Naszym zdaniem jest to działanie typowo fiskalne, którego negatywne efekty dla branży motoryzacyjnej mogą zdecydowanie przewyższyć pozytywny skutek ewentualnych dodatkowych wpływów do budżetu” – mówi Andrzej Arendarski, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej, Wiceprezes Eurochambres.
Z kolei propozycja podwyższenia od 2009 r. akcyzy na alkohol, jako źródła pokrycia niższych od planowanych o 1,71 mld zł dochodów z podatków może się okazać rozwiązaniem nieskutecznym z fiskalnego punktu widzenia. Warto pamiętać, że podwyżka stawek akcyzy na wyroby spirytusowe w latach 1999-2002 przyczyniła się do obniżenia dochodów budżetu państwa z tego tytułu, a obniżka stawki akcyzy w roku 2002 skutkowała zwiększeniem przychodów.
Możliwe obniżenie wpływów do budżetu z podatku akcyzowego może spotęgować to, że po przystąpieniu do Unii Europejskiej obowiązująca w tej chwili w Polsce stawka podatku akcyzowego i VAT na alkohole jest najwyższa spośród wszystkich krajów Europy środkowo-wschodniej. Oznacza to, że podwyżka podatku będzie się wiązała ze wzrostem zakupu alkoholu w strefie przygranicznej.
Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej należy podwyższyć akcyzę na papierosy do poziomu minimum wspólnotowego, co wynika z konieczności wypełnienia przyjętych przez Polskę zobowiązań będących konsekwencją postanowień Traktatu Akcesyjnego. W tym kontekście przedstawiona przez Ministerstwo Finansów w rozporządzeniu propozycja podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe spełnia warunki narzucone Dyrektywą Rady 92/79/EWG w sprawie zbliżenia podatków od papierosów.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?