Zgrabna, zwinna, dynamiczna... Mazda2 to kompaktowy samochód z charakterem.
To japońskie auto może poszczycić się nie lada sukcesem – w marcu ubiegłego roku międzynarodowe jury ogłosiło go laureatem nagrody World Car of the Year. Model wyprzedził 38 konkurentów. I szybko zdobył serca klientów.
Nic dziwnego – już na pierwszy rzut oka uwagę ten samochód przyciąga wzrok. Mazda2 jest zgrabnym autem. Kompaktowy, ale zadziorny design nadaje jej charakteru, a zwarta, atletyczna bryła wydaje się być przyczajona do skoku.
Wsiadamy
W środku dominuje prostota – nie ma tu dużej liczby wskaźników czy wymyślnych zdobień. Jest za to wszystko pod ręką. Dźwignia zmiany biegów jest niewielka i umieszczona wysoko. Dzięki temu obsługuje się ją komfortowo. Przełożenia są szybkie i precyzyjne. Na kole kierownicy umieszczone są przyciski sterowania radiem – jest to standard nawet w najtańszej wersji tego auta.
Testowaliśmy Mazdę2 w wersji Exclusive z silnikiem o pojemności 1,3l i mocy 86KM. Mazda2 to samochód lekki, a co za tym idzie – ma mały apetyt na paliwo i dużą zwinność.
Szybko i cicho
Silnik Mazdy2 nie boi się obrotów. i pozwala na całkiem dynamiczną jazdę. Kompaktowe rozmiary samochodu ułatwiają poruszanie się po mieście. Auto jest zwrotne, posłuszne i szybkie – i to zarówno w zabudowanym terenie, jak i po wyjechaniu za rogatki miasta. I właśnie w trasie zaczynamy doceniać zalety dobrego wytłumienia wnętrza. Nawet po przekroczeniu 120 km/h pasażerowie mogą rozmawiać ze sobą spokojnym tonem i nie przeszkadzają im zbytnio hałasy z zewnątrz czy odgłos pracującego silnika.
Wersje
Mazda2 jest dostępna w trzech wersjach – Comfort, Exclusive oraz Sport. Najtańsza Mazda2 – trzydrzwiowa w wersji Comfort z silnikiem 1.3 o mocy 75 KM kosztuje 39,9 tys. zł. Za model pięciodrzwiowy trzeba dopłacić tysiąc złotych. Dodatkowe 1,5 tys. kosztuje lakier metalik. W tej wersji auto ma ABS, przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne (pięciodrzwiowa Mazda2 otrzymała pięć gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów). Mamy tu również automatyczne włączanie świateł mijania, elektryczne lusterka, system audio (dwa głośniki), sterowanie radiem z kierownicy, centralny zamek i wspomaganie kierownicy.
W wersji Exclusive (od 46,5 tys. zł) otrzymujemy dodatkowo manualną klimatyzację, lusterka są składane elektrycznie, system audio ma 4 głośniki, a przednie fotele są podgrzewane. Wersja Exclusive ma też większe, piętnastocalowe koła i lusterka i klamki w kolorze nadwozia.
W wersji Sport montowana jest już klimatyzacja automatyczna i reflektory przeciwmgielne, gałka dźwigni zmiany biegów i kierownica są obite skórą. Zmian wyglądu jest zresztą więcej – mamy tu aluminiowe felgi, sportowy zderzak przedni, spojler dachowy z trzecim światłem stop, spojlery boczne i zmienioną osłonę wlotu powietrza.
Silniki
Do wyboru mamy dwa silniki benzynowe (MZR o pojemności 1,3 i 1,5 litra) i jeden silnik diesla MZ-CD z turbodoładowaniem o pojemności 1,4l.
Silnik 1,3 występuje w dwóch wersjach – jednej o mocy 75 KM, a drugiej – o mocy 86 KM.
Pierwsza wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w 14 sekund, druga – w 12,9 s. Obie wersje cechuje podobna oszczędność – średnie spalanie benzyny to 5,4 l/ 100 km. Silnik 1,5l oferuje moc aż 103 KM i spala w cyklu mieszanym 5,9 l/100km. Pozwala za to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 s. Mazda2 z tym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 188 km/h. Ostatni motor, czyli 1,4 diesel spala 4,3 l / 100 km, przyspiesza w 15,5 s do 100 km/h. Wszystkie jednostki napędowe spełniają normy emisji dwutlenku węgla Euro IV.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?