Lotnisko Krywlany: Pas startowy na razie nie powstanie

Tomasz Mikulicz tmikulicz@poranny.pl
Teraz samoloty muszą lądować na trawie. Po wybetonowaniu pasa startowego o długości 1350 metrów na Krywlanach mogłyby lądować te zabierające na pokład do 50 osób.
Teraz samoloty muszą lądować na trawie. Po wybetonowaniu pasa startowego o długości 1350 metrów na Krywlanach mogłyby lądować te zabierające na pokład do 50 osób. Wojciech Wojtkielewicz
Władze składają deklaracje, ale nie idą za tym pieniądze. Aeroklub obawia się, że to puste słowa. Tymczasem samoloty nadal lądują na trawie.

Niech władze miasta w końcu zadeklarują, czy chcą wyłożyć pieniądze na budowę tego pasa, czy nie. Mamy związane ręce - mówi Jan Nosal, prezes Aeroklubu Białostockiego.

Pod koniec 2012 roku radni miejscy PO ogłosili, że chcą, by na Krywlanach powstał pas startowy z prawdziwego zdarzenia (aeroklub stara się o to od lat). Poparły to władze miasta. Jest już prawomocna decyzja środowiskowa. I co? I nic.

- Jesteśmy rozczarowani - mówi Zbigniew Nikitorowicz, przewodniczący klubu PO w radzie miejskiej.

Janusz Kochan, radny SLD twierdzi, że sprawy nie ma co odwlekać. - To nie chodzi o czyjś komfort. Jak ma się do nas dostać np. przedsiębiorca z Warszawy? Przecież tym ludziom zależy na czasie. Nie będę jechać ósemką, która i tak niedługo ma być rozkopana - mówi.

W tegorocznym budżecie miasta radni zarezerwowali 1,5 mln zł na lotnisko. Ale nie na budowę pasa lecz odwodnienie i ogrodzenie terenu. Władze zobowiązały się do przeprowadzenia tej inwestycji już w 2010 roku, kiedy przedłużyły aeroklubowi umowę dzierżawy terenu. Gmina zabrała wtedy 100 hektarów lotniska na potrzeby m.in. strefy ekonomicznej, ale w zamian miało być przeprowadzone odwodnienie. - Wywiążemy się z umowy. Musimy mieć jednak pewność, że odwodnienie nie będzie kolidowało z utwardzeniem terenu. Dlatego najlepiej zrealizować te dwie inwestycje w tym samym czasie. Stworzyć jeden projekt, zebrać wspólną dokumentację - mówi Adam Poliński, wiceprezydent Białegostoku.

By jednak władze mogły wyłożyć pieniądze na budowę pasa, aeroklub musi zmienić status lotniska z ograniczonego na publiczny. Gminy mogą inwestować tylko w inwestycje celu publicznego. - Jeśli to zrobimy, a władze nie wyłożą pieniędzy, będziemy musieli zamknąć lotnisko. Status publiczny oznacza m.in. to, że mamy mieć zatrudnioną służbę informacji powietrznej, obsługę meteorologiczną. To etaty, na które nie mamy pieniędzy - twierdzi Jan Nosal.

Adam Poliński zachęca jednak aeroklub do wystąpienia o przekwalifikowanie. - Podtrzymujemy chęć budowy tego pasa. Szukamy funduszy na ten cel. Na pieniądze unijne nie ma co liczyć, ale są inne możliwości - zapewnia.

A chodzi o niemałe pieniądze, bo - jak szacuje aeroklub - nawet o ok. 20 mln zł. - To będzie test dla nowej ekipy władzy z poważnego myślenia o naszych potrzebach gospodarczych - uważa prof. Henryk Wnorowski, dziekan Wydziału Ekonomii UwB.

Czytaj e-wydanie »

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 49

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 07.10.2014 o 09:56, waldi napisał:

  Pas na Krywlanach dla awionetek wystarczy w zupełności i powinno się tego dokonać minimalnym kosztem.

 

Co ty chcesz by byznesmeny z bialegostoku latali piperem?!!!!

Czas zaczal latac gulfstreamem  :)

Predzej lotnisko w grodnie wypali niz u nas.

Lukaszenko juz najal szwajcarsko-wlosko-niemiecka grupe do aktywizacji portu grodno.

 


 

I
Infomat
W dniu 06.10.2014 o 12:17, gosc napisał:

Blokujące powstanie lotniska regionalnego działania powinny zostac poddane szczeólwej i wieloaspektowej analizie, a instytuce i osoby za to odpowiedzialne powinny zostac z tego rozliczone. Domniemuje ze te bezprawne w mojje ocenie dzialania zostyana przeanalizowanie dopiero gdy zmieni sie wladza.Lotnisko regionalne musi powstac.

Dlatego pora aby "zielone ludziki" blokujące infrastrukturę traktować właściwie a nie jak święte krowy... To "dzięki" ich wydumkom zostaną zdjęte oba tory do Warszawy aby zmieścić się w roku 2015. Nie wierzycie? Przeczytajcie decyzję środowiskową dla PLK. Te niewygody i w Augustowie, i w Białymstoku, i na trasie kolei zawdzięczamy "zielonym ludkom" 

w
waldi

Jeżeli dojazd pociągiem do Wawy trwalby np. 2 godziny to nie widzę potrzeby budowy PORTU LOTNICZEGO do którego trzeba by doplacać rocznie 30 mln i z którego jedyne loty to były by loty 2 razy w tygodniu do Londynu oraz darmowe loty dla polityków. TAKIE SĄ REALIA

 

Naprawdę sprawdźcie liczbę mieszkańców województwa Podlaskiego, gęstość zaludnienia i medianę zarobków a potem bredźcie o lotniskach.

 

Kielce i Opole też portu lotniczego nie mają, Olsztyn de facto też nie a z Zielonej Góry nikt nie lata poza politykami.

 

Pas na Krywlanach dla awionetek wystarczy w zupełności i powinno się tego dokonać minimalnym kosztem.

G
Gość

Nie trzeba budowac nowego lotniska tylko zmodernizowac te ktore juz jest.

 

 

g
gosc

Dopoki w wawie rzadza ci ,ktorzy wymuszaja takie antyrozwojowe rozwiazaniadla Bialegosotku, zagraniczne, , malolomiasteczkowe znad narwi i pseudoochronne przyrodniczo lobby maja tu taki wplyw- wszytsko dalej bedzie, uwazam,  blokowanie.

 

Ale najwyzsza pora odsunac juz ten "samorzad od wladzy' - trzeba zaczac tworzyc projekty, ktore zamiast blokowac rozwoj Bialegosotku i go strasznie degradowac, zaczna go rozwijac.

 

Najpierw potrzeba wybudowac lotnisko regionalne. Niech wytlumacza sie na poczatek ze swoich dzialn ci,ktorzy zablokowali na razie jego powstanie.

M
Mietek
W dniu 06.10.2014 o 08:47, jan napisał:

Wszyscy chcą , nawet PO białostockie , ale zawsze  "ale" , tumanią  mieszkańców . Głosuje na Pana Roberta  Żylińskiego mlodego , wykształconego  , który  już pozyskał do zainwestowania w Białymstoku dziewieć firm i któremu lotnisko będzie konieczne do rozwoju naszego miasta  ,jak również w trosce o  zdrowie mieszkańców  wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy .

I to jest baaardzo dobra koncepcja. partyjni koledzy pana Żylińskiego z PSL-Waldek Pawlak,Gienek Kłopotek,Janusz Piechociński, Andrzej Śmietanko i wielu innych najuczciwszych w Polsce polityków postawia Białystok na nogi> Tak jest panie Robercie? :)

G
Gość
W dniu 06.10.2014 o 17:18, Gość napisał:

Uwazam ze lepiej jest dolozyc pare zlotych rocznie do lotniska niz do opery

 

Dokladnie tez tak mysle! 

Z tym ze dolozyc do pasa i hangaru to nie to samo co utrzymac darmozjadow z odeskiej….

Pas trzeba zrobic metoda gospodarska bo przetargowa to wyrzucone pieniadze.

Po wojnie chlopy ze wsi wybudowaly trase WZ w warszawie a dzis w 2014 roku problemy sa z wylaniem 1500metrow betonu...

Jak nie umiecie wylac betonu to trzeba ulozyc z plyt  jak to robili faszysci 80 lat temu !

 

 

PS.Raut psubraty z ukrytym menu  to umiecie zamowic,wybudowac stadion i przeplacic tez….puszczac gazy  na sesji rady miejskiej…..

Az wstyd by takie palanty zarzadzaly tym miastem!

F
Fajko
W dniu 06.10.2014 o 19:43, STARY napisał:

... dyskusja jednego z wieloma jest usuwana

Dyskusja jednej osoby pod wieloma nickami. Jak gada sam ze sobą. Coś źle przeczytałeś.
S
STARY

DO MODERATORA 
Czy DJ Buhh  nie za wiele razy sie tu wpisał, coś tam było dziś o tym że dyskusja jednego z wieloma jest usuwana

t
tubylec
W dniu 06.10.2014 o 09:09, Gość napisał:

Całe szczęście, że nie budują tego pasa. To był poroniony pomysł. W Białymstoku lub jego okolicach powinno powstać lotnisko a nie pas startowy.

kretynie , po co budować fabrykę , należy w okolicy postawić maszyny  a potem  nad nimi dach , a  potem bramę  itd....... i co tak myślisz.

Uważam że właśnie budowa pasa startowego o długości ok 1,5 km powinna byc początkiem  powstania LOTNISKA. Nie powinno to byc lotnisko międzykontynentalne lecz takie , gdzie będą loty i do Wrocławia i do Rzymu czy Londynu  i taki pas i takie samoloty wystarczą . Dziś do Wrocławia jedziemy prawie 8 godzin , a lot do Amsterdamu to z dojazdem i odprawą  w Modlinie trwa prawie 6 godzin w tym samego lotu jest 1,5 godziny /ok/

 

głosujcie nadal na Poparańców lemigi jak to mówią idiotów nie sieją i nie orzą sami sie rodzą

Zagłosujcie na PiS temat lotniska wtedy się zakończy , bo zamiast resztek po ołtarzu papieskim , powstanie ogromna świątyna  JP2  z dzwonnicą wyższą niż przy cerkiewi św. Ducha  i to załatwi sprawę na Amen.

Mam pytanie KOMU DAC W BUZIĘ , za ten pas  panu panie POLIŃSKI czy gościowi z Aeroklubu bo   największy w tym ambaras aby dwoje chciało ...........

A może mam wziąść flaszkę i się spotkać z wami dwaj panowie i jeden podpisze o kasie dokument , drugi o przekształceniu i sprawa bedzie załatwiona. Bo się bierzecie do tego jak pies do jeża.

g
gosc

Pora aby wreszcie ktos sie zajal tymi dzialaniami ktore w wiekszosci wypadkow z zalozenia jak mniemam mialy doprowadzic  do zablokowania budwy lotniska regionalnego. Były i sa to - w mojej ocenie - dzialania niezwykle szkodliwe dla miasta, regionu i kraju.  Pozbawianie Białegosotku i Podlasia lotniska regionalnego jest w XXI wieku nie do pryzjecia.

~Gość~
W dniu 06.10.2014 o 17:18, Gość napisał:

Uwazam ze lepiej jest dolozyc pare zlotych rocznie do lotniska niz do opery

Parę złotych. Pewnie dwa po dwieście i czapka drobnych 

G
Gość

Uwazam ze lepiej jest dolozyc pare zlotych rocznie do lotniska niz do opery

s
sondor

Gonią króliczka i gonią. Temat dobry na każdą okazję, tyle tylko że to jak kawał z brodą, każdy zna uśmiecha się pod nosem i kwituje takim stwierdzeniem - ktoś z tym lotniskiem niezłe lody kręci.

Nie było go i nie będzie, owszem temat będzie wracać jak bumerang, ale tylko temat.

Nieudacznikom nigdy nic nie wychodziło i nie wyjdzie.

L
Lub Białystok

Ho Ho! pojawili sie tłumnie na forum zwolennicy linii maszlkowkiej, żaliwie przytaczający argumenty przeciw lotnisku po myśli marszałka J. D. Przytaczane przez was argumenty są oparte na starych artykułach sprzed 2 lat. Prawda o regionalnych lotniskach jest inna, po prostu jedne prosperujęą lepiej inne gorzej - zależy to od ich szefów.

Trzeba wziąć pod uwagę - nie tylko ilość obsłużonych pasażerów - ale i czynnik podnoszący atrakcyjność danego regionu. Lotnisko doje praktycznie niegraniczoną dostępność dla ludzi z całego świata. Jakbyście się przyjrzeli statystykom operacji lotniczych, to większość z nich to lądowania małych biznezowych samolotów, bo ludzie dużego biznesu lubią się tak przemieszczać aby zainwestować. W lubelskiem i rzeszowskiem jest znacznie więcj inwestycji, bo mają lotniska.

Przeczytałem, że większość pasażerów airbusów (180-miejscowych) lecących z Oslo do Lublina stanowią rodowici Norwegowie, przyjeżdżający w celach turytycznych, oni też zostawiają tam pieniądze, dają Lublinianom zarobić, a na Podlasie nie przylecą, bo nie wybudowali lotniska i Białostoczanie nic nie zarobią.

Takie są proste realia - miasto jest dostępne - to jest biznes, są pieniądze i jest praca. Dlatego lotnisko trzeba wybudować.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3