Mapa drogowa dla lotniska na Krywlanach

Marta Gawina mgawina@poranny.pl
Mapa drogowa dla lotniska na Krywlanach
Mapa drogowa dla lotniska na Krywlanach Wojciech Wojtkielewicz
Ruszyły przygotowania do budowy pasa startowego w Białymstoku

Jest przetarg na ustalanie kolejnych etapów inwestycji. Firmy, które chciałyby przygotować taki plan pracy na Krywlanach mogą zgłaszać się do 9 marca. - Program funkcjonalno-użytkowy można określić jako mapę drogową tego przedsięwzięcia. Powie nam, w jaki sposób trzeba tę inwestycję zrealizować, aby spełniała ona wyśrubowane wymogi prawne, także w zakresie prawa lotniczego - tłumaczy Urszula Boublej z białostockiego magistratu.

Zwycięzca przetargu będzie miał cztery miesiące na opracowanie planu pracy. Ma on zawierać różne warianty rozwiązań dotyczących architektury, zagospodarowania otoczenia, przygotowania terenu budowy. Chodzi głównie o wybudowanie pasa startowego o długości 1350 metrów.

Opracowanie ma też zawierać analizę finansową, czyli co ile może kosztować.
-  Na podstawie tego programu przygotowany zostanie przetarg na realizację tej inwestycji - dodaje przedstawicielka magistratu. Przypomina, że wraz z zakończeniem prac na Krywlanach Aeroklub Polski będzie mógł rozpocząć starania o rejestrację tego terenu jako lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji. Jeżeli nie będzie przeszkód, białostocki port powinien zacząć działać za dwa lata. Będzie nim zarządzał właśnie Aeroklub.
- Jestem przekonany, że Białystok będzie liderem w rozwoju sieci lotnisk lokalnych w Polsce - mówił na początku lutego Włodzimierz Skalik, prezes Aeroklubu Polskiego, podpisując z prezydentem Białegostoku list intencyjny w sprawie Krywlan.

Lądujące i startujące tu samoloty mogłyby zabierać na pokład do 50 osób. Krywlany mają być naszym połączeniem z innymi lotniskami w strefie Schengen.
Inwestycja wstępnie wyceniona jest na około 20 mln zł. W budowie ma pomóc urząd marszałkowski.

Lotnisko w Suwałkach
Od ponad roku suwalskie władze starają się o część gruntów niezbędnych do budowy pasa startowego. Lotnisko ma podnieść atrakcyjność inwestycją miasta.
Suwalskim władzom chodzi o pas startowy z minimalną infrastrukturą. Inwestycję wartą około 20 mln zł miasto może pokryć z własnych środków. Musi jednak mieć niezbędny grunt. Częścią na trawiastym lotnisku miejscowego aeroklubu dysponuje. Resztę chce otrzymać od Skarbu Państwa. Leżącą odłogiem ziemią zarządza wojewoda podlaski. Suwalskie władze uważają, że to właśnie wojewoda blokuje lotniczą inwestycję w ich mieście.
(tom) 

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

q
qwerty

hej Pasjonat, nie dwrocaj kota ogonem, tu nie samoloty chodzi tylko o to kto i w jakim celu blokuje regularne lotnisko. W obecnych czasach traktowałbym opoważniej to co napisal infomat.... 

r
ryba09

a samoloty pionowego startu.......

T
Tomcio

W koncu cos sesownego a nie 6 galeria 

I
Infomat

Ciekawy wykład. Dziękuję, ale przypominam, że mamy już XXI wiek, a na uzbrojeniu nie posiadamy samolotów pionowego startu..., nie stacjonuje u nas dzieki Bogu Armia Czerwona albo inne Luftwaffe z czasów okupacji. A betonowy pas przydaje się dla profesjonalnego cargo cywilnego ale też cieżkich wojskowych samolotów, dla których pas o długości 1350, nawet betonowy to jakaś cholerna pomyłka, która się mogła narodzić tylko w głowach deweloperów i innych lobbystów. 

j
justa

Proszę was! STĄD a nie "z tąd" TEMPIE a nie "tępie". Piszecie ciekawe rzeczy, ale piszcie prawidłowo, bo aż oczy bolą! No i człowiek się przyzwyczaja do widoku błędnie pisanych słów, przez co można w końcu samemu się pomylić.

I
Infomat

Tego lotniska na Krywlanach nikt nigdy nie będzie mógł rozbudować. A w przypadku nie daj Boże potrzeby skorzystania z pasa przez wojsko będzie to karzeł a nie lotnisko. I g... a nie dostępność w celach obrony cywilnej i szerszej. Nie przypadkowo to w Doniecku najciąższe boje bytły o ... lotnisko a w Debalcewe o ... węzeł kolejowy. A u nas kolej zablokowana jest również przez Naturę 2000 akurat teraz. A gdyby to szło tak szybko jak na Krymie?
Blokowaniu lotniska o parametrach w razie czego wojskowych warto się przyjrzeć nie tylko w kontekście opłacalności, ale tworzenia czynników rozwojowych dla regionu i kwestii obronnych. Warto otworzyć szerzej oczy i popatrzeć, czy zieloni obrońcy ptaszków i kwiatków to nie są przypadkiem "zielone ludziki". Ich przebrania - terenowe stroje, lornetki, siatki na motyle z pewnością "można kupić w zwykłych sklepach"... A coraz wiecej wskazuje na to, że protesty z lat 2009-2010 były i inspirowane i sponsorowane... Takich watpliwości nie miał ani szef NATO, ani polskie instytucje obserwujące działalnosć zielonych w sprawie gazu łupkowego. Energetyka, infrastruktura i obronność oto elementy niezalezności i bezpieczeństwa. Autorka tego artykułu ma materialne powody, aby spojrzeć w lustro i zadać sobie kilka pytań o dziennikarską rzetelność w sprawie lotniska. Jakoś teraz przemilczała fakt, iż super ornitolodzy wynajęci przez poprzedniego Marszałka do nowego, jak się okazuje kompletnie niepotrzebnego raportu kilkanaście dni temu dowiedzieli się, że dali ciała. Że ich ustalenia, którymi zablokowano pierwszy raport sa g... warte a ich nowa praca wymaga bardzo powżnych wyjaśnień, chociaż za raport zaśpiewali 5 x tyle ile zapłacono za ten pierwszy, o którymtak zapalczywie i niezgodnie z prawdą media się rozpisywały. No to czytelnicy, o co chodzi?  I dlaczego teraz prasa nie jest już dociekliwa tak jak w latach 2010-2012??? Komu włos z głowy nie może spaść za przekręt z zielonymi ludzikami w tle?

t
tomek665

a ja mma pytanie trochę z innej beczki... jak wygląda sytuacja z firmami zajmujacymi sie pomocą drogową w tamtej okolicy?

i
iga

Lotnisko TAK, ALE nie w tej formie, te lotnisko będzie jedynie dla awionetek. Wydamy pieniądze na coś z czego nigdy mieszkańcy nie skorzystają bo za małe na samoloty transportu publicznego linii krajowych i czarterowych bliskiego zasięgu.

P
Pasjonat

A co ty wiesz o lotnisku???Cały czas było lotnisko polowe.Stacjonowała tu eskadra wojska polskiego od jak pamietam 1919r,następnie lotnisko przejęła Armia Czerwona w latach 1939-1941 startowały z tąd samoloty typu Mig-3,I-5,I-15,I-16,I-153,po przejęciu lotniska przez Luftwaffe startowały z tąd samoloty typu:He-111,Ju-88,Ju-53.Także dziwi mnie wasz stepcytyzm i czarnowidztwo.Nadmienię,że żadnego pasa betonowego nie było...a wojsko cały czas z niego latało.Nara!!!

T
Tomaszek

Prędzej Suwałki będą miały lotnisko niż Białystok , w takim tępie jak dotychczas i w takiej zgodzie i jednomyślności "włodarzy" jeszcze wiele wody upłynie w Białej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3