Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Luksusowy hotel Mercure Szczyrk Resort pod lupą UOKiK. O co chodzi?

JAK
Dawne Orle Gniazdo zmienia się w luksusowy hotel sieci Mercure Mercure Szczyrk
Dawne Orle Gniazdo zmienia się w luksusowy hotel sieci Mercure Mercure Szczyrk www.mszczyrk.pl
Modernizowany luksusowy hotel Mercure Szczyrk Resort, który kiedyś funkcjonował jako Orle Gnizado, wraz z kilkoma innymi aparthotelami w Polsce, znalazł się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd bada czy oferty dotyczące inwestycji komercyjnych nie naruszają praw konsumentów, a przedsiębiorcy oferujący lokale w condo- lub aparthotelach przekazują pełne i rzetelne informacje o inwestycjach.

Mercure Szczyrk Resort, czyli luksus z widokiem na góry

O modernizacji Mercure Szczyrk Resort piszemy na łamach DZ regularnie. Nie ma się co dziwić - to jedna z największych inwestycji hotelarskich w Beskidach. Budzi ogromne zainteresowanie, bo jeszcze do niedawna działał w tym miejscu popularny hotel Orle Gniazdo.

Po przebudowie obiekt ma mieć dziewięć kondygnacji, 330 metrów długości, do tego m.in. aquapark, strefę SPA & Wellness, pięć punktów gastronomicznych, aż 2500 metrów kwadratowych powierzchni eventowej, grill bar na 400 osób i... lądowisko dla helikopterów.

- Budowa inwestycji Mercure Szczyrk nie zwalnia tempa! - poinformował niedawno inwestor w mediach społecznościowych, dodając, że zostały ostatnie apartamenty na sprzedaż.

Obiekt w Szczyrku powstaje bowiem w formule aparthotelu, czyli klient może kupić własny apartament i korzystać z niego przez określony czas w roku, a przez pozostały czas jest on wynajmowany w systemie hotelowym.

Cena apartamentu zaczyna się od 406 tys. zł netto. Nabywca - jak podaje inwestor - może liczyć ma 8 procent stałego dochodów w skali roku, 14 dni pobytu właścicielskiego, w tym siedem dni w sezonie wysokim, oraz że będzie nim zarządzał operator z wieloletnim doświadczeniem.

Dziesięć inwestycji pod lupą UOKiK

Urząd podkreślił, że apartamenty w wyjątkowych miejscach, luksusowe obiekty, wysoki standard wykończenia, często z bogatą infrastrukturą typu spa - takie propozycje mogą zwrócić uwagę konsumentów. Trzeba jednak mieć świadomość, że lokale takie (condo - i aparthotele) mają charakter użytkowy i w większości przypadków nie są chronione przez przepisy tzw. ustawy deweloperskiej.

Ze wstępnego rozeznania rynku przez UOKiK wynika, że kierowany do konsumentów przekaz marketingowy oraz zawarte w nim informacje dotyczące m.in. inwestycji, sposobu jej realizowania i finansowania oraz planowanych zysków, dają podstawę do wszczęcia przez prezesa Urzędu 10 postępowań wyjaśniających.

Dotyczą one następujących inwestycji: Apartamenty w Świeradowie (ABInvestHouse), Mercure Szczyrk Resort (Beskid Resort Properties), Solmarina Gdańsk (Dekpol Deweloper), Forest Park w Świeradowie Zdroju (Forest Park D. Surynt R. Urbanik), Linea Mare Pobierowo (Morris & Lloyd Broker), Saltic Apartamenty w Łebie (Oak Property), Witkac Residence Zakopane (Platan Hotels & Resorts), Radisson Blu Resort w Międzywodziu (Sea Invest Gabryjelski Kocwa), Zdrojowa Invest w Dźwirzynie (Vacation Club 2), Brzegova w Mikołajkach (Vanto Estate).

Co zbada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

UOKiK poinformował, że przeanalizuje informacje zamieszczone na stronach internetowych oraz w materiałach sprzedażowych, takich jak foldery dostępne w punktach sprzedaży. Ponadto pod lupę weźmie umowy zawierane z podmiotami oferującymi condo- i aparthotele (deweloperami, operatorami obiektów) oraz umowy dalszego najmu zakupionych lokali. Zweryfikuje także etapy realizacji poszczególnych inwestycji i przedsiębiorców związanych z projektami - podmioty oferujące sprzedaż, wykonawców, deweloperów, inwestorów czy operatorów.

Potencjalne ryzyka związane z inwestycją

Analiza ma na celu ustalenie, czy przedsiębiorcy oferujący inwestycje w condo- i aparthotele rzetelnie informują kupujących o wszelkich aspektach i uwarunkowaniach transakcji.

UOKiK ocenił, że wstępne obserwacje mogą budzić wątpliwości co do nadmiernego eksponowania atutów i korzyści z inwestycji, bez zwracania uwagi na możliwe ryzyka. Sposób prezentowania zysku może być elementem strategii marketingowej, która nie uwzględnia w komunikacji takich czynników, jak np. sezonowość wynajmu czy koszty utrzymania, przez które rentowność może być znacznie niższa niż deklarowana.

- Przed podjęciem decyzji o inwestycji w lokale komercyjne warto bardzo wnikliwie zapoznać się z warunkami takiej oferty. Zwróćmy uwagę na sposób finansowania, zabezpieczenia oraz to, czy przewidywany zysk nie bazuje na nierealistycznym scenariuszu. Dopiero pełna, rzetelna i wszechstronna analiza pozwala na podjęcie świadomej decyzji inwestycyjnej, która powinna uwzględniać akceptowalne dla konsumentów ryzyka utraty powierzanych przedsiębiorcy środków bądź niższych niż oczekiwane stóp zwrotu z kapitału. Apelujemy do konsumentów o ostrożność i rozwagę przy wyborze tego rodzaju inwestycji na lata – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Obecnie rozpoczęte postępowania wyjaśniające to kontynuacja wielu działań UOKiK w sektorze inwestycji alternatywnych, szczególnie dotyczących nieruchomości komercyjnych. Już we wrześniu 2019 r. UOKiK i KNF wydały wspólne ostrzeżenie przed ryzykiem, które wiąże się z inwestowaniem w aparthotele i condohotele. Zagrożenia te były także tematem kampanii społecznej „Policz i nie przelicz się”.

Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail: [email protected]
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera