Spis treści
Od 2005 roku Lexus elektryfikuje klasę premium. RX 400h był pierwszym modelem z klasyczną hybrydą, łączącym wysoki komfort z dobrymi osiągami oraz niskim zużyciem paliwa. W 2022 roku marka rozszerzyła swoje portfolio zelektryfikowanych napędów o hybrydę plug-in. Wraz z debiutem drugiej generacji modelu NX Lexus udowodnił, że można cieszyć się dużym zasięgiem w trybie elektrycznym bez ryzyka wysokiego zużycia paliwa po rozładowaniu baterii. W 2023 roku ta udana hybryda plug-in trafiła do modelu RX.
Układ stosowany w modelach NX 450h+ oraz RX 450h+ wykorzystuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona i osiągający sprawność cieplną na poziomie 41%. Benzynowa jednostka, generator oraz przedni i tylny silnik elektryczny współtworzą inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR, a duży zasięg w trybie EV zapewnia litowo-jonowa bateria o pojemności 18,1 kWh. Łączna moc układu w przypadku obu SUV-ów Lexusa wynosi 309 KM/227 kW.
Pojemna bateria oraz efektywnie działający napęd sprawiają, że NX i RX mają imponujące zasięgi w trybie EV. Lexus NX 450h+ wyłącznie na prądzie może pokonać nawet do 98 km, a większy i bardziej komfortowy RX 450h+ jest w stanie przejechać prawie 70 km bez potrzeby uruchamiania silnika spalinowego.
Sekret wydajność hybryd plug-in Lexusa
Lexus projektując swoje hybrydy plug-in skorzystał ze sprawdzonych i niezawodnych podzespołów. Elementy klasycznego układu hybrydowego, takie jak silniki elektryczne i silnik spalinowy, są częścią napędu plug-in hybrid. Wyróżniają się dużo większym akumulatorem trakcyjnym oraz ładowarką pokładową, która pozwala zasilić auto prądem. Zastosowanie mocniejszego akumulatora trakcyjnego litowo-jonowego o pojemności 18,1 kWh, o większej liczbie ogniw i wyższym napięciu, pozwala poddać go o wiele większym obciążeniom i mocniej zasilić siniki elektryczne, które wygenerują więcej mocy. Auto w trybie EV może poruszać się z prędkością do 135 km/h.
Akumulator trakcyjny jest duży, dlatego został umieszczony nisko pod podłogą, co pozwoliło obniżyć środek ciężkości i poprawić właściwości jezdne, a przy tym zachowano komfortową przestrzeń we wnętrzu oraz dużą pojemność bagażnika.
Hybrydy plug-in Lexusa wyróżniają się pracą napędu po rozładowaniu baterii. System nie pozwala na to, żeby akumulator trakcyjny rozładował się do zera. Zawsze pozostaje bufor około 20% pojemności, dzięki temu auto korzysta z napędu hybrydowego, a nie tylko z silnika spalinowego. Tym samym auto dysponuje pełną mocą wyjściową całego układu i zachowuje niemal identyczne parametry jak z w pełni naładowanym akumulatorem. Ponadto hybrydy plug-in Lexusa po rozładowaniu baterii mają bardzo niskie średnie zużycie paliwa.
Hybrydy plug-in Lexusa można naładować w domu ze zwykłego gniazdka 230V przy pomocy dostępnego w standardzie kabla do ładowania 10A. Energię można także uzupełnić podłączając auto do Lexus Wallbox lub do publicznej stacji ładowania z gniazdem Typ 2. Listę stacji oraz ich lokalizacje można sprawdzić w aplikacji Lexus Link+. Umożliwia ona także planowanie i kontrolę całego procesu ładowania.
Hybrydy plug-in Lexusa z niską miesięczną ratą
W salonach Lexusa można skorzystać z bardzo atrakcyjnych warunków zakupu lub finansowania hybryd plug-in. NX 450h+ w wersji Prestige z 20-calowymi felgami aluminiowymi kosztuje 275 400 zł, czyli aż 57,5 tys. zł mniej od ceny katalogowej. Firmy mogą skorzystać z niskich miesięcznych rat w ramach KINTO One. W przypadku wynajmu długoterminowego z kontraktem na 36 miesięcy, 15-procentową wpłatą własną oraz 10 tys. km limitu rocznego przebiegu auto w tej wersji kosztuje od 1740 zł netto miesięcznie. W przypadku Leasingu KINTO One miesięczna rata wynosi od 1880 zł netto miesięcznie dla tych samych parametrów.
Bardzo korzystnie skalkulowano także ceny modelu RX 450h+. Bogato wyposażona wersja Prestige z pakietem Technology kosztuje teraz 371 200 zł, czyli aż o 88,7 tys. zł mniej niż wynosi cena katalogowa. Auto można też sfinansować w ramach Leasingu KINTO One lub Najmu KINTO One. W obu przypadkach rata została skalkulowana na 2460 zł netto miesięcznie przy trzyletniej umowie z 30 tys. km limitu przebiegu oraz 15-procentowej opłacie wstępnej. Dopłata względem analogicznej wersji RX-a 350h wynosi tylko 100 zł miesięcznie w przypadku programów KINTO ONE oraz 24 tys. zł dla klienta indywidualnego.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?