Łomża, Kolno i Orzysz. Nowe miasta na kolejowej mapie Polski

Joanna Bajkiewicz
Joanna Bajkiewicz
Umowę na studium wykonalności tzw. szprychy nr 3 podpisano na dworcu autobusowym w Łomży
Umowę na studium wykonalności tzw. szprychy nr 3 podpisano na dworcu autobusowym w Łomży Jba
Po ponad 30 latach wykluczenia, Łomża wreszcie powróci na mapę kolejową Polski. Pierwszym krokiem jest podpisanie umowy na studium wykonalności dla tzw. szprychy nr 3, która poprowadzi przez trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

Podpisany w piątek, 6 sierpnia, na dworcu autobusowym w Łomży kontrakt dotyczy ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko.

- Łomża to dziś jedno z największych miast w naszym kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 to się zmieni, a czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie 1 godz. 15 minut – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

A Mikołaj Wild, prezes spółki CPK zapewniał, że to jedno z priorytetowych połączeń, które ma być zrealizowane w pierwszej kolejności.

Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego podpisali wartą ponad 20 mln zł netto umowę z konsorcjum spółek: Egis Rail, Egis Poland i JAF Geotechnika. Na przygotowanie kluczowych trzech etapów studium wykonalności konsorcjum będzie miało 14 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać do 19 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia na odcinku Ostrołęka - Łomża wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

-Cieszymy się, bo po tylu latach wykluczenia kolejowego, w tym momencie realizują się nasze marzenia - mówił Mariusz Chrzanowski, prezydent Łomży.

Nie ukrywał, że powrót kolei, to dla Łomży także ogromna szansa rozwoju.

- Mamy nadzieję, że w tych konsultacjach uwzględniona zostanie propozycja miasta, żeby dworzec kolejowy był umiejscowiony po zachodniej części miasta między ulicami Wojska Polskiego a Nowogrodzką, bo to da możliwości rozwoju. Obok mamy 230 ha terenów inwestycyjnych - mówił włodarz.

Czytaj też Linia kolejowa na Mazury pobiegnie przez Łomżę (zdjęcia, wideo)

W ramach tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz dodatkowe specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.

– Cieszy nas, że jesteśmy stroną umowy, a tym samym częścią tego potrzebnego kolejowego przedsięwzięcia. Studium wykonalności to kluczowy element dokumentacji przedprojektowej i krok przybliżający nas wszystkich do etapu projektowania i budowy. Wykorzystamy nasz potencjał i doświadczenie żeby zrealizować zadanie w terminie i wymaganej przez spółkę CPK wysokiej jakości – mówi Marta Szelągowska, dyrektor Departamentu Projektowego z Egis Poland.

Budowa szprychy nr 3 CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączona zostanie nie tylko Łomża, ale też Kolno i Orzysz. Pierwsze z tych miast - Łomża - czeka na pociągi pasażerskie od 1993 r. Do Orzysza - trzeciego z nich - dojeżdżają tylko pociągi towarowe od strony Ełku.

Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie okres robót budowlanych to lata 2028-2031.

Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla województwa warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.

Program kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Materiał oryginalny: Łomża, Kolno i Orzysz. Nowe miasta na kolejowej mapie Polski - Gazeta Współczesna

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie