Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia Łomża-Śniadowo-Łapy zostanie zrewitalizowana w ramach rządowego programu Kolej Plus

OPRAC.: wal
Głównym celem Programu Kolej Plus jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i rozbudowa infrastruktury kolejowej. Program ma eliminować wykluczenie komunikacyjne.
Głównym celem Programu Kolej Plus jest połączenie miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi i rozbudowa infrastruktury kolejowej. Program ma eliminować wykluczenie komunikacyjne. PUW/screen
Rewitalizacja linii ma zwiększyć dostępność mieszkańców woj. podlaskiego do komunikacji kolejowej. Pozwoli na połączenie Łomży ze stolicą regionu. Za sześć lat pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, a czas podróży wyniesie 75 minut.

Inwestycja znalazła się na krajowej liście rankingowej programu Kolej Plus. To oznacza, że rząd pokryje 85 proc kosztów, a resztę wyłoży samorząd wojewódzki.

- Linia Łapy- Łomża to odcinek, który przez blisko 30 lat nie był powiązany z Białymstokiem ruchem pasażerskim - przypomniał w piątek [22.04.2022] podczas konferencji prasowej na peronach łapskiej stacji wicemarszałek Marek Olbryś.

Burmistrz Łap dodał, że część miejscowości wzdłuż tej linii kilka latem została odcięta od świata.

- Najpierw likwidacja linii autobusowych, potem kolejowych i mieszkańcy nie mieli jak dojechać. Teraz dzięki pieniądzom rządowym i wkładowi województwa zostaną reaktywowane połączenia kolejowe - mówił Krzysztof Gołaszewski.

Projekt zgłoszony do programu Kolej Plus zakłada utworzenie ciągu komunikacyjnego Łomża – Białystok poprzez remont i elektryfikację linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikację i odbudowę infrastruktury obsługi pasażerskiej na linii nr 36 na odcinku Śniadowo – Łapy.

Długość linii to 77 kilometrów. Po drodze zostaną odtworzone dwie stacje: Czerwony Bór i Sokoły, wybudowanych zostanie siedem przystanków i rozbudowana stacja Łomża, położone zostaną nowe tory. zamontowane nowe sterownie, wybudowanych będzie kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych - wyliczał Wojciech Jurczyk, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku.

Z kolei w Śniadowie powstanie łącznica o długości 644 metrów.

- Pozwoli ona na przejazd pociągów w kierunku Łomży bez zmiany kierunku jazdy - wyjaśniał dyrektor Jurczyk

Inwestycja ma zakończyć się w 2028 roku. Jeśli chodzi o jej koszt, to w wariancie bez elektryfikacji wynoszą 617 mln zł. Z elektryfikacją już rosną niemal o sto proc. i w studium wykonalności zostały oszacowane na 1,177 mld zł. O tym, który będzie realizowany, zdecydują władze województwa.

Podczas konferencji wojewoda podlaski poinformował, że trwa procedura wydania decyzji lokalizacyjnej dla stacji Łapy w ramach budowy Rail Baltiki.

- Dzięki temu zostanie rozebrany dworzec, który szpeci miasto - mówił burmistrz Łap. - I jeszcze w tym roku rozpoczną się prace projektowe nowego budynku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Linia Łomża-Śniadowo-Łapy zostanie zrewitalizowana w ramach rządowego programu Kolej Plus - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny