Lotnisko Krywlany. Władze gotowe do budowy pasa

Tomasz Mikulicz [email protected]
Władze gotowe do budowy pasa na lotnisku Krywlany
Władze gotowe do budowy pasa na lotnisku Krywlany archiwum
Udostępnij:
Jeśli wszystko dobrze pójdzie już w sierpniu będzie można ogłosić przetarg na dokumentację. Niedługo ma być podpisany list intencyjny.

Jeśli ze strony aeroklubu nie ma przeciwwskazań, jestem gotowy do podpisania listu intencyjnego - mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

Chodzi o wybetonowanie pasu startowego na lotnisku na Krywlanach. Dzięki temu będą tam mogły lądować samoloty zabierające na pokład do 50 osób. Skoro możemy się pożegnać z marzeniem o lotnisku regionalnych, to chociaż na Krywlanach stwórzmy dobre warunki. Takie jest nowe podejście nie tylko władz Białegostoku, ale też zarządu województwa. Marszałek zapowiedział, że chce wpisać tę inwestycję do kontraktu terytorialnego, który nasz samorząd podpisał z rządem. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że pas startowy zostałby wybudowany w przeciągu dwóch lat. Teraz pojawił się konkretny termin. - To sierpień 2015 roku. Do tego czasu, zakładając że prezydent podpisze z nami list intencyjny, powinnyśmy dostać zapewnienie z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, że zostanie wydana decyzja o zmianie statusu lotniska z ograniczonego na publiczny, tak by mogli korzystać z niego wszyscy. - mówi Jan Nosal, prezes Aeroklubu Białostockiego, który za pośrednictwem Aeroklubu Polskiego, dzierżawi od gminy teren lotniska.

Gmina może bowiem łożyć tylko na cele publiczne, a aeroklub nie ma pieniędzy na udźwignięcie takiej inwestycji.

- Na dniach Aeroklub Polski wyśle do władz Białegostoku proponowany harmonogram prac nad budową pasa. Jeśli zostanie on przyjęty przez prezydenta, również będziemy gotowi do podpisania listu intencyjnego. Wtedy będziemy mogli wystąpić do ULC o wspomnianą decyzję. Myślę, że otrzymamy ją po roku - mówi Jan Nosal.

Ma jednak nadzieję, że przetarg na dokumentację projektową gmina będzie już w sierpniu. - Trudno na razie mówić o szczegółach. Oczywiście będziemy pracować nad skróceniem terminów - mówi Tadeusz Truskolaski.

Przy okazji Aeroklub Białostocki przede wszystkich chce uporządkować sprawy z Aeroklubem Polskim, któremu podlega. To bowiem z tym ostatnim gmina Białystok podpisała umowę na dzierżawę terenu lotniska. Dziś wszystkie urzędowe formalności muszą być załatwiane przez Warszawę.

Na budowę pasa o o długości 1350 metrów potrzeba ok. 20 mln zł. W projekcie budżetu na ten rok zapisano kwotę 500 tys. zł wykonanie dokumentacji projektowej. Gmina zamierza też za jednym zamachem odwodnić i ogrodzić teren lotniska.

Nasz region jest białą plamą jeżeli o to chodzi o porty lotnicze. Powstały już one na przykład w Rzeszowie, Lublinie, czy Kielcach. I choć trudno będzie mówić, że dzięki wybetonowaniu pasa powstanie na Krywlanach lotnisko regionalne, to nie da się zaprzeczyć że przestanie ono mieć w przeważającej mierze charakter sportowy. Skorzystają z niego również biznesmeni, a nawet turyści.

O budowie pasa mówi się już od dwóch lat. I choć początkowo władze Białegostoku podchodziły do tego dość niemrawo, w ostatnich miesiącach sprawa nabrała tempa.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
STARY
W dniu 15.01.2015 o 23:35, Viking napisał:

Mam nadzieje, ze tym razem nie wykasuja tego co pisze.  Popatrzcie sobie na lotnisko w Gibraltarze. 1300 metrow i nawet dosc spore samoloty z niego korzystaja.

Pas startowy na lotnisku w Gibraltarze ma wiecej o 500 m niż napisałeś , ma wg tego co np jest w opisie najbardziej niebezpieczne lotniska ........

otóz ma.1800

 a te 500 m to jednak jest różnica .

Jak napisałem nie  znam sie na lotniskach , ale przeglądając długości pasa startowego w Polsce i troche poza to watpie w dopuszczenie i starty nawet samolotów ok 50 miejscowych na pasie o długości 1350 m.

Na takim pasie to może i  awaryjnie wyladowac A 380 , ale raczej ze startem będzie potem problem.

to że lotnisko będzie przeciete droga/jak to w Gibraltarze/ czy nie to inna sprawa ale caly pas startowy musi mieć raczej ponad  2000 metrów .

G
Gość

Na gibraltarze idzie droga przez lotnisko ktora sie zamyka jak laduje samolot.

To rozwiazanie funkcjonuje rowniez na northolt w londynie i jest popularne w krajach anglosaskich.

Pas powinien  miec minimalnie 1850m ale trzeba budowac 2500m.

Tereny wykupione sa wiec niema problemu z dlugoscia.

V
Viking
W dniu 15.01.2015 o 23:17, STARY napisał:

proszę wejść na wyszukiwarkę i wpisac             długości pasów startowych w Polsce .Nie znalazłem lotniska z pasem startowym betonowym, asfaltobetonowym czy podobnymi  na którym lądują samoloty pasażerskie- krótszym niż 2300-2500 metrów. pas startowy o długaści tak około 1300 metrów mają TYLKO lotniska sportowe, lotniska dla awionetek. Uważam iz może władza sie dogada miasto 1350 m  a wojewoda dołoży drugie tyle czy choć z 999 metrów .Zaznaczam nie znam się na lotnictwie , ale wątpię by ktoś wydał zgode na lądowanie samolotu wymagającego pasa jak tu pisali 1200 metrów /saab chyba/ na pasie o długości 1350 metrów, bo przecież w razie jakiejś awarii  w trakcie startu samolot nie ma gdzie ....... się zatrzymać.WNIOSEK , 1350 m to lotnisko dla awionetek i tyle.o ile pamiętam to gdzieś tam pilot 737 wylądowal  na pasie ok 1200-1300 metrów , a  chyba bombowce lecące bombardować Tokio wystartowały z lotniskowca a tam to nawet tych 350 m nie było . a może kupic jakiś HAMERYKAŃSKI lotniskowiec /wycofany z plywania i postawic na Krywlanach, na górze bylo lotnisko , a na dole .....nawet kościół JP2 !

 

Mam nadzieje, ze tym razem nie wykasuja tego co pisze.  Popatrzcie sobie na lotnisko w Gibraltarze. 1300 metrow i nawet dosc spore samoloty z niego korzystaja.

S
STARY

proszę wejść na wyszukiwarkę i wpisac             długości pasów startowych w Polsce .

Nie znalazłem lotniska z pasem startowym betonowym, asfaltobetonowym czy podobnymi  na którym lądują samoloty pasażerskie- krótszym niż 2300-2500 metrów. 

pas startowy o długaści tak około 1300 metrów mają TYLKO lotniska sportowe, lotniska dla awionetek. 

Uważam iz może władza sie dogada miasto 1350 m  a wojewoda dołoży drugie tyle czy choć z 999 metrów .

Zaznaczam nie znam się na lotnictwie , ale wątpię by ktoś wydał zgode na lądowanie samolotu wymagającego pasa jak tu pisali 1200 metrów /saab chyba/ na pasie o długości 1350 metrów, bo przecież w razie jakiejś awarii  w trakcie startu samolot nie ma gdzie ....... się zatrzymać.

WNIOSEK , 1350 m to lotnisko dla awionetek i tyle.

o ile pamiętam to gdzieś tam pilot 737 wylądowal  na pasie ok 1200-1300 metrów , a  chyba bombowce lecące bombardować Tokio wystartowały z lotniskowca a tam to nawet tych 350 m nie było . 

a może kupic jakiś HAMERYKAŃSKI lotniskowiec /wycofany z plywania i postawic na Krywlanach, 

na górze bylo lotnisko , a na dole .....nawet kościół JP2 !

 

P
Pawel

Budujacie dwa lotniska w Warszawie a nie mozecie zrobic lotniska miedzynarodowego w Bialymstoku, ludzie z podlasia w tym ja musze zapie...lac ponad 200 km do Bialegostoku z warszawy traca ponad 2 godziny lub czakajac na smieszne autobusiki i tluc sie 3.5 h , ile mozna myslec ludzie troche  postepow. Po co ten modlin jak jest chopin. Mysle ze jeszcze jedne w okolicach warszawy trzeba wybodowac... Zalosne to jest. Pozdrawiam i czekam kolejne 20 lat moze 40 na lotnisko w Bialymstoku. 

G
Gość

Lotnisko mozna zrobic szybko i sprawnie tylko ze hamulcowym sa  lepkie rece z samorzadu podlaskiego.

Korupcja jest najwiekszym zagrozeniem tego projektu!!!!

Nie od dzis wiadomo ze PO i PSL czy sitwa truskolaska to ludzie nie majacy czystych rak jesli chodzi o wielkie projekty…..

 

V
Viking
W dniu 12.01.2015 o 12:24, ADAM napisał:

76 procent ankietowanych w sondażu powyżej chce pasa startowego dla awionetek w krywlanach ?! .Jest to pas przeznaczony dla biznesmenów ,nie dla zwykłych ludzi .Tam nie może powstać lotnisko  bo niema tam miejsca.ROZUMIECIE.

 

Popatrz na link w mojej poprzedniej odpowiedzi. Dziwi mnie, ze "specjalisci" od lotnisk wypowiadaja sie na temat pasa startowego, a w zyciu nie widzieli samolotu z bliska. Poza tym, Krywlany mozna powiekszyc, ale trzeba kilka tych drzew wyciac i zasadzic 3 razy tyle w innym miejscu, aby wynagrodzic przyrodzie i problem z glowy. Niestety wiesniaki ze sloma w butach opieraja sie budowie tego, od czego mozna cos zaczac. Walka o lotnisko jest duzo dluzsza niz wielu tu jest na swiecie. Jeszcze pod koniec lat szesdziesiatych byla mowa o ewentualnej budowie. Wiec dla dobra miasta i jej mieszkancow, albo nie wypowiadaj sie jak nie masz pojecia, albo wyciagnij slome z butow.

G
Gość
W dniu 12.01.2015 o 08:45, Gość napisał:

 oczywiscie!! - masz racje - jak budować - to normalny port lotniczy, aby mogly korzystac z niego linie takie jak np. LOT, RYANAIR lub WIZZ - a mały pas?? komu to potrzebne?? - Strzałkowskiemu?? Kuleszy?? Truskolaskiemu?? -  wszyscy mieszkańcy zapłacić mają za ich fanaberie?? - skandal w biały dzień - nikt nie zrobił porządnej analizy ekonomicznej ani planu - wydać pieniądze to każdy głupi potrafi - mam nadzieję że PIS - radni zablokują ten kolejny przekręt - miłego dnia życze  

Nieprawda. Samoloty do 50 osob znakomicie zalatwia sprawe na poczatek. Pozniej mozna bedzie pas startowy powiekszyc, jesli zajdzie potrzeba. Bialystok nie ma miliona mieszkancow, wiec mniejszy pas startowy na poczatek wystarczy. Nie trzeba byc naiwnym. Kazde rozwijajace sie lotnisko powieksza swoje tereny. Dajcie chociaz zaczac z czyms. Inaczej dalej bedziecie latac dwuplatowcami. Samolotem takim dolecisz dolecisz spokojnie do Londynu, Frankfurtu  itp. Dajcie szanse dla rozwoju miasta. 

R
Ritz
W dniu 12.01.2015 o 12:37, Gość napisał:

Jak nie moze?!Dla chcacego nic trudnego bo przeciez to nie bedzie heathrow czy JFK   :)2 rejsy dziennie do stolic europejskich typu londyn czy bruksela zawsze beda pelne.

A kto zaplaci za utrzymanie infrastruktury lotniska?Pekaes z Moniek nie dowiezie Cie pod kokpit pilotow.

 

Bardzo dobrze,ze nie ma lotniska w sasiedztwie Bialegostoku.A to co ma powstac to zwykla popierdolka.Dobrze hukną na stadionie przy Slonecznej to awionetki tam poprzewraca na bok.

G
Gość

Społeczeństwo nie powinno godzić się na pas dla lokalnej sitwy, bo przez pas normalnego lotnisko nie powstanie już nigdy - zawsze będzie usprawiedliwienie dla nieudolnej władzy: "A przecież jest pas!"

P
PolskaMistrzemPolski

Największe miasto w regionie i żeby polecieć  muszę jechać do Warszawy. To jakaś kpina. 

G
Gość

Z choinki sie urwales ze bedzie tam ruch pasazerski...

Runway buduja na potrzeby sitwy!

z
z_okolicy

Do listy samolotów wożących do 50 pasażerów mogących operować na przyszłym pasie startowym na Krywlanach uroczyście dołączam Saab 340.

 

Niestety w pewnych warunkach samolot ten wymaga ponad 1350 m na rozbieg, więc jednak nie do końca...

B
Bobrzyk
Kurde, chcę latać z Białegostoku do innych krajów np. do UK a nie tłuc się 3 godziny do Warszawy a dopiero stamtąd w świat. I wcale nie jest prawdą, że samoloty to hałas. Mieszkałem niedaleko lotniska to wiem. Bardziej dawał we znaki hałas uliczny ale do tego też się przyzwyczaiłem. Więc zamiast odwalać fuszerkę to droga władzo zróbcie nam lotnisko z prawdziwego zdarzenia a nie jakąś popierdółkę.
G
Gość
Port regionalny jest potrzebny od 15 lat. Krywlany maja sens z normalnym pasem startowym. Kiesys byl taki projekt, jezeli nie to sprzedac ziemie a kase wydac na budowe portu w topolanach. Projekt jest ziemia tez. Nie marnujcie tych 50 mln
Dodaj ogłoszenie