Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łomża. Przyszłość komunikacji to zielone czerwoniaki

Paweł Chojnowski [email protected]
Łomża. Przyszłość komunikacji to zielone czerwoniaki Podczas Dnia Otwartego w łomżyńskim MPK można było zobaczyć, a nawet przejechać się elektrycznym autobusem firmy Solaris. Dwa takie ekologiczne pojazdy zakupiło MZK w Ostrołęce.
Łomża. Przyszłość komunikacji to zielone czerwoniaki Podczas Dnia Otwartego w łomżyńskim MPK można było zobaczyć, a nawet przejechać się elektrycznym autobusem firmy Solaris. Dwa takie ekologiczne pojazdy zakupiło MZK w Ostrołęce. P. Chojnowski
Napędzany "zieloną energią" autobus, czyli elektryczny solaris był atrakcją Dnia Otwartego w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Łomży.

Janusz Nowakowski, dyrektor MPK jest pewien, że tak wygląda przyszłość miejskiej komunikacji. I zapowiada złożenie wniosku o unijne dofinansowanie na zakup takich pojazdów. A wiadomo, że UE wspiera ekologiczne rozwiązania. W Ostrołęce dotacja na solarisy wyniosła 80 proc. ich wartości.

- Tak było "wczoraj" - pokazywał wycofane już z użytku autosany gościom, którzy w czwartek odwiedzili zajezdnię MPK dyrektor przedsiębiorstwa Janusz Nowakowski. - "Dziś" to nowoczesne volvo i scanie, a "jutro", być może, elektryczny solaris!

Niepozorny autobus przyjechał z MZK w Ostrołęce. Solaris electric 8.9 pomieści 60 pasażerów, zaś baterie o pojemności 160 kWh pozwalają mu przejechać na jednym ładowaniu nawet 160 km.
Jak powiedział nam kierowca z Ostrołęki, wystarczy na jedną zmianę. Autobus ładuje się nocą (możliwe jest także "podładowanie np. na pętli, solarisy odzyskują także energię przy hamowaniu). Zielone autobusy to nie tylko ekologia. Koszt jazdy jest trzykrotnie mniejszy niż zwykłego autobusu.

- Założyciel firmy, Krzysztof Olszewski powiedział: Diesel umarł. Niech żyje electric! Liczymy, że nasze produkty będziemy mogli rozwijać również w Łomży - mówił Władysław Smyk, dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach.
Koszt takiego modelu to 1,6 mln zł. Ostrołęka dostała dofinansowanie z UE w wysokości 80 proc. na zakup dwóch maszyn. Dyrektor Nowakowski mówi, że optymalny byłby zakup pięciu autobusów elektrycznych.

Ostatnia rozbudowa taboru miała miejsce w 2011 r., gdy przy blisko 50 procentowym dofinansowaniu unijnym przebudowano bazę MPK i zakupiono 22 autobusy scania. Jednocześnie we wszystkich pojazdach zamontowany został monitoring (po osiem kamer) i system biletów elektronicznych. Wszystkie łomżyńskie autobusy są dopasowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

To, na czym szczególnie jednak zależy pasażerom, to niska cena przejazdu. I tu mamy dobrą wiadomość. Dyrektor MPK złoży do Rady Miasta wniosek o obniżkę cen biletów z 2,8 zł na 2 zł. Obniżka będzie obejmować kursy odbywające się po godz. 18. Proponowane rozwiązanie ma uratować przed likwidacją niektóre wieczorne kursy, o ile rzeczywiście dzięki tańszym biletom przybędzie pasażerów. Drugą nowością będzie wprowadzenie ulgowych przejazdów z biletami okresowymi dla wszystkich (nie tylko uczniów).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny