"Liminal – stan przejściowy". Nowa wystawa Galerii Arsenał poświęcona będzie sztuce wykorzystującej technologię i multimedia

Alicja Olchanowska
Alicja Olchanowska
Nowa wystawa w Arsenale dotyczy sztuki wykorzystującej technologię i multimedia.
Nowa wystawa w Arsenale dotyczy sztuki wykorzystującej technologię i multimedia. Materiały prasowe
Udostępnij:
Nowa wystawa w Galerii Arsenał skupia się na różnych aspektach twórczości nowomedialnej i transmedialnej. Artyści zastanowią się nad rolą technologii w sztuce i zbadają granice między światem rzeczywistym, a zdigitalizowanym. Będą instalacje, projekcje wideo a nawet performanse z wykorzystaniem okularów VR. Wernisaż już w najbliższy piątek o godz. 18.

Na wystawie "Liminal - stan przejściowy" obejrzymy wybrane projekty stworzone przez artystki i artystów z Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prace powstały pod kierunkiem dra hab. Jakuba Wróblewskiego, we współpracy z Andreiem Isakovem i Przemysławem Danowskim.

Twórcy traktują ekspozycję w Arsenale jak eksperyment, ćwiczenie i pole doświadczeń. Ich działania będą miały charakter kolektywny - dążenie do stworzenia wspólnoty między artystą a odbiorcą jest jednym z fundamentów pracy z nowymi mediami. Na ekspozycji zobaczymy "zdarzenia wirtualne" następujących artystów:

  • Agata Chodera,
  • Przemysław Danowski,
  • Andrei Isakov,
  • Palina Komarova,
  • Agata Konarska,
  • Mateusz Kowalczyk,
  • Dobrosława Król,
  • Krystyna Jędrzejewska-Szmek,
  • Jakub Wróblewski.

Kuratorką wystawy jest Zuzanna Stękowska. Projekt koordynuje Eliza Urwanowicz-Rojecka, zaś Renata Motyka odpowiada za identyfikację wizualną.

Po zakończeniu działań ukaże się publikacja cyfrowa, opatrzona krytycznym komentarzem teoretycznym, zbierająca doświadczenia „przeniesienia” działań Pracowni do Galerii Arsenał w Białymstoku oraz najważniejsze wnioski płynące z warsztatu teoretycznego. Wystawa i towarzyszące jej działania są kolejną odsłoną cyklu wydarzeń prezentujących działalność Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II w Galerii Arsenał.

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:

Sobota (23.10) godz.11:00

Oprowadzanie kuratorsko-autorskie po wystawie Liminal – stan przejściowy

26.10 - 09.11.2021 (godz.16:00-17:00)

Mateusz Kowalczyk Undermining, performans VR na żywo

Terminy:
26.10 (wtorek), 27.10 (środa), 29.10 (piątek), 02.11 (wtorek), 03.11 (środa), 09.11 (wtorek)

Miejsce:
Galeria Arsenał w Białymstoku, ul.A. Mickiewicza 2 (za pośrednictwem zestawu Oculus Quest 2 dostępnego na miejscu) w godz. 16-17
Zdalnie (za pośrednictwem swego komputera/headsetu) w godz. 16-17 lub 18-19
Obowiązuje limit miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Udział (w przestrzeni Galerii Arsenał) w cenie biletu wstępu na wystawę, zdalnie - wstęp wolny.
Zapisy odbędą się za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, dostępnego od dnia 20.10 na stronie Galerii Arsenał w Białymstoku.
Mateusz Kowalczyk o działaniu:

Tytuł działania Undermining odnosi się do kontekstu kopalnianego, a jednocześnie do ludzkiej postawy – sabotażu i podważania, które ma podwójne znaczenie: umniejszania i podkopywania – np. ograniczania wartości w kontekście migracyjnym, społecznym i klimatycznym.
Przestrzenie zaprojektowane z myślą o wirtualnym współuczestnictwie są zbiorem polityki informacyjnej. To mash-up tego, co otrzymujemy, odległy cień tego, co do nas dociera. Jednak trudno nam się do niego odnieść, skoro wszystko, co do nas dociera, zostało już przetrawione przez formułę mediów społecznościowych czy propagandę publicznej telewizji.

Zapraszam osoby znajdujące się fizycznie w przestrzeni Galerii Arsenał w Białymstoku, a także wszystkich zainteresowanych działaniem do uczestnictwa stacjonarnie lub zdalnie w zaprojektowanych przeze mnie trójwymiarowych przestrzeniach – przez cały okres trwania wystawy o konkretnej porze. Będę Waszym teleobecnym przewodnikiem, dostępnym dla Was na platformie Mozilla Hubs. W doświadczeniu będzie można wziąć udział poprzez headset znajdujący się w przestrzeni galerii.

Przestrzeń pokoju, mimo braku granicy wirtualnej, jest dla nas klaustrofobiczna poprzez określenie jej pola gry – platformy, po której poruszamy się podczas uczestnictwa.
Na pozór odległe od siebie przestrzenie, są obszarem zadawania pytań, poszukiwania własnych odpowiedzi na silną potrzebę kontroli i władzy, której rezultatem może być, chociażby wspieranie spółki odpowiedzialnej za dalszą ekspansję jednej z największych kopalń węgla brunatnego w Europie kosztem mieszkańców okolicznych wsi.

Jednorazowo znajdziemy się w jednej z tych przestrzeni wspólnie, budując za każdym razem inną, zmienną i tymczasową grupę osób, korzystając z przygotowanych przeze mnie na wirtualnej platformie narzędzi. Będą to obiekty 3D, wideo, pliki audio, zdjęcia - interaktywne elementy, związane z przestrzeniami granicy i kopalni. Z moją pomocą, każdy z nich będzie można podnieść, oraz przemieścić przy użyciu kontrolera lub kursora myszki – ta umiejętność będzie niezbędna we wspólnym, performatywnym spacerze. Prowadzone przeze mnie osoby, będą mogły obserwować i poruszać się po obszarze, w którym się znajdują, a poprzez wybór swoich avatarów, będą miały wpływ na scenografie i przebieg działania.

30.10 (godz.13:00)

Warsztaty w polskim języku migowym połączone z oprowadzaniem po wystawie Liminal – stan przejściowy

Prowadzenie: Daniel Kotowski
Wstęp wolny
Obowiązuje wcześniejsza rejestracja poprzez
e-mail: [email protected]
tel. i SMS: 694277616

5-6.11
Seminarium-warsztaty teoretyczne towarzyszące wystawie "Liminal – stan przejściowy"

W ramach wydarzeń towarzyszących zaplanowaliśmy seminarium-warsztaty, które będą próbą teoretycznego uchwycenia zjawiska w procesie, próbą krytycznego namysłu nad sztuką immersyjną i specyfiką działań w przestrzeni wirtualnej. Chcemy odejść od klasycznego modelu konferencji i wystąpień, by umożliwić dialog międzyśrodowiskowy – stworzyć sytuację, w której reprezentanci różnych dziedzin humanistyki i sztuki, po zapoznaniu się z pracami i praktyką Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, będą mogli wymienić uwagi, opinie i spostrzeżenia. Zależy nam na żywej, twórczej, inspirującej dyskusji, z której notatki, zapiski, wnioski zostaną jako ślad procesu badawczego. Na tej podstawie zostanie opracowana publikacja pokonferencyjna.

07-27.11

Unreal Art - Warsztaty do wystawy Liminal - stan przejściowy

Crash Course Unreal Engine 4/5 dla początkujących artystek i artystów medialnych
Prowadzący: Andrei Isakov

Główne założenia:
● Praca z gotowymi assetami z Unreal Marketplace.
● Praca z Megascan’ami od Quixela (Nanite).
● Tworzenie różnych warunków oświetleniowych (Lumen).
● Tworzenie sekwencji wideo (Sequencer).
● Postprodukcja w UE5 i UE4.

Warsztaty będą się odbywać raz w tygodniu w ciągu dwóch godzin, na przestrzeni czterech spotkań. Każde spotkanie będzie rozpoczęciem i zakończeniem jednego z przedstawionych powyżej tematów.

Terminy spotkań:
7.11 (niedziela) godz.18-20
13.11 (sobota) godz.18-20
20.11 (sobota) godz.18-20
27.11 (sobota) godz.18-20

Spotkania odbywają się w formie streamów na kanale Youtube.

Zapisy odbędą się za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, dostępnego od dnia 20.10 na stronie Galerii Arsenał w Białymstoku.

Wstęp wolny.

"Warsaw Show 16" ostatnim sezonem Don Kasjo?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie