reklama

Miasto kupiło dziesięć nowych autobusów. To nowoczesne diesle. Przyszłość należy jednak do autobusów wodorowych

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Zaktualizowano 
Po białostockich ulicach jeździ ponad 250 autobusów, z czego siedem to hybrydy. W nowej perspektywie unijnej na lata 2020-27 kupowane będą autobusy elektryczne. Na razie jednak kupujemy dziesięć dieseli.

Nie wiem czy mogę o tym mówić, ale gdy wielokrotnie pytałem kierowców, jakimi autobusami im się najlepiej jeździ odpowiadali, że solarisami - mówił wiceprezydent Zbigniew Nikitorowicz.

Podpisał w poniedziałek (21 października) umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę dziesięciu nowych autobusów. Dwóch 12-metrowych i ośmiu 18-metrowych przegubowców.

Czytaj też: Białystok. Festyn na Rynku Kościuszki. Nowe autobusy Białostockiej Komunikacji Miejskiej były dostępne dla zwiedzających [ZDJĘCIA]

Będą to autobusy niskoemisyjne i niskopodłogowe, o silnikach diesla spełniających normy emisji spalin Euro VI. Nowe autobusy mają być dostarczone do Białegostoku do 10 marca. Ta inwestycja będzie kosztowała prawie 16,5 mln zł, z czego ok. 85 proc. pokryła UE.

– Naszym celem jest sprawna i nowoczesna komunikacja miejska. Zakup niskoemisyjnych autobusów jest inwestycją w czystsze powietrze i odpowiednią jakość życia mieszkańców. Te zamówienia to kolejny etap unowocześniania miejskiego taboru – podkreślał Nikitorowicz.

Czytaj też: Nowe autobusy BKM w Białymstoku już wkrótce. Ogłoszono przetargi

Natomiast dyrektor sprzedaży w Solarisie Krzysztof Musiał mówił, że Białystok jest na ścianie wschodniej wiodącym partnerem jego firmy. Przyznał, że to jest dobry czas dla wszystkich marek. - Unia Europejska stawia na ekologię. Dzięki temu w wielu firmach jest bardzo dużo wymian autobusów - podkreślał.

Nie wiadomo jednak jak długo ten boom będzie trwał. - Pytanie jak miasta są przygotowane do tego, że gdy skończą się pieniądze unijne trzeba będzie kontynuować wymianę taboru - mówi Musiał.

Czytaj też: BKM. Nowe autobusy są już w Białymstoku. To niskoemisyjne i niskopodłogowe Mercedesy (zdjęcia)

Po białostockich ulicach jeździ ponad 250 autobusów, z czego siedem to hybrydy. - W nowej perspektywie unijnej na lata 2020-27 będziemy kupowali autobusy elektryczne - podkreślał Zbigniew Niktorowicz.

Zbigniew Musiał stwierdził, że choć takie pojazdy są droższe, to można dostać na nie z UE nawet 95 proc. dofinansowania. - A koszty energii elektrycznej wygrywają z ceną tradycyjnego paliwa - podkreślał.

Według niego przyszłość będzie jednak należała do autobusów wodorowych. - Mają przebieg na jednym ładowaniu do 350 km, podczas gdy w przypadku autobusów elektrycznych jest to do 200 km - mówił Krzysztof Musiał.

Dziesięć solarisów to niejedyne autobusy, które w przyszłym roku zasilą nasz tabor. We wrześniu miasto podpisało także umowę na dostawę 2 autobusów hybrydowych – spalinowo-elektrycznych – z firmą Volvo Bus Corporation. Koszt to prawie 3,7 mln zł.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
www.i.Bialystok.pl

Czyli na razie Białystok nie spełnia wymagań wynikających z Ustawy o elektromobilności nie posiadając na 240 autobusów ani jednego autobusu elektrycznego (zeroemisyjnego) lub tańszych, mniej emisyjnych autobusów na gaz np. LNG, CNG? A do 2023 roku powinien posiadać 5% czyli 13, do 2025 roku 26, do 2027 r 52, ostatecznie wszystkie musza być elektryczne. A ostatni przetarg: zamiast ekologicznych autobusów elektrycznych rdzewiejąca, rakotwórcza tandeta mer=sedesa? Zwracam się o unieważnienie przetargów na zakup autobusów miejskich z silnikami diesla. Inne miasta już dawno kupują autobusy elektryczne (np. Zielona Góra, Warszawa), autonomiczne (Lublin), na gaz CNG/LNG (Rzeszów, Tarnów, Warszawa), a Białystok jak wieś dalej kupuje rakotwórcze diesle, które niedługo będą miały zakaz wjazdu do centrów miast? „Jak dotąd, niemal wszystkie autobusy komunikacji miejskiej w Białymstoku napędzane są silnikami wysokoprężnymi. Mimo iż są to już najczęściej pojazdy nowszej generacji, to nadal są one dosyć głośne i emitują spore ilości spalin. Wiadomo, że w niedługim czasie władze Białegostoku przymierzają się do kolejnej wymiany części taboru. Może zatem warto skorzystać z okazji i rozpocząć przestawianie go na bardziej ekologiczny i przyjazny ludziom oraz środowisku. (…)miasto powinno wziąć udział w programie e-Bus, ponieważ w przyszłości są duże szanse na wsparcie finansowe zarówno od rządu, jak i z Unii Europejskiej.”

Autobus elektryczny nie emituje spalin, jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego, daje też oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla autobus elektrycznego to ok. 50 zł, zaś autobusy spalinowe zużywają zwykle 40-60 l paliwa/100 km co kosztuje 200-400 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 300 km daje to oszczędności na paliwie 500 zł dziennie, oszczędności miesięczne to 15 000 zł , a roczne oszczędności to 200 000 zł.

Np. autobus Elektryczny BYD E-bus12 osiąga zasięg przekraczający 300 km po jednym, pełnym cyklu ładowania, także z włączoną nieustannie klimatyzacją, autobus ładuje się w zajezdni w zaledwie 4 godziny.

Autobus elektryczny Solaris ładuje się podczas postoju na pętli poprzez wysuwany pantograf lub indukcyjnie - bezprzewodowo poprzez infrastrukturę ukrytą w nawierzchni jezdni

Przykładowe autobusy elektryczne dostępne w Polsce: np. Solaris, Ursus.

www.ibialystok.blogspot.com/2018/08/elektryczna-sciema-testy-autobusu.html

F
FederacjaZielonych.pl

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - dotyczy: zakupów autobusów diesla komunikacji miejskiej w latach 2004-2011 przez Urząd Miasta Białystok zamiast na o 50% tańszy ekologiczny gaz CNG wbrew wnioskom Stowarzyszenia Federacja Zielonych z 2004 i 2007 r, co przy zużyciu rocznym paliwa ok. 7 mln litrów spowodowało stratę ok. 210 mln zł = 14 mln zł rocznie (autobusy na CNG spełniają także surowsze normy emisji zanieczyszczeń i hałasu niż zakupione autobusy diesla)

G
Gość
21 października, 21:02, skubi du:

moze byc i dwadziescia trzydziesci nowych a kto za kierownica skad kierowcow brak totalny za 2500 2600 wstawanie o 2 koniec 24.40 swieta niedziele powodzenia zycze

21 października, 21:33, Gość:

Szkoda klawiatury na twoje wypociny. Żeby kierowców brakowało to by się niektóre kursy w ogóle nie odbywały, a jakoś takich sytuacji nie ma.

Mam kilku znajomych w jednej ze spółek, żadnych braków nie ma, w ciągu ostatnich 2 miesięcy kilkunastu nowych kierowców przyjęli, cały czas nowe podania wpływają, więc nie wiem skąd te twoje dziwne tezy....

22 października, 7:36, Gość:

Kłamiesz. Pewnie jesteś podstawiony

Może i jestem. Za to tobie ewidentnie brak mózgu ;)

e
ekolog

autobusy elektryczne trzeba ładować z sieci - w Polsce prąd z sieci produkowany jest z węgla , wiec jaka to ekologia !!!???? wole autobusy hybrydowe lub wodorowe

p
precz z UE

UE to 6-7 % w skali budżetu państwa. Nie licząc wpłat do kołchozu i innych obciążeń. Te 85% to kreatywność księgowo propagandowa. Tak czy inaczej za wszystko my płacimy, Polacy.

G
Gość
21 października, 21:02, skubi du:

moze byc i dwadziescia trzydziesci nowych a kto za kierownica skad kierowcow brak totalny za 2500 2600 wstawanie o 2 koniec 24.40 swieta niedziele powodzenia zycze

21 października, 21:33, Gość:

Szkoda klawiatury na twoje wypociny. Żeby kierowców brakowało to by się niektóre kursy w ogóle nie odbywały, a jakoś takich sytuacji nie ma.

Mam kilku znajomych w jednej ze spółek, żadnych braków nie ma, w ciągu ostatnich 2 miesięcy kilkunastu nowych kierowców przyjęli, cały czas nowe podania wpływają, więc nie wiem skąd te twoje dziwne tezy....

Kłamiesz. Pewnie jesteś podstawiony

G
Gość
21 października, 20:24, Mieszkaniec:

Kiedy Trasą Niepodległości pojedzie autobus???

21 października, 20:45, Gość:

Jeżdżą: 16 i 25

Oj Stefan, 25 zanurza się na chwile i tyle tej jazdy po trasie. Nie wiem jak z 16 ale obstawiam, że podobnie.

Przystanek 25 jest tak umiejscowiony, że idi9ota nie zrobiłby tego inaczej. Wybrano punkt najbardziej oddalony od bloków. Wiem, że to w trosce o zdrowie mieszkańców bo spacery to zdrowie.

G
Gość
21 października, 21:02, skubi du:

moze byc i dwadziescia trzydziesci nowych a kto za kierownica skad kierowcow brak totalny za 2500 2600 wstawanie o 2 koniec 24.40 swieta niedziele powodzenia zycze

Szkoda klawiatury na twoje wypociny. Żeby kierowców brakowało to by się niektóre kursy w ogóle nie odbywały, a jakoś takich sytuacji nie ma.

Mam kilku znajomych w jednej ze spółek, żadnych braków nie ma, w ciągu ostatnich 2 miesięcy kilkunastu nowych kierowców przyjęli, cały czas nowe podania wpływają, więc nie wiem skąd te twoje dziwne tezy....

s
skubi du

moze byc i dwadziescia trzydziesci nowych a kto za kierownica skad kierowcow brak totalny za 2500 2600 wstawanie o 2 koniec 24.40 swieta niedziele powodzenia zycze

G
Gość
21 października, 19:40, Gość:

Kliamtyzajca nie działa. Okna zamknięte. Kierowca z papierosem.

Otóż to. Kierowcy tak dużo pala, że nie mają czasu się rozpędzić. Autobusy włoska się 30 km na godzinę.

G
Gość
21 października, 20:24, Mieszkaniec:

Kiedy Trasą Niepodległości pojedzie autobus???

Jeżdżą: 16 i 25

G
Gość
21 października, 20:24, Mieszkaniec:

Kiedy Trasą Niepodległości pojedzie autobus???

Nigdy chyba że sam wsiądziesz za fajer za 2500 tysia

M
Mieszkaniec

Kiedy Trasą Niepodległości pojedzie autobus???

G
Gość

Kliamtyzajca nie działa. Okna zamknięte. Kierowca z papierosem.

G
Gość

Kiedy Nowa linia dla Krunik Oliszek Sienkiewicz Barszczewa i Choroszczy ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3