Przykładowe pytania
Przykładowe pytania
Jaką wieś na Podlasiu nadał Jan III Sobieski Tatarom z chorągwi płk. Samuela Murza Krzeczkowskiego, który uratował życie królowi w bitwie pod Parkanami?
Na ziemiach podlaskich bojarzy byli ludnością wolną osobiście, zwolnioną z pańszczyzny i opłat naturalnych czy pieniężnych. Dzielili się na trzy kategorie. Nazwij je.
Zapisz dwa rodzaje nowej broni, jakie weszły do użycia w trakcie I wojny światowej.
W Rzeczpospolitej XVI-XVII wieku szlachta zróżnicowana była pod względem majątkowym. Nazwij poszczególne grupy szlachty.
Konkurs z historii dla uczniów szkół podstawowych odbył się we wtorek. Był to etap rejonowy, w którym wzięło udział 486 dzieci z Białostocczyzny. Zadania, z jakimi musiały się zmierzyć wywołały oburzenie.
- Przeraża mnie to, jak szczegółowych informacji wymaga się od uczniów podstawówek - irytuje się prosząca o anonimowość nauczycielka historii w jednej z białostockich szkół podstawowych. - Uważam, że poziom był zbyt wysoki. Dużo było pytań z historii regionu. Łatwiejsze zadania bywają na konkursach dla gimnazjalistów. Nie rozumiem, jaki jest tego cel. Chyba taki, by zniechęcić dzieci do startowania w konkursach historycznych.
Podobne odczucia mają także inni.
- Nasze nauczycielki były bardzo zbulwersowane, rozważają nawet napisanie protestu - mówi Bogdan Wróbel, dyrektor SP nr 5 w Białymstoku.
Organizatorem konkursów przedmiotowych jest kuratorium oświaty.
- Wizytator, który był obecny na konkursie słyszał głosy, że poziom był zbyt trudny - przyznaje Małgorzata Palanis, rzeczniczka Kuratorium Oświaty w Białymstoku. - Konkursu jednak nie należy traktować jak sprawdzianu, w którym biorą udział wszyscy uczniowie. Jest to przedsięwzięcie dla pasjonatów, którzy interesują się przedmiotem i pogłębiają swoją wiedzę. Poza tym pytania nie wykraczały poza opublikowany przez nas zakres materiału.
Jej zdaniem, nie ma mowy o spadku zainteresowania konkursem - rok temu w etapie rejonowym wzięło bowiem udział znacznie mniej uczniów.
- Z jednej strony poziom trudności powinien wykraczać poza podstawę programową. Z drugiej - zadziwia mnie czasem szczegółowość pytań - komentuje poseł Dariusz Piontkowski, wcześniej nauczyciel historii.
Uważa, że konkursy powinny raczej sprawdzać umiejętność myślenia historycznego niż pamięciowe opanowanie materiału.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?