Lotnisko regionalne nie powstanie w województwie (wideo)

Marta Gawina, (peż) [email protected] tel. 85 748 95 13
Lotnisko regionalne nie powstanie w województwie podlaskim
Lotnisko regionalne nie powstanie w województwie podlaskim sxc.hu
Niespodzianki nie ma. Zarząd województwa podlaskiego wykreślił lotnisko z unijnego programu. To oznacza, że budowa portu została wstrzymana na dobre. - Okoliczności się zmieniły. Nastawienie mieszkańców do lotniska jest negatywne - twierdzi marszałek.

W Polsce w tej chwili działa 13 lotnisk. Swoje porty mają Rzeszów i Lublin. Na wschodzie jesteśmy białą plamą. I tak już zostanie.

We wtorek zarząd województwa podlaskiego jednogłośnie wykreślił budowę lotniska z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Na przygotowanie tej inwestycji w ciągu ostatnich sześciu lat nasze województwo wydało ponad 4 mln zł. - Szkoda każdych pieniędzy, które się wydało, a które nie przynoszą efektów. Ale nie wszystko się udaje rządowi, nie wszystko się udaje samorządowi, nie wszystko się udaje w naszych rodzinach - tłumaczy się marszałek Jarosław Dworzański.
To ma być jego odpowiedź na krytyczne uwagi Podlasian, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych nowego RPO.

- Zmieniło się też nastawienie przedsiębiorców naszego regionu, którzy już nie upierają się przy budowie regionalnego lotniska. Raczej podtrzymują stanowisko, że warto byłoby pomyśleć o krótkim pasie startowym dla małych samolotów, czyli taksówek powietrznych - dodaje Jarosław Dworzański. Tak po kilku latach przerwy nawiązuje do białostockich Krywlan, gdzie ma szanse powstać lotnisko, ale małe.

To teraz lotnisko sportowe, znajdujące się na terenie Białegostoku. Są plany wydłużenia i wyasfaltowania pasa startowego, tak by mogły tu lądować małe samoloty pasażerskie.
- Prace są zaawansowane bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej. Jest już prawomocna decyzja środowiskowa - dodaje Jarosław Dworzański. Ale o pomocy finansowej dla tego projektu, który przygotowuje białostocki magistrat, już nie mówi.

Ekonomiści i przedsiębiorcy są zgodni: lotnisko jest nam potrzebne. Nie krytykują jednak decyzji marszałka o rezygnacji z budowy w Topolanach.

- Należało się spodziewać tej decyzji. Szkoda tylko czasu, ekspertyz i pieniędzy, które stracono na przygotowanie inwestycji. W tym czasie można było już wybudować małe lotnisko. Musimy szybko wyasfaltować pas na Krywlanach - uważa prof. Henryk Wnorowski, ekonomista z Uniwersytetu w Białymstoku.
- Jesteśmy za budową regionalnego lotniska, ale mniejszego niż to planowane w Topolanach - dodaje Lech Pilecki, prezes Podlaskiego Klubu Biznesu. - Krywlany mi się podobają.

- To źle dla naszego województwa, jeśli lotniska tu nie będzie. Mnie nie przekonują argumenty o szybkiej kolei i drogach ekspresowych. Gdybyśmy mieli port lotniczy, na pewno byłyby większe szanse na ściągnięcie do nas inwestorów - twierdzi z kolei Witold Karczewski, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku.

Inwestycji żałuje burmistrz Michałowa Marek Nazarko. To w jego gminie leżą Topolany. - Po co nam lotnisko? Przede wszystkim nie nam, a im - naszym dzieciom - mówi.

Podobnego zdania są władze Lublina. - Na pewno nie żałujemy decyzji o budowie lotniska - mówi Beata Górka, rzeczniczka tamtejszego marszałka. Port w Świdniku działa od roku. W poniedziałek został obsłużony 200-tysięczny pasażer. Wiadomo, że lotnisko ciągle przynosi straty. Za ubiegły rok może to być około 30 mln zł.

- Od początku zakładaliśmy, że jest to inwestycja na przyszłość, że przez najbliższe lata trzeba będzie do niej dokładać. Za to możemy powiedzieć, że zwiększyła się dostępność komunikacyjna naszego regionu - przekonuje Beata Górka.

Pieniądze z podlaskiego lotniska zostaną wydane na budowę dróg w regionie.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 51

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

I bardzo dobrze . Te kilkadziesiąt milionów zaoszczędzonych rocznie można o wiele lepiej spożytkować . Mamy już wmieście wystarczająco dużo nierentownych instytucji (stadion , opera ) , a przecież jesteśmy raczej biednym regionem .

T
Tomaszek

"Prorok" ze Starosielc swego czasu wyjawił wyrocznię " NIE BĘDZIE NICZEGO"

Sprawdza się.

O
Obywatelski Białystok
Czas na Referendum w sprawie odwołania Marszałka Województwa Jarosława Dworzańskiego
 
W związku z katastrofalną sytuacją gospodarczą naszego województwa ,zapraszam wszystkich komu na sercu leży los naszego województwa do poparcia .Mamy dość trwonienia publicznych pieniędzy. Nasz region umiera!! Bez lotniska, z dużym bezrobociem, bez szans na rozwój, z niekompetencją i butą aktualnego Marszałka województwa! Jeśli nie podejmiemy teraz odpowiednich kroków to niebawem będzie za późno.Apeluje do wszystkich organizacji,stowarzyszeń ,związków zawodowych oraz mieszkańców województwa Podlaskiego.Ratujmy nasz region ! 
 

 

c
civitas
W dniu 16.01.2014 o 18:54, gosc napisał:

pani bienkowska juz zrobnila co mogla.....pani bienkowska odejdzieodejda tez lokalne wladze- ale zanim to nastapi  Nalezy absolutnie nie dopuscic do od dawna planowanego ostatecznego zniszczenia krywlan - nalezy wstrzymac planowana zabudowy krywlan - nie wolno dopusic aby "elyta" latala sobei z wionetek a mieszkancy maista  jak ostatni murzyni w bantustanie, nie mielibysmy mozliwosci lotow z bialegosotku w ramach powszechnie dostepnego lotniska regionalnego. lotnisko tu musi powstac - mamy do tego pelne prawo - nie chcemy zyc w nedzym skansennie

Zgadzam się czas na akcję obywatelską z radnymi: panem juniorem Putrą,, panem Rutkowskim i pozostałym którzy walczyli  o pełnowymiarowe lotnisko na Krywlanach,

 

A kwestia pan a Marszałka gdyby prywatny inwestor wrzucił w błoto 4 mln złotych to znalazł by się za kratkami a pan Marszałek roztrwonił publiczne  a więc nasze olbrzymie , powinien ponieść konsekwencje : odejście z urzędu , szkoda bo finansowa odpowiedzialność byłaby sprawiedliwa. Nie pozwólmy takim urzędowym cwaniaczkom  bezkarnie trwonić publiczne  finanse, przecież bezkarny PRL skończył się ponad dwadzieścia lat temu!!

d
dobry wujek

Na krywlanach pas musi byc takiej dlugosci jak w szymanach bo krotszy to wyrzucone pieniadze w bloto.

1350m zaspokaja potrzeby aeroklubu a nie miasta wojewodzkiego ktore sie rozwija….

Prace nalezy zlecic firmie zagranicznej ktora ma doswiadczenie w takich budowlach a nie korzystac z firm ktore buduja bloki czy szpitale.

Wystarczy dodac w warunkach przetargowych wybudowanie 3 pasow lotnisk regionalnych jako warunek budowy pasa bialostockiego.

Pas o pozadanej  dlugosci zagraniczny podmiot wybuduje w 12-15msc.

Niestety taka prosta inwestycja przekracza umiejetnosci logistyczno-organizacyjne podlaskich decydentow dlatego warto siegnac po czlowieka z radomia lub lublina ktorzy takie pasy nadzorowali i wybudowali.

Im mniej ludzi z bialegostoku bedzie zaangazowanych w ten projekt tym szybciej zostanie ukonczony.

Ewentualne osuszanie czy rekultywacje terenu pod pas tez nalezy zostawic specjalistom od lotnisk i nie pchac tam swoich ludzi.

 

 

 

 

 

 

z
zhsgc
W dniu 16.01.2014 o 19:04, gosc napisał:

decyjaz byla wczesniejsza - zalozyciel po niejaki gen czem....ski, byl przeciez w bialymstoku w 2007 czy 08 i pytal radcow miejskich czy nie powinni sie zastanowic czy bielemustokowi potrzebne jest lotnisko.... a jakzes zsie starajak oddac Podlaise litwinom do zarzadu powietrznego...toc sejm ,sentat i prezydent podpislai juz umowoe obaltic fab (z dokumentow dostarczonych do ke, appendix i jasno wynikaka ze maja oddasc poddasie litewkim kontrolerom ruchu).to wszystko ma swoja nazwe

Słyszałem, ze osoby pracujące nad dokumentacją były zastraszane przez przedstawicieli instytucji państwowych i samorządowych, a kiedy próbowały kontaktować się z mediami, one nabrały wody w usta. Czy mediom kazano siedzieć cicho?

d
dsyh

1 ."nie będzie regularnej komunikacji pasażerskiej, tylko do wykorzystania biznesowego, turystycznego - mówił prezydent."2. "przedsiębiorcy opowiadali się przeciwko lotnisku regionalnemu, a raczej za budową utwardzonego pasa startowego na lotnisku Krywlany w Białymstoku" - czyli za panstwowa kase lotnisko dla paru biznesmenow. a ciemny lud dalej pociągiem albo samochodem po ekspresowce z ograniczeniem do 100 km/h

 

p
pani misiowa
W dniu 16.01.2014 o 20:03, gosc napisał:

 jakimeu interesowi i celowi sluzy ten  wpis? (pytanie retoryczne) do zainteresowanych zechca panstwo  łaskawie siegnac do "baltic fab conept of operations final" p. 54-55 ....tekst oraz mapa oddawanie poslkiej przestrzeni powietrznej calego podlasia iwschodniej czesc warminsko -mazurskiego  litewskim kontrolerowm ruchu lotniczego (nota bene w duzym stopniu-rosjanom) jest co najmniej skandaliczne- jest ono toe zoczywioscie powiazano z blokowaniem budowy lotniska dla bialegosotku i podlasia

no faktycznie  lepiej nie pisz czlowieku  bo kupa smiechu :D

g
gosc
W dniu 16.01.2014 o 19:53, marek napisał:

Nieszczęsny człowieku. Tłumaczyłem ci, że samolot leci nad Litwą osiem, dziewięć minut. Przekazywanie go co chwilę innej kontroli zwiększa ryzyko pomyłki. Dlatego np. samolot wlatujący nad litewski obszar od wschodu, przeleci nad Litwą i częścią Polski, kontrolowany przez Litwinów. Nie ma tu nic o czym "myślą" PiS-iory, nie ma utraty niepodległości, nie ma spisku, nie ma zdrady, jest racjonalne działanie, mające zwiększyć bezpieczeństwo. Tyle, że dla myślących inaczej, to za trudne do zrozumienia.I nie pij już bo nie trafiasz w klawisze i wychodzi bełkot albo pij ale nie pisz.

 

 

 jakimeu interesowi i celowi sluzy ten  wpis? (pytanie retoryczne)

 

do zainteresowanych zechca panstwo  łaskawie siegnac do "baltic fab conept of operations final" p. 54-55 ....tekst oraz mapa

 

oddawanie poslkiej przestrzeni powietrznej calego podlasia iwschodniej czesc warminsko -mazurskiego  litewskim kontrolerowm ruchu lotniczego (nota bene w duzym stopniu-rosjanom) jest co najmniej skandaliczne- jest ono toe zoczywioscie powiazano z blokowaniem budowy lotniska dla bialegosotku i podlasia

 

m
marek
W dniu 16.01.2014 o 19:04, gosc napisał:

a jakzes zsie starajak oddac Podlaise litwinom do zarzadu powietrznego...toc sejm ,sentat i prezydent podpislai juz umowoe obaltic fab (z dokumentow dostarczonych do ke, appendix i jasno wynikaka ze maja oddasc poddasie litewkim kontrolerom ruchu).to wszystko ma swoja nazwe

Nieszczęsny człowieku. Tłumaczyłem ci, że samolot leci nad Litwą osiem, dziewięć minut. Przekazywanie go co chwilę innej kontroli zwiększa ryzyko pomyłki. Dlatego np. samolot wlatujący nad litewski obszar od wschodu, przeleci nad Litwą i częścią Polski, kontrolowany przez Litwinów. Nie ma tu nic o czym "myślą" PiS-iory, nie ma utraty niepodległości, nie ma spisku, nie ma zdrady, jest racjonalne działanie, mające zwiększyć bezpieczeństwo. Tyle, że dla myślących inaczej, to za trudne do zrozumienia.

I nie pij już bo nie trafiasz w klawisze i wychodzi bełkot albo pij ale nie pisz.

g
gosc
W dniu 16.01.2014 o 18:55, czytelnik napisał:

Decyzja zapadła już dawno w nie w Białymstoku w Urzędzie Marszałkowskim, ale w Warszawie !!! 19 września 2013 r. podczas wizyty w PO w Białymstoku Wiceprzewodniczący - Grzegorz Schetyna dał jasny sygnał, żeby Białystok i całe województwo zapomniało o lotnisku regionalnym !!! Dziennikarze powinni podchwycić temat i zapytać się szefa regionu PO dlaczego po raz kolejny duże inwestycje w infrastrukturę transportową w Polsce obywają się kosztem naszego województwa! Ps. Skoro Konsultacje społeczne odbyły się po deklaracji Schetyny np. lotniska to czy zostały przeprowadzone obiektywnie, a nie po to żeby ich wynik pasował do koncepcji inwestora tu (zarządu województwa na którego czele stoi polityk PO).

decyjaz byla wczesniejsza - zalozyciel po niejaki gen czem....ski, byl przeciez w bialymstoku w 2007 czy 08 i pytal radcow miejskich czy nie powinni sie zastanowic czy bielemustokowi potrzebne jest lotnisko....

 

a jakzes zsie starajak oddac Podlaise litwinom do zarzadu powietrznego...toc sejm ,sentat i prezydent podpislai juz umowoe obaltic fab (z dokumentow dostarczonych do ke, appendix i jasno wynikaka ze maja oddasc poddasie litewkim kontrolerom ruchu).

to wszystko ma swoja nazwe

c
czytelnik

Decyzja zapadła już dawno w nie w Białymstoku w Urzędzie Marszałkowskim, ale w Warszawie !!!

 

19 września 2013 r. podczas wizyty w PO w Białymstoku Wiceprzewodniczący - Grzegorz Schetyna dał jasny sygnał, żeby Białystok i całe województwo zapomniało o lotnisku regionalnym !!!

 

Dziennikarze powinni podchwycić temat i zapytać się szefa regionu PO dlaczego po raz kolejny duże inwestycje w infrastrukturę transportową w Polsce obywają się kosztem naszego województwa!

 

Ps. Skoro Konsultacje społeczne odbyły się po deklaracji Schetyny np. lotniska to czy zostały przeprowadzone obiektywnie, a nie po to żeby ich wynik pasował do koncepcji inwestora tu (zarządu województwa na którego czele stoi polityk PO).

g
gosc

pani bienkowska juz zrobnila co mogla.....pani bienkowska odejdzie

odejda tez lokalne wladze- ale zanim to nastapi

 

 

Nalezy absolutnie nie dopuscic do od dawna planowanego ostatecznego zniszczenia krywlan - nalezy wstrzymac planowana zabudowy krywlan

 

- nie wolno dopusic aby "elyta" latala sobei z wionetek a mieszkancy maista  jak ostatni murzyni w bantustanie, nie mielibysmy mozliwosci lotow z bialegosotku w ramach powszechnie dostepnego lotniska regionalnego.

 

lotnisko tu musi powstac - mamy do tego pelne prawo - nie chcemy zyc w nedzym skansennie

g
gryf
W dniu 16.01.2014 o 12:13, DJ Buhh napisał:

Bzdura. Nastawienie mieszkańców do lotniska można skwitować dwoma powiedzonkami: "Coco jumbo i do przodu" oraz "Kochaj, szalej i nie pytaj co dalej". Czyli... Nastawienie społeczeństwa, patrząc po dotychczasowych wpisach, jest bardzo pro. Niestety ta znaczna większość tak się tym lotniskiem podjarała, że nie widzą, lub nie chcą widzieć, corocznych dopłat z naszych podatków do tego lotniska z powodu jego nierentowności.

SKORO JESTEŚ TAKIM EKSPERTEM TO FRAGMENT WYWIADU SPECJALNE DLA CIEBIE: RZESZÓW Z MAŁEJ PODKARPACKIEJ WIOCHY PRZEKSZTAŁCIŁ SIĘ W CENTRUM INNOWACYJNYCH TECHNOLOGII NA ŚCIANIE WSCHODNIEJ! KU REFLEKSJI; TWOJEJ, MAM TAKĄ 

NADZIEJE:)

Rozmowa pana Jana Kwasowskiego z prezydentem Rzeszowa Tadeuszem Ferencem opublikowaną na łamach Gazety
Ilu trzeba mieć pasażerów w ciągu roku, żeby do lotniska nie dokładać?

- Nie można tak myśleć. Liczy się co innego - łatwe połączenia ze światem i ogromne możliwości rozwoju. Białystok i Rzeszów leżą w podobnych zakątkach, blisko granic. Ważne jest, żeby z takich miejsc błyskawicznie dostać się do Warszawy czy do Londynu. Mam wrażenie, że z Podlasia nie mniej ludzi niż z Podkarpacia pracuje w Anglii i Irlandii. Oni muszą mieć łatwe i szybkie połączenia w obie strony. Ruch lotniczy rośnie lawinowo. Teraz mamy ponad trzysta tysięcy pasażerów rocznie, a przewidujemy, że w ciągu najbliższych kilku lat liczba ta zwiększy się do ośmiuset tysięcy albo miliona. 
Czy dzięki lotnisku pojawiają się nowi inwestorzy?

- Oczywiście, to nasza główna dźwignia rozwoju. Właśnie przygotowaliśmy kolejne siedem hektarów, na których niemiecki koncern wybuduje fabrykę silników odrzutowych. 
BEZ KOMENTARZA
 

G
Gryf

Rozmowa pana Jana Kwasowskiego z prezydentem Rzeszowa Tadeuszem Ferencem opublikowaną na łamach Gazety
Ilu trzeba mieć pasażerów w ciągu roku, żeby do lotniska nie dokładać?

- Nie można tak myśleć. Liczy się co innego - łatwe połączenia ze światem i ogromne możliwości rozwoju. Białystok i Rzeszów leżą w podobnych zakątkach, blisko granic. Ważne jest, żeby z takich miejsc błyskawicznie dostać się do Warszawy czy do Londynu. Mam wrażenie, że z Podlasia nie mniej ludzi niż z Podkarpacia pracuje w Anglii i Irlandii. Oni muszą mieć łatwe i szybkie połączenia w obie strony. Ruch lotniczy rośnie lawinowo. Teraz mamy ponad trzysta tysięcy pasażerów rocznie, a przewidujemy, że w ciągu najbliższych kilku lat liczba ta zwiększy się do ośmiuset tysięcy albo miliona. 
Czy dzięki lotnisku pojawiają się nowi inwestorzy?

- Oczywiście, to nasza główna dźwignia rozwoju. Właśnie przygotowaliśmy kolejne siedem hektarów, na których niemiecki koncern wybuduje fabrykę silników odrzutowych. 
BEZ KOMENTARZA

 

 

Dodaj ogłoszenie