Mlekovita to firma globalna

Materiał informacyjny Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita

Dzięki sprzedaży online nasze produkty mogą docierać do wszystkich konsumentów w Polsce. Daliśmy w ten sposób możliwość dokonywania niezbędnych codziennych zakupów także osobom przebywającym na kwarantannie. Rozmawiamy z Prezesem Zarządu Grupy MLEKOVITA Dariuszem Sapińskim.

Panie Prezesie, jaką strategię ma Grupa Mlekovita na 2021 rok? Czy po roku pandemii uległa ona zmianie?

Strategia Grupy Mlekovita od lat jest niezmienna, konsekwentna – dążymy do bycia firmą globalną. Nasza firma dynamicznie się rozwija, a dzięki dokonywanym inwestycjom i rosnącemu eksportowi, umacniamy się wciąż na pozycji lidera branży w Europie Środkowo-Wschodniej. Konsekwentnie rozwijany asortyment Mlekovity, liczący już ponad 1 000 produktów mlecznych najwyższej jakości, znany jest nie tylko w Polsce, ale i szeroko na świecie. To zasługa codziennej pracy 5 000 wykwalifikowanych pracowników przy ponad 180 liniach produkcyjnych w 21 zakładach produkcyjnych. Codziennie przetwarzamy w nich 8 milionów litrów najlepszego mleka, dostarczanego przez 15 000 polskich rolników.

W ubiegłym roku warunki do prowadzenia biznesu właściwie we wszystkich branżach, niemal na całym świecie, skomplikowała pandemia. Jednak Mlekovita osiągnęła rekord przychodów.

Rzeczywiście, pomimo trudnej sytuacji rynkowej oraz zawirowań związanych z pandemią Covid-19, w 2020 roku Grupa Mlekovita osiągnęła kolejny rekord – ponad 5,6 mld zł przychodu. Wartość eksportu wyniosła zaś 1,6 mld zł. Eksportujemy wytwarzane przez siebie produkty w sumie do 167 krajów. Codziennie poza granice Polski wysyłamy średnio 150 kontenerów z produktami. Jesteśmy m.in. głównym światowym dostawcą odtłuszczonego mleka w proszku w ramach rządowego kontraktu z Algierią. Rekordowe przychody w 2020 r. to zasługa m.in. obserwacji rynku i odpowiedzi na jego potrzeby, a także wynik konsekwentnych inwestycji w rozwój bazy technicznej, technologicznej i produktowej, na które w 2020 r. firma przeznaczyła 100 mln zł. Dzięki nim możliwe było rozpoczęcie produkcji nowych artykułów spożywczych. W 2020 roku rozwinęliśmy nasz asortyment o ponad 30 nowych produktów.

Jakie to były inwestycje?

Największym przedsięwzięciem jest budowa mroźni wraz z magazynami i infrastrukturą w centrali w Wysokiem Mazowieckiem. Co równie istotne, jako pierwsza i dotąd jedyna firma w Polsce rozpoczęliśmy produkcję batoników twarogowych marki MiaMu w naszym zakładzie w Pilicy. Z kolei w oddziale w Świeciu ruszyła linia do produkcji mleka zagęszczonego w tubkach pod marką Wypasione i masy krówkowej pod marką Kajmak Kuchmistrza. Kontynuowaliśmy także prace nad rozwojem linii produktów bez laktozy, rozszerzając ją o m.in. o jogurt Polski bez laktozy w trzech wariantach smakowych – naturalnym, gruszkowym i truskawkowym w kubku 150 g. Wprowadziliśmy także nową linię dań gotowych Bistro Minutka – paluszki serowe w panierce. W bieżącym roku planujemy jej rozwój. Wielkich inwestycji nie byłoby jednak bez kolejnych sukcesów w skupie surowca –ilość skupionego przez nas w 2020 roku mleka znów okazała się rekordowa i przekroczyła poziom 2,3 mld litrów.

Jakie jeszcze nowości pojawiły się w Waszej ofercie ostatnio? I jakie są kolejne plany rozwoju asortymentu?

Rokrocznie rozwijamy m.in. asortyment oferowanych serów. Jako lider na rynku posiadamy największy w Europie, unikalny wybór produktów. Sery to ważny element codziennej diety, a w rekordowym dla siebie pod względem przychodów minionym roku konsekwentnie rozwijaliśmy tę kategorię. Pojawiły się w niej kolejne nowości, a łączna produkcja serów w zakładach Grupy wyniosła ponad 120 tys. ton. Rozwijamy kategorie serów długodojrzewających, bez laktozy, regionalnych i ekologicznych. Wprowadzamy również szereg innowacji produktowych, m.in. obok panierowanych paluszków serowych także ser Cheddar z przeznaczeniem do burgerów. W 2021 roku dla wielbicieli mlecznych specjałów marki Mlekovita planujemy dalsze rozwijanie asortymentu – m.in. o kawy z mlekiem i naturalne mleczne lody.

Rozwijacie również nowe kanały sprzedaży, powstały 2 sklepy internetowe.

To był z pewnością niezwykle ważny krok w kierunku tzw. społecznej odpowiedzialności społecznej biznesu. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, którzy w dobie pandemii chętnie wybierają bezpieczne zakupy w sieci, uruchomiliśmy jesienią ubiegłego roku dwa sklepy internetowe: mlekovitka.pl z szerokim asortymentem produktów mleczarskich marki Mlekovita oraz szeregiem innych artykułów spożywczych i przemysłowych oraz sba.com.pl z artykułami o dużej zawartości białka. Co niezwykle istotne, jako jedyni oferujemy możliwość dostawy zamówienia w każdy zakątek kraju. Dzięki sprzedaży online nasze produkty mogą docierać do wszystkich konsumentów w Polsce. Daliśmy w ten sposób możliwość dokonywania niezbędnych codziennych zakupów także osobom przebywającym na kwarantannie.

Zachęcacie także wszystkich konsumentów do aktywności fizycznej i stosowania zbilansowanej diety.

Aktywność fizyczna wskazana jest wszystkim, w ten sposób można zadbać o swoje zdrowie, sylwetkę i dobre samopoczucie. A jako że przy wzmożonym wysiłku fizycznym niezwykle ważna jest zbilansowana dieta bogata w białko, warto włączyć do niej nasze produkty z linii Super Body Active, które stanowią źródło pełnowartościowych białek i nie zawierają zbędnych „polepszaczy” smaku. Ofertę naszych wyrobów o wysokiej zawartości białka stworzyliśmy i konsekwentnie rozwijamy z myślą o osobach profesjonalnie uprawiających sport, jak również amatorach, osobach aktywnych i dbających o zdrowy styl życia. Produkty te można nabyć m.in. we wspomnianym już naszym sklepie internetowym www.sba.com.pl. Zakupy w nim są szybkie, wygodne i bezpieczne – można je zrobić np. odpoczywając w domu po treningu. Co ważne, jesteśmy polskim producentem naturalnych koncentratów białek serwatkowych i jedynym w Polsce bezpośrednim producentem smakowego WPC 80 – od surowca do gotowego produktu. Aktywność fizyczna połączona z odpowiednią dietą ma też duży wpływ na odporność organizmu. Z myślą o zachowaniu zdrowia w tym trudnym czasie odświeżyliśmy szaty graficzne naszych produktów o szczególnych właściwościach w tym zakresie: linii DarPro i mleka acidofilnego, podkreślając ich pozytywny wpływ na odporność poprzez m.in. wzbogacenie w witaminy.

W minionym roku Mlekovita została uhonorowana wieloma nagrodami. Które są dla Państwa najistotniejsze?

Jako lider branży mleczarskiej w Europie Środkowo-Wschodniej otrzymujemy wiele wyróżnień. Zwyciężyliśmy m.in. wśród firm z sektora mleczarskiego w Złotej Setce Polskiego Rolnictwa, przygotowanej przez redakcję tygodnika „Wprost” – zostaliśmy zwycięzcą Platynowej Piątki Mleczarni. Po raz kolejny Mlekovita została również zwycięzcą Listy Najlepszych i Największych Spółdzielni Mleczarskich, opracowywanej przez Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich, oraz w Ogólnopolskim Rankingu Najlepszych Spółdzielni Mleczarskich, przygotowanym przez redakcję „Dziennika Gazety Prawnej”. W 7. edycji nagród Złote Laury „Super Biznesu” zwyciężyliśmy zaś w kategorii „Firmy spożywcze”, a kapituła doceniła nas za konsekwentny rozwój mimo pandemii i debiut na rynku e-commerce. Jako jedyni z branży mleczarskiej znaleźliśmy się też na liście marek uhonorowanych tytułem „Najlepsza Polska Marka 2020”.

Bardzo istotnym tematem jest również produkcja żywności przyjazna środowisku. Polacy coraz częściej świadomie wybierają produkty spożywcze, wytworzone w sposób zrównoważony. Jak podchodzi do tego zagadnienia Mlekovita?

Oczywiście, Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami w zakresie produktów przyjaznych środowisku naturalnemu. Dlatego tak ważne jest wdrażanie przez producentów żywności innowacyjnych rozwiązań na rzecz zrównoważonego rolnictwa i produkcji żywności. W Grupie Mlekovita jesteśmy świadomi wagi tego zagadnienia. Od lat stawiamy na zrównoważony rozwój, obejmujący wszystkie aspekty naszej działalności. Kierujemy się bowiem przekonaniem, że ochrona środowiska naturalnego jest niezbędna do wytwarzania produktów wspierających zdrową i zrównoważoną dietę. Dla zrównoważonego rozwoju Mlekovity najważniejsze są: wieloletnia i partnerska współpraca z producentami mleka oraz z najlepszymi dostawcami opakowań, materiałów i usług, a także wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych na światowym poziomie, z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko oraz bezpieczeństwo zdrowotne żywności.

Co to konkretnie oznacza?

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że jakość naszych produktów zaczyna się już na etapie pozyskiwania surowca. Dlatego naszą produkcję opieramy na wieloletnich partnerstwach z 15 tysiącami polskich rolników – producentów najwyższej jakości mleka. Doceniamy ich codzienną pracę, mającą na celu doskonalenie warunków hodowli i rozwój własnych gospodarstw, a co za tym idzie spełnianie wymaganych przez nas najwyższych standardów dostarczanego surowca. Poza tym ciągle się rozwijamy, modernizujemy nasze zakłady, inwestujemy w nowe linie produkcyjne i technologie, by były one jak najbardziej przyjazne środowisku i lokalnej społeczności. Prowadzimy racjonalną gospodarkę surowcami, optymalizujemy zużycie wody i energii. Stale modernizujemy też nasze zakłady, aby były jak najbardziej przyjazne środowisku. Wybudowaliśmy m.in. kotłownię gazową i elektrociepłownię w zakładzie w Trzebownisku na Podkarpaciu, elektrociepłownię w zakładzie w Lubawie, a także nową kotłownię gazową w zakładzie w Morągu. O naszej efektywności energetycznej, w tym uzyskanych oszczędnościach energii w różnego rodzaju inwestycjach, świadczą pomyślne wyniki audytów potwierdzone certyfikatami, m.in. największych firm certyfikujących na świecie, takich jak TÜV SÜD.

A co z pakowaniem produktów, jakie tu zachodzą zmiany?

Opakowania naszych produktów ewoluują – nie tylko pod względem szaty graficznej, ale także jeśli chodzi o materiały, z których są wykonane. Nasze proekologiczne podejście do pakowania produktów przejawia się m.in. w zmniejszaniu gramatury tworzyw sztucznych w opakowaniach, m.in. poprzez zmniejszenie grubości folii w opakowaniach sera w plastrach czy wprowadzenie kubków jogurtu z bezpośrednim nadrukiem. Z opakowania złożonego wcześniej z dwóch warstw tworzywa sztucznego, jedna zniknęła całkowicie. Zmieniliśmy też etykietowanie butelek kefiru i maślanki 1 kg – etykieta z roli zastąpiła stosowaną wcześniej etykietę termokurczliwą. Pozwala to naszej firmie redukować ilość tworzyw sztucznych aż o 100 tys. kg w skali roku. To już ogromna różnica, ale my nie ustajemy w wysiłkach, aby zmieniać skład opakowań kolejnych produktów i działać jeszcze bardziej proekologicznie. Ważnym aspektem naszej działalności proekologicznej jest również wdrożony system selektywnej zbiórki odpadów, które następnie przekazywane są uprawnionym odbiorcom. Tylko w 2020 r. zebrano w ten sposób blisko 2700 ton odpadów segregowanych, w tym blisko 1300 ton makulatury.

Materiał oryginalny: Mlekovita to firma globalna - Gazeta Współczesna

Dodaj ogłoszenie