Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Mi estas Lidia" Wzruszający monodram Pauli Czarneckiej otworzył Dni Zamenhofa w Białymstoku

Alicja Olchanowska
Alicja Olchanowska
Monodram "Mi Estas Lidia" otworzył 22. Białostockie Dni Zamenhofa.
Monodram "Mi Estas Lidia" otworzył 22. Białostockie Dni Zamenhofa. RoobiShot/Centrum Zamenhofa
"Mi Estas Lidia" to spektakl poświęcony Lidii Zamenhof, najstarszej córce Ludwika Zamenhofa. Paula Czarnecka w swoim monodramie próbuje dotknąć tej enigmatycznej postaci. To opowieść nie tylko o Lidii, ale i problemach współczesnego świata. Premiera miała miejsce 9 grudnia o godz. 18 w Centrum im. Ludwika Zamenhofa w Białymstoku.

Jak tłumaczy sama autorka, spektakl „Mi estas Lidia” nie jest próbą biograficznego uchwycenia portretu Lidii Zamenhof, lecz dyskusją na temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary.

Monodram rozgrywa się w onirycznej przestrzeni, przypominającej ekspozycję zapomnianej już wystawy. Paula Czarnecka krok po kroku odkrywa postać Lidii Zamenhof, przywołuje strzępki jej wspomnień, postaci z przeszłości jak ojciec, matka, naukowcy, dawni kochankowie.

Biografia Lidii jest zaledwie pretekstem do poruszenia tematów bliskich współczesnemu człowiekowi. Czarnecka porusza w nim problemy poszukiwania miłości, akceptacji, a także o próbie odnalezienia się w rzeczywistości jako kobieta i żydówka.

Premiera spektaklu odbyła się 9 grudnia o godz. 18 w Centrum Zamenhofa w ramach 22. Białostockich Dni Zamenhofa.

Kim była Lidia Zamenhof?

Lidia Zamenhof, wydawczyni, tłumaczka, najmłodsza córka Klary (Siekiernika) i Ludwika Zamenhofa” – ta definicja encyklopedyczna jak nagrobek definiuje jej dokonania, a przecież wiemy, że tam przecież żył kiedyś człowiek - postać zbudowana tak jak my, z myśli i ciała. Mówiono o niej różnie : córka swojego ojca, idealistka, altruistka, żydówka, wiedźma, fantastka, a ona całe swoje życie starała się wymykać tym etykietom.

Monodram Pauli Czarneckiej "Mi estas Lidia"

scenariusz i konsultacje reżyserskie: Agata Biziuk - Brajczewska
scenografia: Aleksandra Starzyńska Aleksandra Es

wizualizacje: Agnieszka Wilczeniuk

muzyka: Uhranova

ruch sceniczny i charakteryzacja: Magdalena Dąbrowska

reżyseria światła: Tomasz Krynicki

tłumaczenia i konsultacje Esperanto: Przemysław Wierzbowski (BTE)

produkcja: Paula Czarnecka i Daria Przybylska

Chór Figur: Ula-La Chrzanowska

Martha Roth: Magdalena Dabrowska

zespół krawiecki: Gabriela Hukałowicz, Monika Kwiatkowska, Ania Gądek, Elżbieta Zajączkowska i Alina Wnukowska

realizacja nagrań audio: Michał Chrzanowski

wsparcie akustyczne: Wojtek Otto Żukowski

plakat: Magdalena Toczydłowska-Talarczyk

zdjęcie: Robert Szczepański

nagranie spektaklu i trailer: Aniela Andrejczyk

Spektakl zrealizowany w ramach stypendium "Twórcy Profesjonalni" Prezydenta Miasta Białegostoku oraz dofinansowaniu przyznanemu przez ZAiKS.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny