Konstanty Usenko – Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji

Jerzy DoroszkiewiczZaktualizowano 
Konstanty Usenko (ur.1977) - muzyk, kompozytor, autor tekstów piosenek i producent. Od początku lat 90. związany z szeroko pojętą sceną niezależną, członek zespołów Super Girl Romantic Boys i 19 Wiosen. Dziennikarz zajmujący się tematyką społeczno-kulturalną, współpracował m.in. z pismami „Lampa” i „Nowa Europa Wschodnia” oraz z portalem Dwutygodnik.com. Od dzieciństwa zawieszony pomiędzy Polską a Rosją. Tłumacz, znawca rosyjskiej kultury alternatywnej. Autor książki Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu.
Konstanty Usenko (ur.1977) - muzyk, kompozytor, autor tekstów piosenek i producent. Od początku lat 90. związany z szeroko pojętą sceną niezależną, członek zespołów Super Girl Romantic Boys i 19 Wiosen. Dziennikarz zajmujący się tematyką społeczno-kulturalną, współpracował m.in. z pismami „Lampa” i „Nowa Europa Wschodnia” oraz z portalem Dwutygodnik.com. Od dzieciństwa zawieszony pomiędzy Polską a Rosją. Tłumacz, znawca rosyjskiej kultury alternatywnej. Autor książki Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu. Wydawnictwo Czarne
Konstanty Usenko, polski muzyk alternatywny i pół-Rosjanin, rewelacyjnie pisze o muzyce w krajach byłego ZSRR. Ostro, bez kompleksów i z wielkim znawstwem tematu. "Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji" to dla poszukujących fanów muzyki lektura obowiązkowa!

„Buszujący w barszczu” to nie encyklopedia tylko fantastyczna gawęda o muzycznym podziemiu. W Moskwie, Leningradzie, ale też Brześciu, Mińsku czy Ałma Acie. Podróż przez rocka, punk, electro, hip hop. A przy tym ostry jak brzytwa język i diagnozy, którym chce się wierzyć. Może dlatego, że pisane z perspektywy outsidera, a jednocześnie muzyka, a zatem osoby, która rozumie nie tylko język, ale i emocje jakie płyną z opisywanych dźwięków.

To pozycja obowiązkowa, dla wszystkich, którzy zakochali się w filmie „Lato” i odkryli dla siebie zespół Kino. Ale w miejsce biografii tej ważnej do dziś rosyjskiej formacji jest zmierzenie się z legendą jej lidera – Wiktora Coja i życiem perkusisty zespołu – wziętego na zachodzie malarza i geja, który nigdy nie dokonał coming outu. Są opisy gatunków i podgatunków rosyjskiego hip hopu czy nad wyraz dokładna analiza Monetki – nastolatki, która podbiła rosyjski internet śpiewając eterycznym głosem electro pop, ale poruszając w tekstach i politykę i zakłamanie rówieśników.

Rozdział „W kręgu prawilnego szansonu” opowiada o muzyce rosyjskich blokowisk. U nas – wiadomo – disco polo i polo rap, a u nich? W tirach russkij szanson podrasowany ciężkim basem i techno bitem z tekstami o złodziejskiej niedoli i koleżkach z celi. Jest tak zwana popsa, czyli rosyjski pop, jest lezginka, czyli ultraszybka muzyka w łamanym tempie z Kaukazu. Rosja t także Azja Środkowa, gdzie krzyżują się wpływy z Bollywood z popem a la turecki piosenkarz Tarkan. Rap, kiedyś uważany za obcy kulturowo, dziś pojawia się na pikietach tamtejszych nacjonalistów, a kolebkę rosyjskiego hip hopu Usenko widzi w… Azerbejdżanie.

Ważnym elementem książki są tłumaczenia tekstów. Na przykład taka Czika iz Permi, czyli laska z Permu, na electrobicie recytuje infantylno-jadowitym dziewczęcym głosem: „Mój status w Kontakcie sugeruje ci seks/jestem niunia glanc, jestem niunia flesz”. W piosence „Moja religia” nadaje: „Wymieniłam Chrystusa na hajs i rozpustę/Moją Marią Panną jest błogosławiona Paris”. I co ważne – Konstanty Usenko nie robi sobie z Cziki rżaki, czyli rosyjskiego odpowiednika naszej beki – pisze jak jest i co można usłyszeć w Rosji poza oficjalnymi kanałami radia i TV. Bo przecież to internet jest kopalnią wiedzy. Tam też można znaleźć najpopularniejszego białoruskiego rapera Maxa Korża, który opowiada o pacanach, czyli wysportowanych równiachach z życzliwym uśmiechem.

Nie ma co ukrywać, kogo interesują alternatywne światy muzyczne, wsiąknie z google translatorem na długie godziny w You Tube. „Buszujący w barszczu” to przewodnik i zbiór anegdot, jakich szukać ze świecą, nie tylko wśród książek o muzyce, ale przede wszystkim – o rosyjskiej młodzieży.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Materiał oryginalny: Konstanty Usenko – Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3