Kolejne innowacje zbliżają Pronar do pozycji lidera branży na świecie. A pracownikom dowodzą, że Narew to dobre miejsce na sukces

OPR. Andrzej Matys
Wkrótce w fabryce Pronaru w Narewce nastąpi rozruch dwóch pras do stali o nacisku 3 i 5 tys. ton na centymetr kwadratowy. Nowe urządzenia rozszerzą ofertę firmy i pozwolą Pronarowi awansować z trzeciego na drugie miejsce wśród producentów kół tarczowych na świecie. Jak wszystkie linie produkcyjne w Pronarze, także i tę w Narewce zaprojektowali inżynierowie z przedsiębiorstwa.

– Ani w Polsce, ani w Europie nikt już nie jest w stanie konkurować z nami w produkcji felg. Swoją pozycję zawdzięczamy innowacyjnym rozwiązaniom, których nie stosował nikt przed nami. Pracujemy w ten sposób od dawna i jak widać z dobrym skutkiem – nie ukrywa Sergiusz Martyniuk, prezes spółki Pronar z Narwi i dodaje: – Tylko duże i stabilne firmy stać na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, bo to wymaga kosztownych badań, doskonałej kadry i podejmowania ogromnego ryzyka, na które nie każde przedsiębiorstwo stać. Pandemia czy nie pandemia, my nie stajemy w miejscu.

Narew. Jan Krzysztof Ardanowski wizytował Pronar. Minister rolnictwa odznaczył pracowników podlaskiej firmy i spotkał się z jej szefem

Pięć tysięcy ton nacisku i hydroforming

Obecnie Pronaru obrabia ponad milion kół tarczowych rocznie, w 500 rozmiarach (od 12 do 54 cali) i w 9 tys. konfiguracji technicznych. Trafiają one do odbiorców w 70 krajach świata na sześciu kontynentach.

Proces ich powstawania jest od początku do końca pod kontrolą firmy, która swoją marką sygnuje produkt końcowy. Gdy kilkutonowy zwój stali trafia do Pronaru, jej twardość i plastyczność są testowane, a pochodzenie surowca i właściwości znane na każdym etapie produkcji. Jakość spoin potwierdzana jest międzynarodowymi certyfikatami, a automatyczne linie profilowania felg czy obróbki tarcz zaprojektowali konstruktorzy z Biura Rozwoju Wydziału Kół Tarczowych. We wdrażaniu nowych rozwiązań dział wspierany jest przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Pronaru, gdzie m.in. testowane są także felgi z oponam (bada się odkształcenia i prowadzi próby zmęczeniowe).

Szefowie największych firm w Podlaskiem, czyli najbardziej wpływowi ludzie podlaskiego biznesu (zdjęcia)

Urządzenia zainstalowane w CB-R pozwalają na sprawdzenie zestawów kołowych o średnicy do 2.30 m przy nacisku do 30 ton i prędkości do 120 km/h. A ponieważ koła tarczowe z Pronaru trafiają do wielu krajów testy prowadzone są m.in. w komorze klimatycznej, gdzie rozpiętość temperatur sięga od -40 do +80 st. C.

Przedstawiciele firmy podkreślają, że standardy wyrobów Pronaru, są bardziej wyśrubowane niż wymagają tego normy. A procesy i urządzenia badawcze są oczywiście autorstwa ekipy Pronaru.

- Razem z amerykańskim potentatem produkcji maszyn rolniczych opracowaliśmy np. nowatorską metodę obliczania trwałości felg. Pozwala ona przyspieszyć procesy badawcze i wdrożyć dane rozwiązanie do produkcji szybciej niż konkurencja. Zapewniamy, nie ma drugiego takiego laboratorium na świecie – twierdzi Jarosław Pawluczuk, kierownik Centrum Badawczo-Rozwojowego Pronaru.

Jak wiele innych, także najnowsza linia, która ruszy w Narewce (m.in. dwie prasy o nacisku 3 i 5 tys.ton/cm kw.) powstała w Dziale Rozwoju Wydziału Kół Tarczowych Pronaru.

Innowacje to wynik obserwacji i kreacji

– Pojedyncza maszyna, taka jak np. nowa prasa, nie daje pełnej zdolności produkcyjnej. Po drodze następuje szereg operacji technologicznych, które trzeba ze sobą logicznie powiązać. Tym zajmują się nasi inżynierowie: projektują cały ciąg technologiczny oraz projektują lub wybierają maszyny niezbędne do tego, aby wszystko zadziałało zgodnie z naszymi oczekiwaniami - tłumaczy prezes Martyniuk.

Powstanie takiej nowej, spójnej linii nie jest tylko wynikiem współpracy technologów, konstruktorów i automatyków. Punktem wyjścia do powstawania innowacji jest bowiem chęć zaspokojenia określonej potrzeby rozwojowej firmy. A tę pomagają identyfikować m.in. klienci Pronaru. Impulsem do tworzenia innowacji jest także obserwacja wyrobów konkurencji.

– Tak właśnie zauważyliśmy, że wchodząc w produkcję kół tarczowych dla przemysłu ciężkiego zapewnimy Pronarowi uniwersalność oferty – zwraca uwagę Wojciech Tomkiel. – To ogromny atut handlowy: mieć w portfolio całą gamę felg, jaka istnieje na świecie.

Fabryka bez ludzi ,to tylko makieta

Sergiusz Martyniuk, prezes Pronaru jest głęboko przekonany, że siłą kierowanej przez niego firmy są pracownicy: ich kreatywność, wiedza, otwartość na nowe rozwiązania, odwaga i poczucie własnej wartości.

– Fabryka bez ludzi to tylko makieta. Potrzebujemy silnych osobowości. Osób, które nie będą się bały otaczać kolejnymi indywidualnościami – podkreśla twórca Pronaru i dodaje: – Bo tylko w ten sposób przełamuje się stereotypy, dostrzega nowe szanse i wyzwania. Tak właśnie działamy: niby na podlaskiej prowincji a przecież bez kompleksów uczestnicząc w rozwoju najnowszych, globalnych technologii.

30 LAT PRONARU. ZOBACZ ICH FABRYKI, HALE I MASZYNY

Jak przystało na nietuzinkową firmę, Pronar ma też nietuzinkowe wyzwania dla swoich pracowników. W marcu 2020 roku firma (mająca własne lotnisko i flotę) uruchomiła Ośrodek Szkolenia Lotniczego. Samoloty i śmigłowiec służą do usprawnienia serwisu i lotów biznesowych, a szybowce i samolot ultralekki - pod okiem doświadczonych instruktorów - pozwalają uczyć się latać. Szkolić się mogą chętni z całego kraju, a kursanci zapisują się już na 2021 rok.

– Nie da się ukryć, że takie zainteresowania mogą świadczyć o cechach przywódczych, czyli sprzyjają awansowi. I są u nas równie ważne jak dział rozwoju produktu – uśmiecha się Sergiusz Martyniuk, prezes Pronaru.

Protokoły sanitarne pomogą otworzyć biznes?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie