Lotnisko Krywlany okrojone o 100 ha. Na inwestycje

(ab)
Czerwoną linią przerywaną zaznaczyliśmy teren, który zajmowało dotychczas lotnisko. Czerwoną linią ciągłą teren, który będzie użytkował aeroklub przez 30 lat.
Czerwoną linią przerywaną zaznaczyliśmy teren, który zajmowało dotychczas lotnisko. Czerwoną linią ciągłą teren, który będzie użytkował aeroklub przez 30 lat. Opr. graf. Dorota Sikora
Udostępnij:
Miasto już formalnie przejęło od lotników sto hektarów z lotniska na Krywlanach. Przeznacza je na produkcję i usługi. W sąsiedztwie jest już m.in. specjalna strefa ekonomiczna i park naukowo-technologiczny.

W tym tygodniu podpisaliśmy z aeroklubem umowę o przekazania tego terenu - mówi prezydent Tadeusz Truskolaski. - Nasze miasto jest małe, dlatego pozyskanie stu hektarów jest bardzo ważne.

Gmina Białystok stała się formalnie właścicielem 116 hektarów, odkrojonych z dotychczasowego lotniska Krywlany. Drugie tyle przez 30 lat nadal będzie dzierżawił aeroklub.

Magistrat postanowił przeznaczyć przejęte grunty pod inwestycje. W pobliżu skrzyżowania ulicy Ciołkowskiego i Mickiewicza będą mogły ulokować się usługi lub produkcja. Pomiędzy budowanym stadionem a planowaną halą sportowo-widowiskową jest miejsce na parkingi. W przyszłości będzie mógł powstać tu też np. hotel lub centrum targowo-wystawiennicze. Według magistratu tereny te byłyby też dobrym miejscem na miasteczko ruchu drogowego.

Budynki usługowe planowane są też po obu stronach kopca papieskiego, który ma być odrestaurowany na Krywlanach przed 20. rocznicą wizyty w Białymstoku Jana Pawła II. I właśnie na przejętych od lotników terenach przy ulicy Ciołkowskiego ma zostać zbudowana hala widowiskowo-sportowa. W tym i przyszłym roku ma powstać jej koncepcja i projekt. Budowa zaplanowana jest na lata 2013-14. Ma kosztować około 70 mln zł. Większość pieniędzy będzie pochodziła z unijnej dotacji.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 39

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Nie jestem pracownikiem urzędu. Nigdy nie napisałem, że jestem przeciwko podlaskiemu regionalnemu portowi lotniczemu. Wręcz przeciwnie - jestem jak najbardziej za. Rzecz w tym, że aby nie zaprzepaścić setek milionów złotych ważne jest aby miało jak najlepszą lokalizację, kompromisową pod wieloma względami. Jeśli przedłożylibyśmy KE wniosek o dofinansowanie najgorszej lokalizacji, najdroższej, z wadami prawnymi (przeloty nad blokami, jednostką wojskową, wieżowcem) niszczącej środowisko (160 hektarów lasu) wyśmiali by nas i odrzucili bez mrugnięcia okiem. Wtedy wszystko trzebaby zaczynać od początku, a miliony wydane na przygotowania byłyby stracone. Dlatego ważne jest aby na podstawie różnych analiz wielokryterialnych wybrać najlepszą. Tymczasem zgodnie na przykład z "Koncepcją Programowo- Przestrzenno- Techniczno- Technologiczną Regionalnego Lotniska dla Województwa Podlaskiego o Kodzie Referencyjnym 4D" Krywlany są najgorsze - spośród siedmiu lokalizacji zdobyły najmniej punktów! Tylko minimalnie lepiej wypadły warianty okołozabłudowskie. Najlepiej Saniki oraz Topolany. W analogicznych opracowaniach odnośnie środowiska oraz ekonomiki lotniska najlepiej wypadły Saniki. I na tej podstawie owa lokalizacja została wybrana. Wszystkie one potwierdziły jedno - na Krywlanach nie powinno się budować regionalnego portu lotniczego. Kropka. Jestem jak najbardziej za budową lotniska jak najszybciej, skoro analizy wykazały że najlepiej zrobić to w Sanikach bo ma sens ekonomiczny i nie będzie przeszkód proceduralnych - to właśnie o to trzeba się starać.

Co do opracowań sam nie wiem dlaczego nie zostały upublicznione, pewnie ze względów politycznych. Są tam również dokumenty wykonane przez znane, niezależne podmioty (nie tylko wałkowane przez spamerów Arup/Ekoton) i jednoznacznie odrzucają Krywlany. Ich prezentacja byłaby niewygodna dla wielu polityków robiących kapitał polityczny właśnie na kłótniach o lokalizację lotniska.
G
Gość
Jest Pna pracoownikiem jakiegos urzedu zaangazowanego w sparwe, czlopnkiem jakiejs organizacji czy bezinteresowanie pan cche "udowodnic" brak molziwosci pobudowania lotniska regionalnego dla Bialegosoku i Podlasia?
...
lotnisko regionalne dla Bialegosotku i Podlasia musi powstac. Wieloetnie przygotowanie czesci terenow ,kotre dsas gotowe, na terenie krywlan czyni ta lokalizacje jak najbardziej realnna.

Krywlany nie są gotowe, oprócz wycinki lasu trzebaby rozebrać wszystko co tam istnieje bo się do niczego nie nadaje i zaczynać od zera.
g
gosc
Polecam czytanie ze zrozumieniem. Jeśli przytaczam wnioski z oficjalnych opracowań to jak mogło ich nie być? Były i zmieszały tą lokalizację z błotem.

Co Pan przytacza? Chyba sa robione za publiczne pinieniadze wiec nie sa tajne.
czy podal Pan nazwe , na czyje zlecenie opracowane, kiedy wydane, kto bral udzial w opracowaniu..... prosze wreszcie podac konkretne cytaty..."zmiesznai tej czy innej lokalizacji z blotem"
g
gosc
Uwzam co nastepuje:
Pisze Pan oczywiste bzdury takz ena forum wspolczesnej - jak sadze

Jest Pna pracoownikiem jakiegos urzedu zaangazowanego w sparwe, czlopnkiem jakiejs organizacji czy bezinteresowanie pan cche "udowodnic" brak molziwosci pobudowania lotniska regionalnego dla Bialegosoku i Podlasia?

niekote wypowiedzi
" Od tamtego czasu zmieniły się trochę warunki, latają inne samoloty, są normy bezpieczeństwa, hałasu itp. Zgodnie z obecnymi na Krywlanach nie ma fizycznej ani ekonomicznej możliwości realizacji pełnoprawnego regionalnego portu lotniczego."
w mojej ocenie Jest to oczywsita dowolnosc - pisze pan ogolniki -prosze podac konkretne przepisy prawne, nazwe dyrektywy , jej numer, date wydania,artykul - ktore uniemozliwaija taka budowe

"Szczegółowy są w opracowaniach, który nie zostały jeszcze ujawnione, temat warunków lokalizacji lotnisk regulują przepisy o ochronie środowiska, lotnicze czy wspomniane unijne, sorry ale nie zamierzam teraz tego przewalać dla jakiegoś forumowego krzykacza."

- to skad Pan je zna? Bral Pan udzial w ich opracowaniu? Opracownania sa TAJNE? Z calyszm szacunkiem, prosze tez takich epitetow. Poworze - skoro przedsatwia Pan pewne dowolne tezy - prosz c podac stosowne przepisy.Nazwe wdyrekty, ich numery, daty wydania, artykuly. TEZ SA TAJNE?

lotnisko regionalne dla Bialegosotku i Podlasia musi powstac. Wieloetnie przygotowanie czesci terenow ,kotre dsas gotowe, na terenie krywlan czyni ta lokalizacje jak najbardziej realnna.
G
Gość
Odpisałem na każdą kwestię, w tym:
"Oczywiście, że nie, są to wnioski z oficjalnych planów/opracowań, potwierdzone przez RDOŚ."
kz calym szacunkiem -kpina - to nie bylo opracowan dla krywlan?
Polecam czytanie ze zrozumieniem. Jeśli przytaczam wnioski z oficjalnych opracowań to jak mogło ich nie być? Były i zmieszały tą lokalizację z błotem.

ogolnik ktory ma na celu wmowienie spoleczenstu oczywiscie dowolnej tezy, prawad jest dokaldnie odwrota.-to wlasni ertu od przedwojnai planuje sie lotnisko
Od tamtego czasu zmieniły się trochę warunki, latają inne samoloty, są normy bezpieczeństwa, hałasu itp. Zgodnie z obecnymi na Krywlanach nie ma fizycznej ani ekonomicznej możliwości realizacji pełnoprawnego regionalnego portu lotniczego.

skoro w poprzednicvh wpisach tak sie pan powolywal na domniemane przepisy unijne -prosze podac odpowiednie dyrektywy i artykuly - z amian same ogolniki - mysle ze oczywsicie udowdnilem dowolnosc panskich tez
Szczegółowy są w opracowaniach, który nie zostały jeszcze ujawnione, temat warunków lokalizacji lotnisk regulują przepisy o ochronie środowiska, lotnicze czy wspomniane unijne, sorry ale nie zamierzam teraz tego przewalać dla jakiegoś forumowego krzykacza.
g
gosc
Uwazam co nasetpuje:
Pominal Pan szeregu idwqopdnionych przez emnie kwestii lub konkretnych pytan i pozwolil sobie tylko zajac sie kilkoma rzeczami
a to:

"Oczywiście, że nie, są to wnioski z oficjalnych planów/opracowań, potwierdzone przez RDOŚ."
kz calym szacunkiem -kpina - to nie bylo opracowan dla krywlan?

"Niesłychaną nowością na skalę światową jest taki polityczny nacisk na lotnisko w miejscu, w którym nigdy nie miało ono szansy powstać. Ktoś nakupił ziemi czy jak?-
ogolnik ktory ma na celu wmowienie spoleczenstu oczywiscie dowolnej tezy, prawad jest dokaldnie odwrota.-to wlasni ertu od przedwojnai planuje sie lotnisko

"Nie znam odpowiedzi na to pytanie, ale mam nadzieje że jest pozytywna. Na Krywlanach lotniska nigdy być nie powinno, osoby lobbujące za tą lokalizacją działają na szkodę budżetu województwa." -wojwodzkie miasto trzystytysieczne nie ma miec lotniska?

skoro w poprzednicvh wpisach tak sie pan powolywal na domniemane przepisy unijne -prosze podac odpowiednie dyrektywy i artykuly - z amian same ogolniki - mysle ze oczywsicie udowdnilem dowolnosc panskich tez

mysle ze juz udowiodnilem w poprzednim wpisie dowolnosc Panskich tez - w zmaian podaj epan ogolmniki,
g
gosc
pozbawianie miasta wojewodzkiego o 300 tys mieszkancow letniska jest walsnie absolutnie niedopuszczalne
G
Gość
to twoje oczywiste DOWOLNE dywagacje. vide; plany, wide opracowania.

Oczywiście, że nie, są to wnioski z oficjalnych planów/opracowań, potwierdzone przez RDOŚ.

Nie wim czy istnieje inny przyklad na świecie aby samo miasto decyzjami administracyjnymi rezygnował w praktyce - jak sadze - z budowy lotniska na swoim terenie.
Trzeba by to sprawdzic - jesli nie - bylaby to niesłychana nowość na skalę swiatowa.

Niesłychaną nowością na skalę światową jest taki polityczny nacisk na lotnisko w miejscu, w którym nigdy nie miało ono szansy powstać. Ktoś nakupił ziemi czy jak?

Wreszcie nie rozumiem tez tego:
- czy to prawda ze sejmik wojeowdztwa podlaskiego podjął uchwale wykluczjaca Krywlany z ewentulanych lokalizacji lotniska? Jesli tak było, to: jak przebiegało glosowanie;etc etc
Nie znam odpowiedzi na to pytanie, ale mam nadzieje że jest pozytywna. Na Krywlanach lotniska nigdy być nie powinno, osoby lobbujące za tą lokalizacją działają na szkodę budżetu województwa.
D
Dawkins
Kat, a na czym bys dajmy na to dolecial do HK
P.s. Jak tam habilitacja, przetarles wszystkie otworki lignokaina
K
Katalizator
Tu na razie jest ściernko ale będzie kartoflisko . Truskawa i zimna ława . Dowodrzynjski ryjek świński . Ale jazda !
K
Katalizator
Mareczku wylzuj albo strzel browca TS 8 To jest sorzęt! Ja zazwyczaj latam na UH 1 . Ty nawet na koledze nie polecisz . To powodzenia .
B
Bafomet
Bies to maszyna mało znana lecz popularna na Krywlanach . Kocham ten samolot . TS 8 i TS 11 to w porównaniu lipa .

TS-8 to jest właśnie Bies durniu.
Nie masz pojęcia o Polskiej awiacji dzięciole !
Z jajka na jako dla baćki pod Hajnołką skakałeś kiedy Piaski bawiły się na tych -dla ciebie- mało znanych samolotach.
S
Szelest Nożycoręki
Czyżby Katalizator szykował się do odlotu z Ziemi Podlaskiej wzorem Mubaraka?
Chce uciec od Ludu który chce mu wymierzyć sprawiedliwość?
Od sumienia nie uciekniesz.Twego Sumienia.

Giniesz w domysłach. Jak orlańska baba. W stosunku do ciebie, miernoto, Katalizator jest jak Seneka.
Na myśl mi przyszedł aforyzm Leca; "Sumienie miał czyste, nieużywane..."
g
gość
wątpię czy magistrat odpowie... oni tylko dbają o siebie i swe stołki( patrz S8)

wolalbym unikac kwestii ocennych. byly postawione natomaist pytania. ykwesta dotyczyła tez sejmiku. prosze czytac uważnie. Dobrze by było poznac jak bylo naprawdę. Pozdrawiam wszystkich.
T
Twoje Sumienie
Czyżby Katalizator szykował się do odlotu z Ziemi Podlaskiej wzorem Mubaraka?
Chce uciec od Ludu który chce mu wymierzyć sprawiedliwość?
Od sumienia nie uciekniesz.Twego Sumienia.
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie