Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister kultury: Ulica przez Dojlidy może powstać. Towarzystwo Opieki nad Zabytkami grozi sądem [MAPA]

Tomasz Mikulicz
Tak ma przebiegać skrót w stronę Bielska Podlaskiego. Ulica omijająca rondo przy Sklejkach połączy się z ul. Suchowolca w pobliżu kościoła
Tak ma przebiegać skrót w stronę Bielska Podlaskiego. Ulica omijająca rondo przy Sklejkach połączy się z ul. Suchowolca w pobliżu kościoła Opr. graf. Radosław Mogilewski
Nad pozwem zastanawiają się członkowie Towarzystwa Opieki nad Zabytkami. Chcą chronić dawne założenie Hasbachów. A to właśnie tam ma powstać droga.

Minister kultury podtrzymał moją decyzję. Nie można chronić czegoś, czego już nie ma – mówi Małgorzata Dajnowicz, wojewódzka konserwator zabytków.

Latem odmówiła wszczęcia postępowania o wpis do rejestru zabytków terenu ograniczonego ul. Stawową, Dojlidy Fabryczne i ogrodzeniem Pałacu Hasbacha. Ma tędy biec droga przez bagna. Dzięki niej kierowcy wyjeżdżający z Białegostoku w stronę Bielska Podlaskiego nie będą już musieli jechać łukiem w prawo przed Sklejkami, tylko pojadą prosto przedłużeniem ul. Branickiego. Ulica będzie wiodła przez podmokły teren i połączy się z ul. Suchowolca w okolicach kościoła Niepokalanego Serca Maryi.

Sprzeciwia się temu Towarzystwo Opieki nad Zabytkami. Bo droga przepołowiłaby teren dawnego założenia pałacowo-fabrykanckiego Hasbachów. Jednocześnie rozrywając historyczny układ urbanistyczny, jaki tworzą sąsiadujące ze sobą m.in.: Pałac Hasbacha, kościół Niepokalanego Serca Maryi oraz dawne domy fabrykanckie wzdłuż ul. Suchowolca.

Radni PiS za drogą przez Dojlidy Fabryczne. W kampanii mówili co innego

Radni PiS za drogą przez Dojlidy. W kampanii mówili co inneg...

Do marca nadzieję widziano w radnych PiS, którzy w kampanii wyborczej z 2014 roku zarzekali się, że są przeciw drodze. W marcu zagłosowali jednak za studium, które dopuszcza powstanie trasy.

– Rozmawialiśmy na ten temat nie tylko z mieszkańcami Dojlid, ale też Dojlid Górnych i osiedla Nowe Miasto. Wskazywali, że ruch z miasta powinien być wyprowadzany jak najszybciej, czyli nie przez ul. Kuronia, Mickiewicza i Ciołkowskiego, ale właśnie planowaną drogą przez Dojlidy – komentował na naszych łamach przewodniczący rady miasta Mariusz Gromko z PiS.

Zobacz koniecznie: Ulica ks. Michała Sopoćki, czyli przedłużenie Sitarskiej w Białymstoku, już otwarta. Są dwa pasy ruchu w każdą stronę, jest nowy wiadukt

TOnZ-owi pozostało więc prosić o pomoc służby konserwatorskie. Małgorzata Dajnowicz stwierdziła jednak, że wnioskujący nie wykazali dostatecznego interesu społecznego, by obejmować teren ochroną. Jej wątpliwości wzbudziło również to, że TOnZ chciał, by w rejestrze znalazł się – osuszony w latach 90. – staw. Dziś jest on porośnięty trawą. Przed laty funkcjonował jako staw młyński i był częścią założenia.

– Zawsze można go odtworzyć. Uregulowałoby to stosunki wodne i zmniejszyło straty, jakie regularnie powstają w czasie ulewnych deszczy – podkreślała w lipcu na naszych łamach Barbara Tomecka z TOnZ-u.

Te argumenty nie przekonały Małgorzaty Dajnowicz. Kiedy odmówiła wpisu terenu do rejestru, TOnZ odwołał się do ministra kultury. Ten stwierdził, że teren, gdzie był staw „nie dokumentuje w żaden sposób dawnej funkcji jako stawu młyńskiego, bowiem utracił ją w drugiej połowie XIX wieku”.

Nie przegap: Dojlidy. Mieszkańcy nie zgadzają się na osiedle bloków i drogę przez bagna

Natomiast jeśli chodzi o postulowaną przez TOnZ ochronę założenia urbanistycznego, minister przypomina, że już dziś do rejestru wpisany jest Pałac Hasbacha, dawne domy fabrykanckie oraz kościół wraz z plebanią. Minister nie widzi więc potrzeby obejmowania ochroną całego dawnego założenia Hasbachów, skoro oprócz tych trzech elementów niewiele już z niego pozostało.

– Zastanawiamy się nad skierowaniem skargi na decyzję ministra do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Mamy takie prawo – podkreśla Barbara Tomecka.

Faktem jest jednak, że budowa drogi na zapleczu Pałacu Hasbacha rozwiąże problem komunikacyjny, jakim jest „wąskie gardło” ul. Suchowolca i Dojlidy Fabryczne oraz tłok na rondzie u zbiegu tych ulic. Jeżdżą tamtędy również ciężarówki, które z ul. Branickiego kierują się przedłużeniem ul. Piastowskiej na obwodówkę.

Czytaj też: Spór o Dojlidy. Park kulturowy i estakady na bagnach

– Moim zdaniem należy zakazać tirom wjazdu na ul. Suchowolca. Mogą przecież, jadąc od strony Hajnówki, skręcać w prawo w Plażową i dojeżdżać do Ciołkowskiego – mówi Tomecka.

Historyk Andrzej Lechowski podkreśla jednak, że oprócz tirów, problemem są samochody osobowe. – Kto by nadkładał drogi skręcając w Plażową? – pyta. Dodaje, że na pewno trasa na zapleczu Pałacu Hasbacha rozwiązałaby problem.

Na razie nie są jeszcze znane parametry przyszłej drogi. Urbaniści są dopiero w trakcie tworzenia projektu planu miejscowego tych okolic.

Zobacz koniecznie: Browar Dojlidy Białystok. Zobacz jak i gdzie powstaje piwo!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny