Marat - Sade w Wierszalinie

Marta Jasińska mjasinska@poranny.pl tel. 085 748 95 54
Widzów zachwyciła scena egzekucji na żądnych śmierci drewnianych lalkach. Na zdjęciu od lewej: Dariusz Zakrzewski i Karol Smaczny (Marat).
Widzów zachwyciła scena egzekucji na żądnych śmierci drewnianych lalkach. Na zdjęciu od lewej: Dariusz Zakrzewski i Karol Smaczny (Marat). Fot. Bogusław F. Skok
Coulmier traci język, pan de Sade kawałek pośladka, Karolina Corday niewinność. Widz, oglądając sztukę, może zyskać wiele.

Tekst w latach 60. napisał Peter Weiss. Po "Męczeństwo i śmierć Jean Paul Marata (...) przedstawione pod kierunkiem pana de Sade" sięgało później wielu twórców teatralnych. Dlaczego? Bo to dramat o intrygującej formie (aktorzy grają aktorów wariatów), wyrazistych postaciach (Jean Paul Marat - polityk czasów rewolucji, markiz de Sade - pisarz o skłonnościach sadystycznych oraz pacjenci szpitala psychiatrycznego) i wreszcie dotykający najbliższych naturze ludzkiej tematów (władzy, śmierci, pożądania).

Dialog sadysty i marzyciela

W najnowszym dziele Tomaszuka odnajdujemy potrójny aspekt teatralności. Po pierwsze: reżyser od samego początku uczula widzów na to, że razem z aktorami znajdują się w szpitalu psychiatrycznym, po drugie: aktorzy z supraskiego Wierszalina grają aktorów ze szpitala dla umysłowo chorych, po trzecie: rewolucja wyraźnie ukazana jest jako farsa, w której przywódca ustala role i daje jej uczestnikom ogromną przestrzeń do improwizacji (a ci cieszą się, że mają swoje pięć minut sławy, za to gotowi są ginąć).

W sztuce prowodyrami są postaci historyczne: de Sade (Rafał Gąsowski) i Marat (Karol Smaczny). Pierwszy przez Tomaszuka przedstawiony został jako nieco zniewieściały młodzieniec o sadystycznej naturze, propagator indywidualizmu, udowodniający, że światem rządzi popęd seksualny. Drugi to idealista, marzyciel, rewolucjonista, który poświęca wszystko dla innych, nie do końca chyba zdając sobie sprawę z tego, czego ci inni chcą (zupę, wiersz, nowego małżonka?).

Postaci wyraziste i ciekawe

Z charakterystycznych postaci dramatu aktorzy z Wierszalina wyłuszczają niemal wszystko.

Gąsowski ze swą fizjonomią w bohatera ulepionego przez Tomaszuka wpisuje się doskonale. Budowanie sadystycznej natury idzie mu całkiem sprawnie: głaszcze, bawi się cielesnością, manipuluje.

Grający Marata Karol Smaczny zaczyna, wokół mając rzeszę sprzymierzeńców, kończy samotny i słaby. Aktor tak prowadzi grę, że na koniec widzowie szczerze współczują temu pozostawionemu samemu sobie Maratowi.

Świetnie z rolą radzi sobie Ewa Gajewska grająca Karolinę Corday. W jej wykonaniu postać jest dziewczęca, naiwna i uległa. Daje się prowadzić i ze szczerym, dziecięcym zdziwieniem, czasem obawą przyjmuje to, co przynosi jej rola. Gajewska doskonale pokazuje momenty, gdy wariatka grająca Karolinę Corday daje się ponieść grze. Corday Gajewskiej w oczach widza płynie: zasypia i budzi się, unosi i upada.

Sporo miejsca w sztuce zajmuje też Coulmier (Dariusz Matys). Spasiony, i obleśny niczym konferansjer wprowadza nas w kolejne sceny.

Duże brawa dla całego zespołu. Aktorzy od początku do końca konsekwentnie trzymają stworzone przez siebie formy, intrygują i bawią.

Jarzynowa rewolucja

Scena to drewniany podest z wnęką - wanną. Oświetlenie ciekawe: surowe, metalowe lampy, zapalane i gaszone w trakcie gry. Zachwyca scena egzekucji drewnianych lalek i rewolucyjna bitwa na ziemniaki i mąkę.

Tomaszuk w tym mrocznym i naturalistycznym otoczeniu mówi o ludzkich żądzach: władzy, seksualności, sławie. Nie staje po niczyjej stronie. Każe nam samym ocenić... siebie.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

e
edi

Zgoda pani redaktor. Świetny spektakl, świetni aktorzy. Warto jednak podkreślić : Rafał Gąsowski i Katarzyna Siergiej są w swych rolach znakomici

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3