Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kryzys w PSS Społem?

Marta Chmielińska
Hajnowska PSS Społem prowadzi działalność handlową w 14 placówkachw mieście oraz piekarnię. Na zdjęciu: stoisko mięsne w spółdzielczym Markecie.  Od lewej - sprzedawczynie Nina Filipowicz, Elżbieta Palenceusz oraz szefowa Społem, Mieczysława Bogdanowicz.
Hajnowska PSS Społem prowadzi działalność handlową w 14 placówkachw mieście oraz piekarnię. Na zdjęciu: stoisko mięsne w spółdzielczym Markecie. Od lewej - sprzedawczynie Nina Filipowicz, Elżbieta Palenceusz oraz szefowa Społem, Mieczysława Bogdanowicz.
- Niektórzy twierdzą, że ludzie muszą jeść i popyt na produkty żywnościowe jest zawsze, ale jeśli klienci mają mniej pieniędzy w portfelu, to oczywiście mniej wydają - mówi Mieczysława Bogdanowicz, prezes PSS Społem.

Kurier Hajnowski: Kiedy w Hajnówce powstała Spółdzielnia "Społem?

Mieczysława Bogdanowicz: "Społem" PSS w Hajnówce powstała w marcu 1923 roku jako Spółdzielcze Stowarzyszenie Spożywców " Hajnówka". Założycielami Stowarzyszenia byli pracownicy fabryki Chemicznej między innymi: Piotr Lewicki, Jan Michałkiewicz, Czesław Pietkiewicz, Feliks Bachowski.

Stowarzyszenie założono z chęci poprawy sytuacji materialnej pracowników fabryki poprzez umożliwienie im zakupów towarów po niższej cenie w stosunku do cen stosowanych przez handel skupiony w rękach żydowskich. Ciekawostka jest to, że największe zyski w początkowym okresie działania stowarzyszenie czerpało z handlu płótnem i drożdżami.

Czym obecnie zajmuje się spółdzielnia ?

- Prowadzimy głównie działalność handlową w 14 placówkach w mieście oraz piekarnię, gdzie od listopada jest też ciastkarnia. Obrót roczny spółdzielni wynosi ponad 32 mln.zł. Dziennie odwiedza nasze sklepy około siedmiu tysięcy osób.

Czy obecny kryzys ma wpływ na sytuację finansową spółdzielni?

- Oczywiście, że ma wpływ. Niektórzy twierdzą, że ludzie muszą jeść i popyt na produkty żywnościowe jest zawsze, ale jeśli klienci mają mniej pieniędzy w portfelu, to oczywiście mniej wydają, zastanawiają się, zanim sięgną po towary z półki sklepowej, z wielu rezygnują. Nasze kasjerki zauważyły to już w grudniu, kiedy zaczęły się zwolnienia w Forte i Pronarze. To oczywiste, że istnieje różnica w dokonywanych zakupach, kiedy w budżecie domowym zamiast dwóch pensji jest tylko jedna, a miesiąc ma dalej 30 dni. W styczniu odnotowaliśmy niewielki spadek sprzedaży . Mam nadzieję, że była to sytuacja chwilowa. Pan Sergiusz Martyniuk podczas uroczystości z okazji 10 - lecia Powiatu Hajnowskiego oświadczył, iż uruchamia nowy zakład i zatrudni 300 osób. Jest to dla wszystkich dobra wiadomość. Nasi pracownicy natomiast mogą spać spokojnie, bo zwolnień nie planujemy. W obliczu kryzysu gospodarczego jesteśmy orędownikami zasady " kupuj polskie produkty w polskich sklepach", a tym samym powrotu do przedwojennej zasady konsumenckiej " swój do swego po swoje".

Wybierając polski produkt wspieramy rodzimego producenta, którego kondycja finansowa dzięki tym zakupom poprawia się i może on inwestować, podnieść płace, zwiększyć zatrudnienie. Pracownicy tego zakładu, zarabiając więcej, będą mogli więcej wydawać na zakup polskich produktów. I cały obrót pieniądza zatacza wielkie koło. Kupując zagraniczne towary wspomagamy, niestety, gospodarki obcych krajów. Kupując polskie produkty dajemy pracę naszym rodakom.

Co szczególnego macie w ofercie hajnowskich sklepów spółdzielczych ?

- Towary znajdujące się w ofercie naszych placówek handlowych, to przede wszystkim polskie produkty o najwyższej jakości. Muszą one spełniać wysokie wymagania jakościowe, pochodzić od wiarygodnego partnera handlowego, a więc takiego, który stosuje bezpieczne procedury produkcji, a jakość jego produktów została sprawdzona i posiadają wszystkie wymagane atesty. Wyroby produkowane w naszej piekarni są nie tylko smaczne, ale przed wszystkim zdrowe, nie stosujemy żadnych sztucznych dodatków, a jedynie same naturalne surowce, bogate w witaminy i składniki odżywcze. Nasi piekarze to wspaniali fachowcy, na przykład panowie: Wolanin, Cecha, Wachowicz, Zgutko, którzy mają doskonałe umiejętności i nie muszą stosować dodatków chemicznych, aby chleb ładnie wyglądał i pachniał chlebem. Do produkcji pieczywa używamy mąki z dodatkiem kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego przebiegu funkcji życiowych.W erze zdrowego odżywiania pamiętamy też o klientach dbających o linię, polecając im chleb "Samo Życie"," 7 ziaren", chleb " Młodości" czy... " Miłości".

W sumie naszym klientom oferujemy około 70 asortymentów chleba, bułek, ciast, drożdżówek i dokładamy wielkich starań, aby każdy znalazł produkt odpowiedni dla siebie i swojej rodziny. Niejednokrotnie mieliśmy propozycje z konkurencyjnych marketów zakupu surowców przeterminowanych (np. kilku ton mąki, margaryny i oleju ) po obniżonej cenie. Oczywiście odmówiliśmy, bo dla nas jakość jest najważniejsza, ale przecież ktoś kupił te towary, przerobił i sprzedał klientom, bo na pewno nie zostało to wyrzucone na śmietnik.

Niedawno powstał w Hajnówce trzecia już market popularnej w kraju sieci handlowej, popularny jest też hipermarket. W jaki sposób chcą Państwo wygrać z konkurencją, która ma tanie artykuły?

- To wcale nieprawda, że ceny w naszych sklepach są generalnie wyższe niż u konkurencji. W naszych placówkach też jest mnóstwo towarów w cenach promocyjnych. Raz na trzy tygodnie wydajemy gazetkę z informacją o towarach promocyjnych. Często towary w naszych sklepach są tańsze niż u konkurencji.

Ponadto stosujemy bonifikaty na karty klienta, których wydaliśmy ponad 7 tysięcy, a w supermarkecie funkcjonuje program lojalnościowy, w którym uczestniczy ponad 2500 osób (klient otrzymuje nagrody po uzyskaniu odpowiedniej ilości produktów za dokonane zakupy). Ponadto w większości naszych placówek można dokonywać zapłaty za pomocą kart płatniczych. Klienci mogą również dokonywać przy kasach opłat za rachunki telefoniczne i energię elektryczną. Ale najważniejszym celem naszego działania jest spełnienie oczekiwań i wymagań naszych klientów. Oferta towarowa, dobra jakość, a także fachowość i życzliwość dla klientów to cechy, którymi chcemy się wyróżniać od innych handlowców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny