Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Las Solnicki. Gorąco wokół lotniska. Ruchy miejskie chcą publicznej debaty, radny PiS dopytuje kiedy loty regularne

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Na początku września pisaliśmy o tym, że miasto wydało decyzję o usunięciu przeszkód lotniczych. Czyli wycinkach w Lesie Solnickim. Dzięki temu wybetonowany pas startowy na lotnisku na Krywlanach będzie mógł być wykorzystywany w pełnej, 1350-metrowej długości.
Na początku września pisaliśmy o tym, że miasto wydało decyzję o usunięciu przeszkód lotniczych. Czyli wycinkach w Lesie Solnickim. Dzięki temu wybetonowany pas startowy na lotnisku na Krywlanach będzie mógł być wykorzystywany w pełnej, 1350-metrowej długości. Tomasz Mikulicz
Odkąd miasto podjęło decyzję o wycince drzew wokół lotniska, nie milkną głosy, że szkoda drzew. Powraca też pytanie, czy na pewno na Krywlanach będą regularne loty pasażerskiej. Miasto niezmiennie tłumaczy, że wycinki są niezbędne, aby móc w pełni korzystać z pasa startowego, a loty regularne będą jeśli znajdzie się przewoźnik. Przed pandemią zainteresowany był LOT.

Podczas przekazywania do Urzędu Miasta Białystok podpisów pod petycją sprzeciwiająca się wycince Lasu Solnickiego pod lotnisko na Krywlanach usłyszeliśmy od wiceprezydenta Adama Musiuka zaproszenie do rozmów i dyskusji na ten temat. Nawiązując więc do tych słów proponujemy spotkanie w sprawie ustalenia szczegółów takiej publicznej dyskusji - tak zaczyna się list, który do prezydenta wysłali społecznicy.

Na początku września pisaliśmy o tym, że miasto wydało decyzję o usunięciu przeszkód lotniczych. Czyli wycinkach w Lesie Solnickim. Dzięki temu wybetonowany pas startowy na lotnisku na Krywlanach będzie mógł być wykorzystywany w pełnej, 1350-metrowej długości. Bez tego bardzo trudno będzie przyciągnąć tu przewoźnika, który uruchomi loty regularne. Czartery zresztą też. Bo przy wykorzystywaniu tylko części długości pasa, tak jak obecnie, przewoźnik musi płacić wysokie ubezpieczenie.

Czytaj też: Białystok. Las Solnicki może być wycięty pod powiększenie lotniska na Krywlanach. Społecznicy sprzeciwiają się temu i złożyli już petycje

Władze poinformowały, że padnie 15 131 drzew na powierzchni ok. 78 ha. Jako, że wszystkich drzew jest 43 tys., to wyciąć trzeba będzie ok. 35 proc. całego drzewostanu. Członkowie Inicjatywy dla Białegostoku, Stowarzyszenia Okolica oraz Stowarzyszenie Łączy Nas Białystok złożyli 8 września petycję z 2500 podpisami białostoczan. Żądają m.in. rzetelnej informacji czy lotnisko będzie opłacalne, ile będzie kosztowało jego utrzymanie.

Wiceprezydent Adam Musiuk, który odebrał petycję, zapowiedział że na wiele pytań w niej zawartych, miasto odpowie, gdy decyzja o wycince będzie ostateczna.

- Nie będzie też tak, że w ciągu dwóch tygodni od jej podjęcia drzewa nagle zostaną wycięte – zapewniał wiceprezydent.

Czytaj też: Białystok. Ma paść 30 proc. drzew na powierzchni ok. 79 hektarów. Wtedy pas startowy na Krywlanach będzie mógł być w pełni wykorzystywany

22 września społecznicy napisali do władz miasta cytowany na wstępie list, w którym proszę prezydenta o zorganizowanie debaty publicznej na temat lotniska. Rzeczniczka prezydenta Urszula Boublej mówi, że prezydent oczywiście odpowie na tę propozycję. Na razie społecznicy wciąż jeszcze na to czekają.

Tymczasem sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk odpisał na interpelację złożoną przez przewodniczącego PiS w radzie miasta Henryka Dębowskiego, który dopytywał m.in. o to kiedy planowane jest uruchomienie regularnych połączeń pasażerskich i jakie będą ceny tychże połączeń. Radnego interesowało też m.in. kiedy zostanie zbudowany terminal i inne elementy niezbędnej infrastruktury oraz czy w inwestycji będą partycypowali przedsiębiorcy.

Czytaj też: Samorząd województwa podlaskiego da pieniądze na pas startowy na lotnisku Krywlany w Białymstoku

Sekretarz odpisał mu, że budowa wieży kontroli lotów, terminala odpraw pasażerskich, strefy cargo czy hangaru będzie realizowane etapowo w kolejnych latach - "w układzie dostosowanym do poziomu wykorzystania lotniska w ramach istniejących uwarunkowań oraz możliwości finansowych". Przyznał, że lokalni przedsiębiorcy nie zgłaszali do tej pory chęci partycypowania w kosztach.

- Tak jak już wielokrotnie Panu tłumaczono w odpowiedziach do poprzednich interpelacji, przeprowadzenie analizy sieci połączeń możliwych z lotniska Krywlany na tasach krajowych i międzynarodowych przewozów pasażerskich, bądź ustalenie (...) cen biletów, należy wyłącznie do kompetencji każdego przewoźnika. Przed sytuacją wywołaną pandemią przewoźnik narodowy, czyli LOT, był zainteresowany uruchomieniem na Krywlanach lotów regularnych - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Czytaj też: Las Solnicki zamiast Lasu Turczyńskiego. Taki jest pomysł na zażegnanie sporu mieszkańców z kurią o wycinki pod cmentarze

Natomiast w biuletynie informacji publicznej można znaleźć wpis mówiący o tym, że do 18 październik można składać uwagi do projektowanych zmiany studium zagospodarowania przestrzennego. Jedna z nich dotyczy otoczenia lotniska. Władze miasta chcą bowiem, aby na części Lasu Solnickiego, który pójdzie pod topór powstał cmentarz. Ma to pogodzić kurię arcybiskupią i mieszkańców, którzy protestują przeciw temu, by - planowania przez stronę kościelną - nekropolia powstała w Lesie Turczyńskim w okolicach Trasy Niepodległości. Prezydent Tadeusz Truskolaski już na początku roku mówił na naszych łamach, że Las Solnicki jest lepszą lokalizacją, bo i tak szykują się tam wycinki.

Zmiana studium będzie możliwa po przejściu całej procedury i akceptacji ze strony rady miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny