Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mlekovita. Łaciate. Piątnica. Mocna marka własna jest warta miliony.

Barbara Kociakowska [email protected] tel. 85-748-74-53
Mlekovita, której wartość w rankingu Rzeczpospolitej została wyceniona na prawie 815 mln zł, jest skrupulatnie budowana już od 20 lat.
Mlekovita, której wartość w rankingu Rzeczpospolitej została wyceniona na prawie 815 mln zł, jest skrupulatnie budowana już od 20 lat.
Loga niektórych firm są warte setki milionów złotych. Jednak aby tak się stało, niezbędne są dwa czynniki: wysoka i powtarzalna jakość oraz reklama. Czyli trzeba najpierw zainwestować, by później odcinać kupony. Bo produkty markowe jest łatwiej sprzedać i można jeszcze otrzymać za nie wyższą cenę.

Silnej marki nie da się stworzyć w ciągu roku czy dwóch lat. Mlekovita, której wartość w rankingu Rzeczpospolitej została wyceniona na prawie 815 mln zł, jest skrupulatnie budowana już od 20 lat.

– A znaną i silną marką Mlekovita stała się już po dziesięciu latach – mówi Dariusz Sapiński, prezes tej mleczarni.

Jak mówi, siła marki bierze się ze stałego, systematycznego rozwoju firmy.

– Ciągle rozszerzamy asortyment, wprowadzamy nowe produkty – mówi Dariusz Sapiński. – Oczywiście, naszą markę wspieramy też reklamą. Dokładamy wszelkich starań, by była znana.

Zobacz: Dariusz Sapiński wyzwań się nie boi

Prezes Mlekovity nie ukrywa, że silna marka kosztuje. Bo nie wystarczy wejść na szczyt, ale trzeba się na nim utrzymać. Systematycznie przypominać się konsumentom kampanią reklamową. A to kosztuje. Jednak warto wydawać na to pieniądze.

– Bo towar markowy jest droższy i łatwiej go sprzedać – mówi Dariusz Sapiński. – Dzięki temu inwestycja w markę się zwraca.

Edmund Borawski, prezes grajewskiego Mlekpolu (właściciela marki Łaciate) ocenia, że roczne wydatki na reklamę związaną z marką to około 15 mln zł.

Zobacz: Dariusz Sapiński wyzwań się nie boi

– Staramy się co roku przypominać markę „Łaciate”, poszukiwać nowych form przekazu – mówi Edmund Borawski.

Mlekpol swoją sztandarową markę zaczął budować od 1995 roku. Po około pięciu latach miała ona już pozycję.

– Zaczęliśmy od jakości, postawiliśmy na nowe technologie – mówi prezes Mlekpolu. – Oczywiście była też reklama w mediach.

Jego zdaniem, choć bardzo ważna jest wysoka i powtarzalna jakość, to duże znaczenie ma też reklama. Musi ona zawierać przekaz, który trafi do konsumentów. Później już pozostaje czekać na efekty. Są to: zwiększona sprzedaż (dzięki temu także i obniżone koszty produkcji), a także wyższa cena.

Zobacz: OSM Piątnica inwestuje i się rozwija

Z roku na rok rośnie też wartość marki Piątnica, mimo tego że mleczarnia ta nie widzi potrzeby, by wspierać swoje produkty kampaniami reklamowymi. Stawia tylko na jakość.

– Marka Piątnica zaczęła się tworzyć wraz z nastaniem świeżego, innowacyjnego spojrzenia na funkcjonowanie zakładu – tłumaczy Beata Tomczyk z działu marketingu OSM Piątnica. – Zaistniała w świadomości konsumentów wraz z wprowadzeniem w 1991 r. na rynek Serka Wiejskiego, który dziś jest naszym sztandarowym produktem.

Przedstawicielka OSM Piątnica przyznaje, że silna marka to rzeczywiście duży atut w rozmowach handlowych. Konsumenci poszukują na sklepowych półkach produktów z logo Piątnica, dlatego odbiorcy chcą mieć je w swojej ofercie. A że produkty markowe są zazwyczaj najwyższej jakości, dlatego są one droższe od innych wyrobów.

Najcenniejsze

Na świecie najdroższą marką jest Coca-Cola.
Jej wartość to blisko 69 mld dolarów.
W Polsce prym wiedzie PKN Orlen
– wyceniania jest na 3,65 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny