Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja. Wreszcie będzie tunel pod torami (wizualizacje)

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Tak ma przebiegać tunel pod torami. Autobus wjedzie u zbiegu ul. Kolejowej i Zwycięstwa, a wyjedzie na obok Centrum Park.
Tak ma przebiegać tunel pod torami. Autobus wjedzie u zbiegu ul. Kolejowej i Zwycięstwa, a wyjedzie na obok Centrum Park.
Okolice dworców PKS i PKP zmienią się nie do poznania. Jednak kierowcy nie wjadą do tunelu. Będzie dla autobusów

Oglądając koncepcję prezentowaną przez władze można by pomyśleć, że w końcu rozwiąże się jedna z ważniejszych bolączek kierowców. Chodzi o szybki przejazd ze ścisłego centrum do dworca PKP. - Teraz trzeba z al. Piłsudskiego zjeżdżać „ślimakiem” w ul. Kolejową. Najlepszy dojazd byłby jakimś przedłużeniem ul. św. Rocha. Ale tam są przecież tory - mówi Tomasz Gwoździej, białostocki kierowca.

Miasto zamierza zbudować tunel pod torami łączący ul. św. Rocha z ul. Zwycięstwa. Ale uwaga. Z udogodnienia będą mogły korzystać wyłącznie autobusy.

- Inwestycja powstanie z pieniędzy unijnych na wspieranie tzw. gospodarki niskoemisyjnej. Nie możemy poprawiać warunków dla transportu indywidualnego, ale wyłącznie zbiorowego - mówi Adam Poliński, wiceprezydent Białegostoku.

Słowem, albo ułatwiamy życie podróżnym komunikacji miejskiej, albo w ogóle nie budujemy tunelu. Na osłodę można dodać, że oprócz autobusów skorzystają z niego również piesi i rowerzyści.

Budowa ma ruszyć na początku 2018 roku. Na razie miasto ma tylko koncepcję.

Intermodalny Węzeł Komunikacyjny Białystok

Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku (wizualizacje)

Intermodalny oznacza, że chodzi o różne gałęzie transportu.

- Najważniejsze jest to, by pasażer obojętnie z jakiego środka transportu by nie korzystał, miał z jednego do drugiego jak najbliżej. Czyli np. przyjechał do miasta pociągiem i szybko przesiada się do autobusu komunikacji miejskiej lub idzie na dworzec PKS - wyjaśnia Adam Poliński, wiceprezydent Białegostoku.

Miasto zaprezentowało właśnie koncepcję budowy intermodalnego węzła komunikacyjnego. Obok dworców PKP i PKS wyrośnie dworzec miejski, czyli centrum przesiadkowe służące komunikacji miejskiej. Powstanie częściowo na terenie dzisiejszego Centrum Park, chociaż władze obiecują pozostawienie jego serca, czyli pawilonów handlowych układających się w trójkąt.

Pomysły władz Białegostoku zostały uzgodnione zarówno z PKP, jak i PKS, które również we własnym zakresie planują przebudowę terenów wokół dworców. Ze strony miasta najbardziej spektakularną inwestycją będzie budowa tunelu pod torami. Skorzysta z niego komunikacja miejska, a także rowerzyści i piesi.

Wjazd ma się znajdować tuż obok budynku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przy ul. Zwycięstwa 2. Powstanie tam też rondo. Natomiast wyjazd zlokalizowany będzie na parkingu sąsiadującym z Centrum Park, skąd autobus pojedzie do centrum przesiadkowego w sąsiedztwie dworca PKS.

Jako że tunel powstanie przede wszystkim po to, by poprawić komunikację zbiorową, kierowcy samochodów nie będą mogli z niego korzystać. Gdyby było inaczej, wielu skracałoby sobie drogę i z ul. Lipowej kierowało się w ul. św. Rocha, a potem w Zwycięstwa.

- Nie jest to naszym celem. Nie chcemy, by po ul. św. Rocha czy Zwycięstwa poruszały się tysiące samochodów. Chcemy je kierować na wiadukt Dąbrowskiego i al. Solidarności - podkreśla Adam Poliński.

W ramach budowy intermodalnego węzła zmieni się rejon dzisiejszego skrzyżowania ul. Wyszyńskiego i Boh. Monte Cassino. Powstanie tu skrzyżowanie z tzw. wyspą centralną. Autobusy skręcające do centrum przesiadkowego będą się poruszać po buspasach.Powstaną one na fragmencie ul. Wyszyńskiego, św. Rocha i wzdłuż ul. Boh. Monte Cassino.

W ramach inwestycji powstanie też skrzyżowanie z wyspą centralną u zbiegu ul. Kopernika i ul. Łomżyńskiej. W planach miasta na kolejne lata jest zresztą powstanie nad wspomnianym rondem estakady, która będzie ciągnęła się aż do ul. Zwycięstwa. Na ten projekt na razie nie ma pieniędzy.

Natomiast już w ramach budowy intermodalnego węzła komunikacyjnego, do skrzyżowania Łomżyńska-Kopernika poprowadzone będzie zupełnie nowa droga - przedłużenie ul. Sosnowskiego.

Przedłużona zostanie również ul. Boh. Monte Cassiono. Dziś jadąc od strony dworca PKS przechodzi ona łukiem w ul. Łomżyńską. Docelowo ma prowadzić wzdłuż torów, by w okolicach lokomotywowni PKP zakręcić w stronę Kopernika. Przy powstałym w ten sposób zbiegu przedłużenia ul. Boh. Monte Cassiono i ul. Kopernika zbudowane zostanie rondo.

Przebudowa okolic dworców ma ruszyć na początku 2018 roku. - Natomiast jeśli uda się wcześniej przygotować dokumentację i uzyskać stosowne pozwolenia do budowy np. skrzyżowania ul. Kopernika i Łomżyńskiej, to prace rozpoczniemy już w 2017 roku - podkreśla Adam Poliński.

Koszt inwestycji to ponad 145 mln złotych, z czego ponad 125 mln zł to wsparcie Unii Europejskie.

Oprócz przebudowy okolic dworców, w ramach poprawiania funkcjonowania komunikacji miejskiej szykują się też inwestycje w innych miejscach. Chodzi np. o przebudowę ul. Jurowieckiej i al. Tysiąclecia, a także przedłużenie ul. Sitarskiej w stronę Świętokrzyskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny