Lotnisko regionalne w budowie. Nowa data to 2020 rok

Aneta Boruch [email protected] tel. 85 748 96 63
Cała Europa lata tanimi liniami. Nasz region stanowi białą plamę na lotniczej mapie.
Cała Europa lata tanimi liniami. Nasz region stanowi białą plamę na lotniczej mapie. sxc.hu
Już nawet mieszkańcy gmin, na terenie których miałoby powstać lotnisko nie mają nic przeciwko niemu. Tak wynika z kolejnych przeprowadzonych konsultacji. Ale w sprawie jego budowy więcej jest pytań niż odpowiedzi. I najważniejsze - nie ma na nie pieniędzy.

Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami gmin Michałowo, Tykocin i Zabłudów. To na ich terenie leżą Saniki, Topolany i Nowosady, miejscowości rozważane jako ewentualne miejsca budowy podlaskiego lotniska regionalnego.

Konsultacje prowadzone są w ramach prac nad nowym, drugim już raportem oddziaływania inwestycji na środowisko. Jest on niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej, a później pozwolenia na budowę. Przygotowuje go firma Transprojekt Gdański.

Gospodarze wymienionych gmin przyznają, że podejście mieszkańców do budowy lotniska w sąsiedztwie zmienia się. Coraz więcej osób patrzy na nią przychylnie, bo dostrzegają płynące stąd korzyści.

- Emocje są już mniejsze niż dwa lata temu - ocenia Krzysztof Chlebowicz, burmistrz Tykocina. - Okolica, w której powstanie lotnisko, będzie się dynamicznie rozwijać i chciałbym by był to Tykocin. To byłaby ogromna szansa na rozwój. Będę zazdrościł innej gminie, jeśli to ona zostanie wybrana.

- Według mnie taka inwestycja oznacza więcej plusów, niż minusów - jest przekonany burmistrz Zabłudowa Jacek Lulewicz. - Podatki zasiliłyby kasę gminy, rozwinęłaby się infrastruktura, poprawiła komunikacja, a mieszkańcy zyskaliby możliwość zarobków z innego źródła, niż tylko rolnictwo.

Konsultacje z mieszkańcami to jednak tylko początek długiej drogi do ewentualnego powstania lotniska. Formalności potrwają jeszcze wiele lat.

- Raport powinien wskazać, który z rozpatrywanych wariantów lokalizacji lotniska jest najkorzystniejszy ze względów środowiskowych - mówi Roman Łoziński, zastępca dyrektora biura inwestycji Urzędu Marszałkowskiego. - W oparciu o wyniki raportu zostanie przygotowany wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o wydanie decyzji środowiskowej. Zakładamy, że zostanie złożony w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Dopiero w momencie gdy będzie ostateczna decyzja środowiskowa, można złożyć wniosek o pozwolenie na budowę. Z obecnych przymiarek wynika, że trafi on do wojewody przed końcem 2015 roku. To dwa niezbędne warunki do rozpoczęcia inwestycji.

Kolejnym krokiem będzie przetarg na wykonawcę lotniska. - Zakładamy, że budowa lotniska rozpocznie się w 2017 roku - szacuje Łoziński. - Przy takim scenariuszu uruchomienie portu nastąpiłoby w 2020 roku.

Aby jednak ten scenariusz się spełnił, potrzebne są pieniądze. A na razie jest ich niewiele. W tej chwili samorząd województwa ma 25,8 miliona złotych. Są przeznaczone na przygotowanie dokumentów i przeprowadzenie procedur administracyjnych, niezbędnych do wniosku o pozwolenia na budowę. Z tego 23 miliony złotych pochodzą z funduszy unijnych.

Według ostatnich szacunków koszt budowy lotniska to 490 milionów złotych. Jaki będzie naprawdę - jeszcze nie wiadomo. Nowy kosztorys powstanie dopiero w trakcie przygotowywania dokumentacji projektowej.

Prawie 100 mln złotych, które już były zarezerwowane na budowę portu lotniczego w naszym regionie, zostało przeznaczone na drogi. Teraz samorząd województwa liczy, że na wybudowanie lotniska zdobędzie dotację z nowego unijnego budżetu na lata 2014-20.

Pierwszy raport w sądzie

Poprzednio przygotowany raport środowiskowy, dotyczący regionalnego lotniska, został uchylony przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Przy okazji wytknęła ona szereg błędów w dokumencie, na przykład brak wpływu inwestycji na obszary chronione. Sprawa znalazła swój finał w sądzie. Władze województwa żądają 2 milionów odszkodowania od konsorcjum firm Arup i Ekoton, które przygotowało dokumentację.

Czytaj e-wydanie »

Forum Lokalnego Biznesu w powiecie krapkowickim - Joachim Wojtala

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 55

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Jak kto ilu ludzi bedzie latalo? Przelicz sobie ile osob w Twoim otoczeniu wyjechalo do UK, skandynawii czy gdzies dalej na zachod? A teraz policz sobie sam: srednio taka osoba moglaby przyleciec do rodziny jakos ze 4 razy do roku. A tak lata 1-2 razy tylko dlatego, ze musi sie wlec ze stolicy. Odkad otworzyli Modlin to juz w ogole mordega. Mam dwojke malych dzieci i jesli w ogole przyjade to raz do roku, 3 razy do roku przyleca do mnie rodzice bo nie widzi mi sie jeszcze 3 godziny autokarem czy pociagiem jechac ladujac o kretynskiej godzinie 23. Taka podroz z dziecmi jest meczaca, z samego Modlina Podlaski Ekspres jeszcze nie jezdzi i nie wiadomo kiedy zacznie a nawet jesli to 3 godziny w tym busie to koszmar. Mozna jeszcze wziasc Modlin Bus do centrum, drobne 33 zeta i dalej pociagiem 42 zeta w drugiej klasie. W sumie 4 godziny jazdy samej bo nie wiem czy wiesz ale od ciaglych remontow na kolei pociagi jezdza coraz wolniej. 5 lat temu circa 2h20a teraz 2h55 ! Za rok bedzie juz ponad 3h a za kolejne 5 lat do stolicy beda dwa pociagi dziennie, za 100 zlotych w jedna strone jadade 5 godzin.
P
Pacjent z Choroszczy
Proponuję zadać małe pytanie tym wszystkim baranom,co chcą zbudować lotnisko na białostoczyźnie: KTO I Z JAKICH PIENIĘDZY UTRZYMA TO LOTNISKO? JAKIE SĄ KOSZTY JEGO UTRZYMANIA PO ODDANIU DO UŻYTKU? ILU LUDZI BĘDZIE LATAŁO Z TEGO LOTNISKA?
Po uzyskaniu tych budujących odpowiedzi zacznijmy budowę,nie wcześniej!!!!
l
lk
Zajebistych mamy gospodarzy województwa i kraju.
Zamiast sami coś myśleć jak to zrobić myślą o ochłapach z unijnego stołu.
Co ciekawe twór ten do 2020 istnieć już nie będzie i oni dobrze o tym wiedzą.
Ważne, że teraz będą plany, studia wykonalności, etc.
Kasa za to, myślą sobie ...wleci.
G
Gość
No i ok. Mam ta decyzje o uwarunkowaniach srodowiskowych, o ktorych w poscie wyzej pisalem. Troche poszukalem ale znalazlem. Nie wiem czy to ten raport, ktory sie komus nie spodobal, ale nawet jesli on to i tak nie sadze ze mocno sie zmieni jesli chodzi pewne kwestie. Teraz wkleje ciekawsze fragmenty:
Na planowanym lotnisku regionalnym dla Województwa Podlaskiego
w pierwszych latach jego eksploatacji realizowane będą jedynie 4 operacje lotnicze
na dobę (w tym 2 starty i 2 lądowania). Nie przewiduje się wykonywania operacji lotniczych w nocy. Liczba operacji lotniczych będzie sukcesywnie wzrastać i do roku 2049 wzrośnie do ok. 18 operacji na dobę. Po oddaniu lotniska do użytku będzie ono miało prognozowaną przepustowość w granicach 60 000 osób rocznie (rok 2014). Biorąc pod uwagę prognozy ruchu w perspektywie kolejnych lat eksploatacji lotniska, liczba osób korzystających z portu lotniczego w roku 2049 wzrośnie do 350 000.

Tak jak pisalem, 2 starty, 2 ladowania. W nocy nie lataja, wiec mieszkancy takich krywlan by nie byli poszkodowani, a do 2049 roku by sie chyba przyzwyczaili
K
Konsument
Proponuję dla TVN-u przedstawić w reportażu do kogo należą tak naprawdę nieruchomości pod budowę lotniska w gm. Tykocin i wszystko się wyjaśni. Na konsultacjach było powiedziane że można dochodzić wysokich odszkodowań ze względu na natychmiastowe wywłaszczenie, więc odpowiednie osoby kupiły i nie mogą na tym stracić.
I
Infomat
Ewidentnie na konsultacjach było widoczne że Zarząd chce tylko umiejscowić lotnisko w gm. Tykocin, a reszcie obiecuje. Więc widzimy dlaczego tylko Tykocin.

Przeciez przyrodniczo to miesjece zieloni spisali na straty, Czyżby sporo dotychczasowych krytyków zostało zatrudnionych przez odpowiednio umocowane osoby?

Stuk puk, kto tam? CBA? Nieeee, my tylko tak chcieliśmy pobieglić...
I
Infomat
Drodzy forumowiczejeżeli chodzi o lokalizację lotniska to wszyscy sie mylicie.

Lokalizacja ma drugorzędne znaczenie. Ważne jest tylko to do kogo należą działki.

Lotnisko powstanie tam, gdzie słupy mają/kupiły ziemię.

Krywlany zostaną sprzedane deweloperom pod mieszkaniówkę lub osiedla domków jednorodzinnych.

"Najlepsze interesy robi się na wielkich słomianych inwestycjach"

Chcesz powiedzieć, ze kiedy pierwszy raz zablokowano inwestycję, to jeszcze nie zdążyli się obkupic, a nawet obrzydzano temat lotniska aby zbić cenę ziemi?
Podobno były sugestie, aby nowym przyrodnikom wyszły Nowosady - ta nowa lokalizacja.
A może obie zasłyszne informacje są nic nie warte...
PS Szacun za skojarzenia z Misiem
A
AK
Drodzy forumowiczejeżeli chodzi o lokalizację lotniska to wszyscy sie mylicie.

Lokalizacja ma drugorzędne znaczenie. Ważne jest tylko to do kogo należą działki.

Lotnisko powstanie tam, gdzie słupy mają/kupiły ziemię.

Krywlany zostaną sprzedane deweloperom pod mieszkaniówkę lub osiedla domków jednorodzinnych.

"Najlepsze interesy robi się na wielkich słomianych inwestycjach"

Ewidentnie na konsultacjach było widoczne że Zarząd chce tylko umiejscowić lotnisko w gm. Tykocin, a reszcie obiecuje. Więc widzimy dlaczego tylko Tykocin.
A
AK
Dlaczego twierdzisz ze lotnisko nie powstanie w gm.Tykocin ze wzgledow srodowiskowych? czy widziales lokalizacje w ktorych wzgledy srodowiskowe pozwalaja? jestes w wielkim bledzie obecne 3 lokalizaje naruszaja to srodowisko ,szkoda ze nie widziales mapy z lokalizacjami a wymadrzasz sie.

Widziałem trzy mapy nawet mam je u siebie w domu i z żalem na je patrzę, Pan dyrektor który prowadził konsultacje podawał nieprawdziwe informacje. Wie o tym każdy kto wgłębi się w temat, ale większy zawsze ma rację i nikt mniejszości nie będzie słuchał.
j
j23
Jasne lotnisko na krywlanach. A ludzie mieszkajacy w okolicy mają sie wynieść?! Lotniska nie powinno sie budować na szkode tylko na pozytek wiec mysle ze zbudowanie go troche dalej bedzie bardziej kozystne poniewaz to wcale nie tak daleko a transport do miasta napewno wliczony jest w koszt budowy lotniska.

Tak kiedys mowili o tych co na wsiach prąd zakładali, samo zło, mógłbyś spróbować spędzić parę dni bez produ.
Lotnisko to naturalna rzecz postępu cywilizacji, nie uciekniesz od tego, Krywlany były jedynym rozsądnym miejscem na lotnisko, ale bądź spokojny, Rogowski już się postarał aby go tam nie było, budując wieżowiec, tak więc będziesz mógł dożyc dni starości w "stodole" Europy.
j
j23
Temat lotniska upadł w momencie zrezygnowania z Krywlan, niestety.

Nie ma co oczu mydlic data 2020,

Poza tym po co budować lotnisko 30 km od Białegostoku, przeciez obok Modlin
I
Infomat
To wyglada jak temat przykrywka dla oststniej bawarskiej imprezy, bo jak inaczej mozna poważnie potraktowac obietnice czegos za 8 lat, skoro nawet budżet UE nie jest jeszcze pewny, a co dopiero budżety regionalne...
g
gość
To ja już proponuję aby na lotnisku w Krywlanach zrobić lotnisko dla sterowców. Cicho , tanio i perspektywicznie a co najważniejsze oryginalnie.
Odchodzi się od samolotów na rzecz sterowców więc w 2020 będzie jak znalazł.

A na poważnie to już na PO nie zagłosuję .... NaPiS też nie na SLD również i Palikotów też mam w ..........

Wszyscy to amatorzy
A ja na SLD zagłosuję, i będę zachecał do tego innych
W
Wańka
"
Jest nowa data budowy lotniska. Polecimy do Londynu"

W 2020 nie będzie już po co tam lecieć...

lepiej marszałek przeniósł Londyn pod Białystok i po co tam latać.
P
POP
co tam lotnisko przynajmniej kury będą się niosły
Jak bedzie lotnisko kur-y jajek ni beda znosic czy nosic
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie