Logo Białegostoku: jest afera, miasto czeka, a promocja leży

Aneta Boruch aboruch@poranny.pl tel. 085 748 96 63
Białostoczanie ze słoneczkiem "Wschodzącego Białegostoku” na piersiach pojawili się na billboardach w całym mieście. Są już nieaktualne, bo zakończyła się jesienna kampania promująca logo wśród mieszkańców. Kolejna odbędzie się wiosną, w całej Polsce. Znów ma poprowadzić ją Eskadra.
Białostoczanie ze słoneczkiem "Wschodzącego Białegostoku” na piersiach pojawili się na billboardach w całym mieście. Są już nieaktualne, bo zakończyła się jesienna kampania promująca logo wśród mieszkańców. Kolejna odbędzie się wiosną, w całej Polsce. Znów ma poprowadzić ją Eskadra. fot. Anatol Chomicz
O aferze z logo Białegostoku mówi cała Polska. A co robi miasto? Zamówi dwie ekspertyzy z prawa autorskiego. Zapłaci za nie Eskadra. Opozycyjni radni zaś domagają się, by krakowska Grupa zwróciła miastu pieniądze, które do tej pory zarobiła.

Burza wokół logo Białegostoku trwa od kilka dni. Internauci odkryli, że jest ono łudząco podobne do znaku gejowskiej organizacji z Nowego Jorku.

Sytuacja jest tak poważna, że w poniedziałek w białostockim magistracie w trybie pilnym pojawili się przedstawiciele Grupy Eskadra. To ta firma stworzyła nasze obecne logo. Debatowali z prezydentem, sekretarzem miasta i radcami prawnymi.

Efekt? Trzyzdaniowy komunikat, rozesłany do mediów. I tak, miasto postanowiło zamówić dwie niezależne ekspertyzy u specjalistów od prawa autorskiego. To one mają dać odpowiedź, czy doszło do jakiegokolwiek naruszenia prawa przy opracowywaniu logo. Za wszystko zapłaci Eskadra.

Dopóki ekspertyz nie będzie, władze miasta nie będą robić nic. Bo, zdaniem prezydenta, ta afera wielkiej krzywdy nam nie robi. - Nie podzielam zdania, że wizerunek miasta został nadszarpnięty - uważa prezydent Tadeusz Truskolaski.

Zmyślony: To homofobia!

Pełen optymizmu jest również Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny Grupy Eskadra. Wczoraj po spotkaniu z władzami Białegostoku mówił, że jeżeli opinie ekspertów będą takie, jak przewiduje i okaże się, że nie ma plagiatu, to wszyscy, którzy nakręcali atmosferę wokół tej sprawy, będą mieli kłopot.

Jego zdaniem, cała wrzawa wokół logo rozpętała się tylko dlatego, że zamieszana jest w to mniejszość seksualna. I stwierdził, że gdybyśmy nie mieli do czynienia z organizacją gejowską, problemu by nie było. Dodał, że w tej chwili mamy ogólnopolską awanturę dotyczącą homofobii.

Jak wyjść z twarzą?

Bardzo konkretnie sprawą zajęli się już wczoraj radni z opozycyjnego miejskiego klubu PiS. Skierowali do prezydenta pismo, w którym zażądali, by Grupa Eskadra zwróciła 524 tys. zł. Tyle miasto wydało na opracowanie obecnego logo i jego promocję wśród mieszkańców Białegostoku.

Poza tym PiS chce, by miasto zerwało umowę z Eskadrą na przyszłoroczną kampanię promocyjną Białegostoku, skierowaną do mieszkańców Polski. Ma na to pójść 2,7 mln zł.

To nie koniec. PiS oczekuje też, że miasto wyegzekwuje odszkodowanie od Eskadry za "ośmieszenie Białegostoku i jego mieszkańców". Miałoby ono być przeznaczone na poprawę nadszarpniętego wizerunku miasta.

- Mleko już się rozlało - mówi Mariusz Gromko, radny PiS. - Tutaj trzeba działać jak najszybciej, by wyjść z twarzą z tej sytuacji.

Co na to prezydent? - Dziś jeszcze za mało wiemy, by na to odpowiedzieć - ucina. - Radni otrzymają odpowiedzi, gdy dostaniemy już materiały od ekspertów.

Kiedy to będzie? Nie wiadomo. Bo nie wiadomo jeszcze, kiedy ekspertyzy dotrą do magistratu.

Fatalny wydźwięk

Cała sprawa podzieliła miejskich radnych. Ci z PiS już wczoraj demonstracyjnie odnieśli do magistratu gadżety promujące "Wschodzący Białystok", czyli torby, kubki itp.

- Sprawa powinna trafić do sądu - jest przekonany Rafał Rudnicki, szef klubu PiS. - Magistrat powinien zerwać umowę z Eskadrą na przeprowadzenie kampanii na terenie całego kraju. Promowanie ośmieszonego logo przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego.

Popierająca prezydenta PO jest o wiele bardziej wstrzemięźliwa w ocenach. Choć też sugeruje zmiany.

- Uważam, że sama idea wschodzącego słońca jest dobra, może wykonanie nie najlepsze - ocenia Zbigniew Nikitorowicz, szef klubu PO. - Dlatego miasto powinno wymóc na Eskadrze takie przekształcenie logo, by nikt nie mógł mieć wieloznacznych skojarzeń z motywem słońca.

Lewica zapowiada, że musi dopiero sprawę przedyskutować, ale... - Jeżeli logo jest rzeczywiście podobne do organizacji gejowskiej, to nie powinniśmy się nim posługiwać, bo byłby to plagiat - uważa Janusz Kochan, szef klubu SLD. - Sam wydźwięk tej sprawy jest dla nas fatalny.

Wideo

Komentarze 68

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

u
ulka

ja tez jestem zdecydowanie anty-eskadra, zrobili amatorszczyznę, ale paradoksalnie kampania wyszła rewelacyjnie. jest teraz nagle śmiała, wariacka, trochę nawet karkołomna, ale...pełna fantazji i dreszczyku. białystok zamiast szlochać i panikować powinien się cieszyć, że zwróćił na siebie uwagę, teraz kwestia tylko co z tym zrobi. eskadra powinna oddac kase co do grosza, ale...białostoczanie powinni tylko podsycać to przedstawienie, niech trwa! potem szczegóły się zatrą a nazwa już nie będzie brzmiała obco, na tej aferze trzeba zrobić biznes, otworzyć muzeum wielkiego zamieszania i do przodu!

a
anty_eskadra
CYTAT(podkarpacie @ 29.01.2009, 13:08)
wyście wszyscy poszaleli! nie rozumiecie, że TERAZ to dopiero macie genialne logo, które zna i komentuje cała Polska? o to w logu chodzi! i naprawdę nieważne jak mówią, byle mówili, bo to JAK zniknie za kilka miesięcy, nikt poza mieszkańcami nie będzie wiedział o co to dokładnie chodziło w tej aferze, ale logo białegostoku zapamięta, hasło reklamowe też!!! no przyznam, że nie za sprawą escadry, która za dużo zaryzykowała, ale koniec końców o takiej promocji można tylko marzyć. w ameryce własnie za takie przebieg wydarzeń by pewnie zapłacili! za skandal, za aferkę, za smaczek! serio, z perspektywy to wygląda zupełnie inaczej niż od wewnątrz

W ten sposób to sobie podpaski możesz reklamować, albo proszek do prania, a nie wielkie miasto w regionie o walorach przyrodniczych z bogatą historią. To jest tak jak dzieciaki od roznoszenia pizzy i ulotek, przeczytają trochę poradników o promocjach i już im się wydaje że są specjalistami i biorą się za prace które ich przerastają. Piszesz że nikt poza mieszkańcami nie będzie wiedział o tej aferze ( kiedy prokuratura tym się zainteresuje????) i tutaj panie wszechwiedzący ogromnie się mylisz. U ludzi skojarzenia pozostają na całe życie, nawet na kilka pokoleń. Gdyby reklamowali jakaś rzecz i została ona ośmieszona, to ok, ryzyko zawodowe, ale tutaj ośmieszone zostało całe społeczeństwo, mieszkańcy regionu kto zapłaci zadośćuczynienie za powstałe ogromne szkody+ tym zwrot kosztów. Kiedy ludzie z eskadry znajdą się w sądzie w charakterze oskarżonych w tej aferalnej sprawie. Razem z naszymi władzami ...które zmarnowały ogromne pieniądze społeczne w ramach odwdzięczania się za kampanię wyborczą. POra rozliczyć Aferzystów...
p
podkarpacie

wyście wszyscy poszaleli! nie rozumiecie, że TERAZ to dopiero macie genialne logo, które zna i komentuje cała Polska? o to w logu chodzi! i naprawdę nieważne jak mówią, byle mówili, bo to JAK zniknie za kilka miesięcy, nikt poza mieszkańcami nie będzie wiedział o co to dokładnie chodziło w tej aferze, ale logo białegostoku zapamięta, hasło reklamowe też!!! no przyznam, że nie za sprawą escadry, która za dużo zaryzykowała, ale koniec końców o takiej promocji można tylko marzyć. w ameryce własnie za takie przebieg wydarzeń by pewnie zapłacili! za skandal, za aferkę, za smaczek! serio, z perspektywy to wygląda zupełnie inaczej niż od wewnątrz

a
a tak w sumie fajnie macie

ja wiem, wiem, niby afera, ale za to teraz każdy wie, że jest Białystok, że wschodzi, rozwija się, że ma coś do zaoferowania, bo przecież każdy wie, że z logiem to jedno wielkie nieporozumienie, a to co miało być o was powiedziane: czyli, że wschodzicie, powiedziane zostało. oczywiście dać tyle kasy za kampanię to jakieś szaleństwo, to jest przepłacone wielokrotonie, bo logo ani świeże, ani odkrywcze, ani trafne, bo słoneczek w logu nie brak na świecie, eskadra cudów za taką kase nie zrobiła, przeciwnie, raczej sztampa, choć mniej więcej przyjemna dla oka, ale takie logo średnio uzdolniony plastyk zrobi za 2 tys. zł, ale Białystok kampanię ma. i nie za sprawą eskadry inne miasta mogą wam tylko zazdrościc tak naprawde

w
wesola wdowka
CYTAT(Gość @ 1.01.2009, 01:20)
Czy naprawde tak trudno Panu Truskolaskiego zrozumieć, że mieszkańcy nie chcą tego splagiatowanego logo i tej całej zafajdanej Eskadry?

tego "pana" ,trudno nazwac panem zwykly nieudacznik betonowy z dyplomem (?????::;, co to poza czubkiem wlasnego nosa widzi...CIEmOSC , ciemnosc widze ... wlasna kariera zrobila pustke w mozgu i slepote ,wszak nie widzi (??), co sie dzieje z i w miescie .te kase po wspanialym wyczynie Eskadry ( o ile sie ja odzyska ?), TT powinien od razu przeznaczyc na hospicjum dla dzieci , moze w ten sposob w co watpie, odzyska pol twarzy ... moze ???? a geystok niestety zostanie juz na zawsze jest zakodowana i ..ladnie ha,ha brzmi
G
Gość

Czy naprawde tak trudno Panu Truskolaskiego zrozumieć, że mieszkańcy nie chcą tego splagiatowanego logo i tej całej zafajdanej Eskadry?

n
niunia
CYTAT(niunia @ 30.12.2008, 15:45)
to zobaczcie, co eskadra zrobiła miastu Tarnów - www.horyzonty.org.pl/plikiart/logo_tarnow.jpg

tez nie niunia ....przestaje istniec jako niunia ...nie ma mnie od dzis .zyje w miescie plagiatow i geyow nie wspomne o dewotach i o zydach ...zegnam
n
niunia
CYTAT(niunia @ 30.12.2008, 08:36)
Własnie tyle jest biedy. Może ten pan - mieszkaniec Białegostoku nie zmarłby w święta, gdyby przybyła karetka? To nie o 300 tys. chodzi, to mowa o ponad 2 milinonach złotych (w tym i przyszłym - 2009 r.). Panie Prezydencie - chyba mieszkańcy wspólnie powinni popukać się w pana profesorską głowę. Tyle jest innych potrzeb! I tyle w tym prawdy: nie ma projektantów w Białymstoku. O jakie więc pieniądze tu chodzi z ręki do ręki...

co za miasto ,nie dosc ,ze logo jest plagiatem ,to ktos sie podszywa pod NIUNIE to nie ja pisalam
G
Gość

Należy im sie . To nawet nie potrafi sie na forum utrzymac w tak kiepskiej sprawie.A mieli byc jak zubry.Sa jak malze.

Z
Zadyszany

I tak z tego miasta wszyscy sie smieja - ogromna dziura na wchodzie Polski, zascianek, prowicja, wiocha... ktora na sile chce nazywac sie metropolia... jednym slowem obciach. czy ta kampania niczego nie nauczyla? stolica dysko blota.. pozdrawiam i zycze aby w nowym roku miasto to znormalnialo

f
facet
CYTAT
CYTAT(facet @ 30.12.2008, 19:27)
(...) ci co to zauważyli no to wiadomo że od razu im się skojarzyło, i się od razu upomnieli o swoje, jak to oni mogli im ukraść logo, a ja myslałem że u nas ich za bardzo nie ma. (...)

Co?? Spostrzegawczego człowieka, który odkrył ten blamaż, nazywasz homoseksualistą??


No przecież musiał z kądś o tym wiedzieć, chyba nie powiesz że specjalnie szukał po internecie, ja np. nigdy bym na to nie wpadł gdyby nie ta afera.
d
delper

Dlaczego Pan Truskolawski ma problem z odpowiedzią na proste pytanie? Panie Prezydencie mieszkańcy się obudzili i czekają na odpowiedź.

G
Gość

Czy Eskadra prowadziła ,brała udział w opracowywaniu materiałów,kampanii prezydenckiej w Białymstoku?
Proste pytanie.Powinna być prosta odpowiedż.

d
delper

Panie Prezydencie czas uciąć krążące spekulacje dotyczące Eskadry. Czas wyjaśnić mieszkańcom Białegostoku kwestię udziału Eskadry w Pana kampanii prezydenckiej. Czy może jednak za uzasadnione należy uznać twierdzenia, że zlecenie kampanii promocyjnej tej właśnie firmie to wyrównywanie rachunków za publiczne pieniądze?

i
ilustrator
CYTAT(A może tak było? @ 30.12.2008, 14:13)
Gdzieś we wschodniej Polsce pół roku temu:

Turskolaski: Więc moim zdaniem, po co mamy trzy razy przepłacać, jeśli mamy tu artystę i on sobie też zarobi. Teraz tak: farbę załatwiłem spod Koszalina z farbiarni, to na plakaty można dać. To społecznie, tak że nic nas nie kosztuje, a co ważne - papier będę miał z nadwyżek, więc się narobi afiszy i też nas nic nie będzie kosztowało. Także jesteśmy do przodu na tym jakieś sto osiemdziesiąt - dwieście tysięcy.
Zwymyślony: Mów, mów, mów...
Turskolaski: To już wszystko. Aaaa... Załatwiłem, że logo kupi Muzeum Ludowe w Olsztynku i to będzie ekstra sto pięćdziesiąt tysięcy. No i co?
Zwymyślony: Słuchaj! Ty będziesz robił dziadowskie oszczędności na sto - dwieście tysięcy, żeby nas byle łajza z kontroli wzięła za tyłek! Więc wbij sobie w ten twój oszczędny, profesorski, prezydencki łeb: pieniądze należy zdobywać legalnie, a nie lewymi kombinacjami! Ten twój sznurek z farbami może sobie malować za ćwierć ceny z twoją żoną, a my, zapamiętaj sobie to, wynajmiemy agencję "Dywizjon" na dziesięć godzin za pełną stawkę godzinową z Krakowa". "Dziesięć godzin" - słownie.
Turskolaski: Ale to jest kilkaset tysięcy!
Zwymyślony: Zapłacimy, zapłacimy! Logo zrobi na zlecenie "Dywizjon" i zapłacimy. Rachunki mam za trampki na dwieście osiemdziesiąt tysięcy - zapłacimy. I nie sprzedamy logo żadnemu muzeum nawet Narodowemu za milion!
Turskolaski: To znaczy nie chcesz zarobić?
Zwymyślony: Powiedz mi po co jest to logo?
Turskolaski: Właśnie, po co?
Zwymyślony: Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi to logo? Ono odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest logo na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym logo? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest logo społeczne, w oparciu o sześć instytucji, o którym zapomni się do jesieni i co się wtedy zrobi?
Turskolaski: Protokół zniszczenia...
Zwymyślony: Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, papierowych inwestycjach.

Zwymyślony: Nie, nie, nie, nie, nie, nie, nie! Nie stać cię! Ty musisz oszczędzać!
Turskolaski: Słuchaj Mateo! Ty nie bądź taki demagog! Jak ty robisz kombinacje to jest wszystko dobrze, a jak ja coś zaproponuję... to mi robisz szkolenie...
...
Zwymyślony: Tadek, nie mieszajmy myślowo dwóch różnych systemów, nie bądźmy Pewex`ami. Dostajemy za to logo, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im ono jest droższe, to logo, tym... no? Koniaczek?
Turskolaski: Podwójny...Stać mnie!
Zwymyślony: Noooo...


Ale negocjacje o interesach - dobre, tak jak w misiu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3