Lotnisko Krywlany. Lądowanie na pasie startowym opóźnia się. Teraz decyzję o wycince drzew musi podjąć miasto [ZDJĘCIA]

Marta Gawina
Krywlany czekają na start i lądowanie
Krywlany czekają na start i lądowanie Wojciech Wojtkielewicz
Coraz więcej firm i przewoźników pyta o pas startowy na Krywlanach. Tak twierdzą przedstawiciele Aeroklubu Białystok. Problem w tym, że lokalne lotnisko zostało uziemione. Nie ma certyfikatu, konieczna jest wycinka drzew, a międzyczasie zmieniły się przepisy.

Do tej pory wszystkie kluczowe decyzje należały do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To on m.in. miał decydować o wycince drzew w lesie sąsiadującym z Krywlanami które są przeszkodą w ruchu lotniczym. Wiadomo, że pod topór musi pójść ponad 10 hektarów. Ile konkretnie? Nie wiadomo. To miał określić ULC.

Decyzja urzędu teoretycznie powinna już zapaść. Nie zapadła, bo międzyczasie zmieniły się przepisy. Pozwolenie na użytkowanie nadal wydaje ULC, ale o drzewach już nie decyduje.

- Wniosek w sprawie usunięcia przeszkód lotniczych został przez nas złożony w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego we wrześniu ubiegłego roku. Jednak zamiast oczekiwanej decyzji otrzymaliśmy zwrot dokumentów, i to dopiero 29 kwietnia. Okazało się, że doszło do zmiany przepisów i kwestia ta należy teraz do starosty - czyli w tym przypadku do prezydenta Białegostoku - wyjaśnia Anna Kowalska z białostockiego magistratu.

Czyli to władze miasta zdecydują, ile drzew zostanie wyciętych, by Krywlany dostały w końcu certyfikację. Ta jest konieczna, by na utwardzonym pasie startowym mogły lądować i startować niewielkie samoloty. Choć jego budowa zakończyła się we wrześniu 2018 roku, końca procedur nie widać.

Kiedy miasto podejmie decyzję w sprawie drzew?

- Jest to dla nas sytuacja trudna, bo w urzędzie miasta nie mamy specjalistów z tej dziedziny. Będziemy musieli więc znaleźć ekspertów, którzy wydadzą opinie w tej sprawie i na tej podstawie prezydent będzie mógł podjąć stosowne decyzje. Kiedy to nastąpi - nie wiemy. Oczywiście zależy nam bardzo na tym, aby stało się to w możliwie najkrótszym czasie, bo uruchomienie pasa startowego na Krywlanach jest inwestycją potrzebną i oczekiwaną - odpowiada Anna Kowalska.

Nieoficjalnie mówi się, że pas będzie zamknięty dla samolotów jeszcze przez kilka miesięcy. Tym bardziej, że nadal trwa okres ochronny ptaków.

Liczę, że wszelkie procedury uda się zakończyć jesienią. Wtedy na utwardzonym pasie powinien wylądować pierwszy samolot - ma nadzieję Sławomir Sarnowski, prezes zarządu spółki Aero Partner, która będzie zarządzać pasem startowym na Krywlanach.

Tym bardziej, że zainteresowanie lokalnym lotniskiem w Białymstoku jest coraz większe.

Pas startowy na Krywlanach ciągle uziemiony. Certyfikacja przedłuża się. Potrzebna wycinka drzew

- Cały czas kontaktują się z nami przewoźnicy i prywatni właściciele, pytając o użytkowanie pasa startowego, kiedy będzie można wylądować. Interesują ich już takie szczegóły jak system naprowadzania - mówi Jan Nosal, prezes Aeroklubu Białystok.

I opowiada historię przedsiębiorcy z Niemiec, który chciał samolotem dostać się z Białegostoku do Olsztyna. Tam bowiem zostawił swój samolot. Do stolicy Podlasia przyjechał samochodem i nie miał ochoty wracać w ten sam sposób.

- Zapytał nas o pas startowy. Poinformowaliśmy go, że legalnie nie można z niego korzystać, bo jest niecertyfikowany. To powiedzcie mi, kiedy legalnie będę mógł tu przylecieć - pytał nas przedsiębiorca - opowiada Jan Nosal.

Inwestycja na Krywlanach to pas startowy o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) oraz droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowano także płytę do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe.

Pas przystosowany jest do niewielkich maszyn zabierających na pokład do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5–2 tys. km. Z pasa startowego korzystać będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.

Zobacz też:

Na lotnisku Krywlany w Białymstoku prace budowlane już się zakończyły. Teraz obiektem zajmie się Urząd Lotnictwa Cywilnego. To on zdecyduje, kiedy wylądują tu pierwsze samoloty.

Lotnisko Krywlany Białystok: Pas startowy już gotowy. Kto st...

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Lotnisko to temat polityczny !!!!! PIS chce Lotniska więc o zgodzie na wycinkę niech zapomną. Bo sobie by Sukces przypisali. A tu chodzi by PO czymś zabłysło

G
Gość
Z pasa nie może Niemiaszek korzystać, ale jakoś szybowce i awionetki na trawie lądują.
G
Gość
Kiedy Kurier Poranny przeprosi czytelników za to, że przed referendum świadomie kłamał i nazywał Krywlany lotniskiem "regionalnym", które porównywano z innymi lotniskami o pasie ponad 2 km? Kiedy się pokajacie przed czytelnikami?
G
Gość
2019-05-07T18:53:09 02:00, Hmm 🤔:

Załóżmy że przyleci samolot z 50 pasażerami.. I co po wyjściu z samolotu oni zrobią? Pójdą przez pole po trawie 3 km do najbliższego przystanku? Zero terminala, poczekalni czy miejsca na odprawę

Akurat lotnisko w tym miejscu to głupota ale idąc 3 km to dojdą do centrum miasta.I dlatego to głupota ,że to są tereny prawie w centrum miasta pomiędzy osiedlami i aż dziwne, że truskolaski zamiast sprzedać je dla swoich deweloperów wymyślił to lądowisko .

G
Gość
Jak wejdzie Brexit to to lotnisko już nie będzie potrzebne.
H
Hmm 🤔
Załóżmy że przyleci samolot z 50 pasażerami.. I co po wyjściu z samolotu oni zrobią? Pójdą przez pole po trawie 3 km do najbliższego przystanku? Zero terminala, poczekalni czy miejsca na odprawę
p
polo
Przecież duża część Białostoczan nadal myśli,że będą latać do Grecji i Italii a nawet USA.Gamonie jedne.
G
Gość
dlaczego PiS nie chce tego lotniska?

przeciez jarkacz wyraznie to przyznal
G
Gość
Truskolawski dzisiaj sie obrejrzal, ze tam rosna drzewa..... . Poza tym to bubel lotniskopodobny dla niewielkiej grupy osob.
c
cryo
2019-05-07T13:57:03 02:00, Gość:

dlaczego PiS nie chce tego lotniska?

przeciez jarkacz wyraznie to przyznal

JESTEŚ POżytecznym IDIOTĄ ZBYT WIELEOGLĄDASZ TVN-SZAMBO, MASZ WYPRANY MÓZG. A JEŚLI jeszcze CZYTASZ GWno, to NIE MASZ MÓZGU.

c
cryo
Gość 5 min. temu JESTES POżytecznym IDIOTA
G
Gość
KRS 0000122672, „AEROKLUB POLSKI”, adres siedziby: Komitetu Obrony Robotników 39, 02-148 Warszawa

KRS 0000450276, AERO PARTNER SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, adres siedziby: Komitetu Obrony Robotników 39, 02-148 Warszawa

KRS 0000091155, Stowarzyszenie „AEROKLUB BIAŁOSTOCKI”, adres siedziby: Ciołkowskiego 2, 15-602 Białystok

KRS 0000036065, Stowarzyszenie „AUTOMOBILKLUB PODLASKI”, adres siedziby: J.K.Branickiego 19, 15-085 Białystok

KRS 0000094634, Spółka jawna: „GIEŁDA SAMOCHODOWA SPÓŁKA JAWNA AUTOMOBILKLUB PODLASKI I WSPÓLNICY”, adres siedziby: J.K.Branickiego 19, 15-085 Białystok

A służby śpią!
G
Gość
dlaczego PiS nie chce tego lotniska?

przeciez jarkacz wyraznie to przyznal
M
Mój podpis
2019-05-07T13:25:13 02:00, Gość:

Tak jak wówczas decyzję podejmował zarząd województwa tak pewnie i teraz, a wszyscy tylko jadą po prezydencie.

Od kiedy pseudolotnisko jest na Krywlanach o wszystkim decyduje miasto. To jest inwestycja miejska, województwo tylko dorzucało kasy. To Truskolaski zdecydował o budowie tego lotniskowego karła po tym jak Dworzański skasował pełnowymiarowy pas wraz z infrastrukturą.

m
mini
Drzew nie będzie można wyciąć - tak twierdzą miejscy urzędnicy. W powszechnie wydawanych decyzjach odmownych dowodzą że interes społeczny polegający na produkcji tlenu przewyższa wszystkie nawet ważniejsze od latania potrzeby życiowe człowieka.
Dodaj ogłoszenie