Oglądając koncepcję prezentowaną przez władze można by pomyśleć, że w końcu rozwiąże się jedna z ważniejszych bolączek kierowców. Chodzi o szybki przejazd ze ścisłego centrum do dworca PKP. - Teraz trzeba z al. Piłsudskiego zjeżdżać „ślimakiem” w ul. Kolejową. Najlepszy dojazd byłby jakimś przedłużeniem ul. św. Rocha. Ale tam są przecież tory - mówi Tomasz Gwoździej, białostocki kierowca.
Miasto zamierza zbudować tunel pod torami łączący ul. św. Rocha z ul. Zwycięstwa. Ale uwaga. Z udogodnienia będą mogły korzystać wyłącznie autobusy.
- Inwestycja powstanie z pieniędzy unijnych na wspieranie tzw. gospodarki niskoemisyjnej. Nie możemy poprawiać warunków dla transportu indywidualnego, ale wyłącznie zbiorowego - mówi Adam Poliński, wiceprezydent Białegostoku.
Słowem, albo ułatwiamy życie podróżnym komunikacji miejskiej, albo w ogóle nie budujemy tunelu. Na osłodę można dodać, że oprócz autobusów skorzystają z niego również piesi i rowerzyści.
Budowa ma ruszyć na początku 2018 roku. Na razie miasto ma tylko koncepcję.
Intermodalny oznacza, że chodzi o różne gałęzie transportu.
- Najważniejsze jest to, by pasażer obojętnie z jakiego środka transportu by nie korzystał, miał z jednego do drugiego jak najbliżej. Czyli np. przyjechał do miasta pociągiem i szybko przesiada się do autobusu komunikacji miejskiej lub idzie na dworzec PKS - wyjaśnia Adam Poliński, wiceprezydent Białegostoku.
Miasto zaprezentowało właśnie koncepcję budowy intermodalnego węzła komunikacyjnego. Obok dworców PKP i PKS wyrośnie dworzec miejski, czyli centrum przesiadkowe służące komunikacji miejskiej. Powstanie częściowo na terenie dzisiejszego Centrum Park, chociaż władze obiecują pozostawienie jego serca, czyli pawilonów handlowych układających się w trójkąt.
Pomysły władz Białegostoku zostały uzgodnione zarówno z PKP, jak i PKS, które również we własnym zakresie planują przebudowę terenów wokół dworców. Ze strony miasta najbardziej spektakularną inwestycją będzie budowa tunelu pod torami. Skorzysta z niego komunikacja miejska, a także rowerzyści i piesi.
Wjazd ma się znajdować tuż obok budynku Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przy ul. Zwycięstwa 2. Powstanie tam też rondo. Natomiast wyjazd zlokalizowany będzie na parkingu sąsiadującym z Centrum Park, skąd autobus pojedzie do centrum przesiadkowego w sąsiedztwie dworca PKS.
Jako że tunel powstanie przede wszystkim po to, by poprawić komunikację zbiorową, kierowcy samochodów nie będą mogli z niego korzystać. Gdyby było inaczej, wielu skracałoby sobie drogę i z ul. Lipowej kierowało się w ul. św. Rocha, a potem w Zwycięstwa.
- Nie jest to naszym celem. Nie chcemy, by po ul. św. Rocha czy Zwycięstwa poruszały się tysiące samochodów. Chcemy je kierować na wiadukt Dąbrowskiego i al. Solidarności - podkreśla Adam Poliński.
W ramach budowy intermodalnego węzła zmieni się rejon dzisiejszego skrzyżowania ul. Wyszyńskiego i Boh. Monte Cassino. Powstanie tu skrzyżowanie z tzw. wyspą centralną. Autobusy skręcające do centrum przesiadkowego będą się poruszać po buspasach.Powstaną one na fragmencie ul. Wyszyńskiego, św. Rocha i wzdłuż ul. Boh. Monte Cassino.
W ramach inwestycji powstanie też skrzyżowanie z wyspą centralną u zbiegu ul. Kopernika i ul. Łomżyńskiej. W planach miasta na kolejne lata jest zresztą powstanie nad wspomnianym rondem estakady, która będzie ciągnęła się aż do ul. Zwycięstwa. Na ten projekt na razie nie ma pieniędzy.
Natomiast już w ramach budowy intermodalnego węzła komunikacyjnego, do skrzyżowania Łomżyńska-Kopernika poprowadzone będzie zupełnie nowa droga - przedłużenie ul. Sosnowskiego.
Przedłużona zostanie również ul. Boh. Monte Cassiono. Dziś jadąc od strony dworca PKS przechodzi ona łukiem w ul. Łomżyńską. Docelowo ma prowadzić wzdłuż torów, by w okolicach lokomotywowni PKP zakręcić w stronę Kopernika. Przy powstałym w ten sposób zbiegu przedłużenia ul. Boh. Monte Cassiono i ul. Kopernika zbudowane zostanie rondo.
Przebudowa okolic dworców ma ruszyć na początku 2018 roku. - Natomiast jeśli uda się wcześniej przygotować dokumentację i uzyskać stosowne pozwolenia do budowy np. skrzyżowania ul. Kopernika i Łomżyńskiej, to prace rozpoczniemy już w 2017 roku - podkreśla Adam Poliński.
Koszt inwestycji to ponad 145 mln złotych, z czego ponad 125 mln zł to wsparcie Unii Europejskie.
Oprócz przebudowy okolic dworców, w ramach poprawiania funkcjonowania komunikacji miejskiej szykują się też inwestycje w innych miejscach. Chodzi np. o przebudowę ul. Jurowieckiej i al. Tysiąclecia, a także przedłużenie ul. Sitarskiej w stronę Świętokrzyskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?