Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2011: Polski. Odpowiedzi, arkusz, pytania, klucz

sxc
Sprawdź odpowiedzi z matury z języka polskiego
Sprawdź odpowiedzi z matury z języka polskiego sxc
Matura 2011, język polski. Tu znajdziesz odpowiedzi, arkusz z pytaniami oraz klucz.

Matura z języka polskiego rozpocznie się 4 maja o godz. 9 (poziom podstawowy). O godzinie 14 rozpocznie się matura z języka polskiego na poziomie rozszerzonym.

Czytaj też: Matematyka: Matura 2011. Odpowiedzi, arkusz, klucz

Chociaż ciężko nadrobić kilka lat nauki w parę dni, warto przejrzeć arkusze z matury z języka polskiego z poprzednich lat (użyj wyszukiwarki na górze strony).

Odpowiedzi i arkusz matury 2011 z języka polskiego opublikujemy w tym artykule tuż po zakończeniu egzaminu.

ARKUSZ - Matura 2011 język polski

Odpowiedzi porównuj z arkuszem powyżej.

1. zaciekawienie i zaintrygowanie odbiorcy

2. brak prawdziwego porozumienia

3. Komunikacja niewerbalna to sposób zachowania, na który składa się mowa ciała (gest, mimika, ruch, ton głosu, a także kontakt wzrokowy, dotyk) - pozwala dostrzec emocje.

4. jednak, owa komunikacja, tak więc

  1. c. umiejętność wzajemnego słuchania
    d. wrażliwość na drugiego człowieka
    e. empatyczna reakcja rozmówców

  2. w akapicie 2 nie ma nic prostszego niż rozmawianie
    w akapicie 4 słuchanie innych to rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku

7. Akapit pełni funkcje:
a. podsumowanie wcześniejszych rozważań
b. udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania
c. porządkowanie wywodu

  1. Funkcja impresywna - zdanie numer 3 (Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszce bardziej postarać ...)
    Funkcja poznawcza - zdanie numer 2 (Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą ...)

  2. Empatia daje szanse wspólnego rozwiązania problemów - tak
    Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych - tak
    Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy - nie.

  3. C. wprowadzają element ironii

  4. 1. Nazwa zabiegu językowego: cytowanie wypowiedzi autentycznych rozmówców. Przykład: Gdzie byłeś.
    2. nazwa zabiegu językowego: użycie języka potocznego. Przykład: Jesteś głupi, więc ci powiem ...
    3. zróżnicowana składnia. Przykład: zdania pytające, zdania oznajmujące

  1. Podanie większej ilości przykładów dotyczących efektywnej komunikacji - komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

  2. 1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli
    2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.

wkrótce odpowiedzi z matury z języka polskiego opublikujemy w pliku PDF do ściągnięcia

Część II. Wypracowanie (propozycja odpowiedzi)

Temat 1.
Analizując wiersz "gdy tu mój trup .. ." Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach" Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

I. Rozpoznanie wstępne:
- romantyczny wiersz A. Mickiewicza powstał na emigracji, pochodzi z cyklu "liryki lozańskie"
- wiersz M. Pawlikowskiej powstał w czasie II wojny światowej
- wiersze należą do liryki bezpośredniej
- oba pisane z perspektywy emigrantów
- teksty podobne w wymowie, pokazują ojczyznę wyidealizowaną oraz tęsknotę osób mówiących

II. Analiza wiersza Mickiewicza

- podmiot liryczny rozdarty pomiędzy rzeczywistością a marzeniami
- ma poczucie rozdźwięku między światem realnym, w którym się znajduje tylko ciałem, a światem który opuścił i gdzie znajduje się jego dusza
- wyobcowany, wyalienowany
- przeżywa tęsknotę za ojczyzną, za krajem dzieciństwa, za kobietą, która została w tamtym świecie
- marzenia są sposobem ucieczki od teraźniejszości
- życie realne jest puste, pozbawione emocji, uczuć, stąd w pierwszej zwrotce porównanie siebie do trupa
- jest nieszczęśliwy z powodu swojej sytuacji życiowej (można uwzględnić tutaj kontekst biograficzny - Mickiewicz nieszczęśliwy jako emigrant, o czym pisał również w Epilogu do "Pana Tadeusza")
- powraca myślami do wspomnień z przeszłości
- prawdziwie życie to życie w świecie marzeń
- świat zapamiętany jest idealny
- ojczyzna myśli jest piękna, piękniejsza niż kraj w którym się znajduje,
- odczuwa więź z innymi emigrantami, jest ich głosem
- obraz świata marzeń: idylliczny obraz przyrody (bujna trawa, jodły),piękny, radosny wypełniony zabawą, pracą czasem troskami
- świat beztroski, poczucie wolności
- centralnym punktem wizji z przeszłości jest kobieta - niewinna, zmierza ku niemu, może symbolizować zarówno miłość poety jaki i wolność
- kobieta zaprezentowana jako uosobienie czystości, niewinności
- romantyczne wyobrażenie kobiety
- może uosabiać nadzieję ("świeci jak jutrzenka")
- wyraźny kontrast pomiędzy światem realnym a wymarzonym

III. Analiza wiersza Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej

- podmiot liryczny ucieka od ponurej rzeczywistości w świat snów
- marzenia senne koją tęsknotę i nostalgię (Jasnorzewska na emigracji)
- gardzi sprawami codziennymi
- zagubiona w świecie realnym, sen jest nicią Ariadny (kontekst mitologiczny)
- świat wojny, ten w którym żyje, jest zły, pozbawiony uczuć, dlatego ucieka od niego w marzenia senne
- tworzy swój własny raj. Który znajduje się pod poduszką
- to we śnie jest ta prawdziwa Polska
- pamięć o Polsce towarzyszy jest zawsze, jak książka z dzieciństwa
- myśli o Polsce są ucieczka od ponurej wojennej rzeczywistości
- Polska, podobnie jak u Mickiewicza jest wyidealizowana
- przywołane jest konkretne miasto - Kraków, z którym czuje więź, tęskni za konkretnymi miejscami: Bielany, ulica Zwierzyniecka, Wisła
- opuszczone miejsce jest edenem, rajem (swojskość, sielankowość)
- kompozycja klamrowa (powtarza się to samo zdanie) - podkreśla ono monotonię, powtarzalność jej życia;

IV. Wnioski:

- dostrzeżenie podobieństw i różnic w obrazach świata marzeń i realności; porównanie, przywołanie kontekstów, np. historycznego, biograficznego, literackiego.

Temat 2
Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica" przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.

I. Rozpoznanie wstępne:
- "Granica" - powieść psychologiczna (dwudziestolecie międzywojenne)
- problematyka moralna, psychologiczna, filozoficzna (brak jednej obiektywnej prawdy o człowieku)
- różne punkty widzenia (narracja personalna, mowa pozornie zależna)

II. Analiza fragmentów:
Obraz Justyny:
a) Z punktu widzenia Zenona, I fragment:
- uważał, że Justyna jest ulubienicą matki (ma klasę, jej wygląd nie wskazuje na niskie pochodzenie)
- dostrzega tolerancję własnej matki w stosunku do Justyny
- osoba Justyny jest przedmiotem ich rozmów
- zafascynowany fizycznością, urodą Justyny, wzbudza w nim pożądanie
II fragment
- niejednoznaczność oceny Justyny
- służąca którą gardzi ze względu na status społeczny
- miła dobra dziewczyna, która budzi współczucie
- natrętna kochanka, której chce się pozbyć
- gotowa do poświęceń dla niego
- samotna opuszczona, wymagająca opieki
III fragment
- Justyna jako kochanka, "ta trzecia"
b) Justyna w oczach Elżbiety IV fragment:
- negatywna ocena
- prosta, ordynarna, źle ubrana
- bliska Zenonowi
- ciężarna, "nosząca dziecko Zenona"
- prostacka, kłamliwa, głupia

Obraz związku Justyny z Zenonem w oczach różnych bohaterów.
a) Żancia:
- celowo podsuwa mu służącą, podkreśla jej zalety
- nie widzi nic złego w relacjach pan - służąca
b)Zenon:
- zakłamanie Zenona w ocenie swojej relacji z Justyną (szuka usprawiedliwienia)
- dla Zenona jest to tylko związek fizyczny, nie bierze pod uwagę ślubu z Justyną
- Zenon konfrontuje prawdę zewnętrzną o swoim związku z prawdą wewnętrzną (subiektywną)
c) Elżbieta:
- zaskoczona wyborem Zenona, uważa, że jest zaślepiony Justyną
d) Odmienne spojrzenia bohaterów, Żancia akceptuje związek, Zenon pokazuje subiektywizm myślenia i zakłamanie, Elżbieta ocenia negatywnie wybór Zenona.

Konsekwencje wynikające z zestawienia odmiennych spojrzeń:
- niemożność jednoznacznej oceny bohaterki
- nie ma jednej prawdy o człowieku
- różnica między prawdą subiektywną (wewnętrzną) a obiektywną (zewnętrzną)

Wnioski:
- niejednoznaczny obraz Justyny i jej związku z Zenonem
- zarówno Justyna jak i jej związek z Zenonem pokazany z różnych punktów widzenia
- psychologiczne i moralne konsekwencje wyborów podejmowanych przez bohaterów
- konfrontacja różnych opinii o bohaterach i ich relacjach.

Matura 2011. Język polski: Odpowiedzi, arkusz, pytania, klucz

Do matury 2011 przystąpi około 14 tysięcy podlaskich uczniów. Aby otrzymać świadectwo dojrzałości, trzeba uzyskać trzydzieści procent punktów z przedmiotów obowiązkowych. Są to trzy egzaminy pisemne (na poziomie podstawowym): z języka polskiego, obcego i matematyki oraz dwa ustne: z języka polskiego i obcego.

Wyniki z dodatkowych egzaminów nie mają wpływu na zdanie matury.

Maturzysto, pamiętaj, żeby po maturze z języka polskiego sprawdzić odpowiedzi i ściągnąć arkusz. Powodzenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny