynku. Dworzec został wyposażony w nowe instalacje sanitarne i monitoringu. Wyeliminowano także bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania (PRM).

Do prac budowlanych Budimex zaangażował około 100 podwykonawców i dostawców, większość z regionu Podlasia Największym wyzwaniem były prace podziemne, których część wykonano w technologii białej wanny. Bardzo ostrożnie trzeba było również wykonać wyburzenie antresoli o powierzchni około 300 m2, znajdującej się w głównej hali zabytkowego dworca. Nie mogliśmy użyć ciężkiego sprzętu z uwagi na jego gabaryty oraz obawę o ewentualne uszkodzenia struktur zabytkowych ścian. Prace zostały wykonane małymi etapami, poprzez odcinanie poszczególnych elementów wraz z ich rozdrobnieniem i usunięciem z obiektu. Wymagało to wielkiej precyzji i zachowania szczególnej ostrożności – mówi Piotr Doroszko Kierownik Kontraktu Budimex SA.

Zabytkowy budynek dawnej kolei Petersbursko – Warszawskiej wpisany jest od 1960 r. do rejestru zabytków. Obiekt powstał w 1860 r. i stanowi przykład architektury neobarokowej. Celem przebudowy było stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

*

Prace budowlane na terenie dworca PKP S.A. w Białymstoku rozpoczęły się w listopadzie 2018 roku. Zakończenie wszystkich robót włącznie z placem przydworcowym do nastąpi w III kwartale 2020 roku. Powierzchnia dworca głównego wynosi 2965 m2, natomiast kubatura 23 080 m3.

Budimex był generalnym wykonawcą m.in. modernizacji innego słynnego zabytkowego dworca kolejowego we Wrocławiu i w Przemyślu. Zostały one z sukcesem przebudowane i zmodernizowane przez największego polskiego generalnego wykonawcę budowlanego w latach 2010-2012. W tym roku oferta Budimeksu na przebudowę i modernizację stacji Warszawa Zachodnia została także wybrana za najkorzystniejszą w przetargu PKP PLK. Obecnie Budimex jest w pierwszej trójce największych generalnych wykonawców modernizacji infrastruktury kolejowej w kraju.

Budimex oprócz kontraktów budowlanych przeprowadził w Białymstoku wiele inicjatyw społecznych. Firma w 2019 roku posadziła ponad 200 drzew w mieście. Sfinansowała także budowę Leśnej Szkoły Podstawowej Puszczyk w Osowiczach. Zbudowała także – Strefę Rodzica w Uniwersyteckim Dziecięciu Szpitalu Klinicznym im. L. Zamenhofa.

Dane techniczne modernizacji:
Powierzchnia zabudowy 2131 m2
Kubatura 23 080,00 m3
Wysokość 13,05 m
Długość 155,86 m
Szerokość 17,2 m
Liczba kondygnacji nadziemnych 2
Liczba kondygnacji podziemnych 1

Dodaj ogłoszenie