Koleją z Rzeszowa do Katowic pojedziemy 160 km/godz

oprac. Józef Lonczak
Koszt modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rzeszów wyniesie ok. 3,4 mld zł.
Koszt modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rzeszów wyniesie ok. 3,4 mld zł. Józef Lonczak
Udostępnij:
Modernizacja linii kolejowej E30, Kraków – Rzeszów ma się zakończyć w 2015 r, a linii Kraków - Katowice w 2016 r. Wtedy pociągi osobowe pojadą po nich 160 km na godz.

Jak poinformowało w najnowszym komunikacie Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce - 268 mln EUR kredytu przyznał spółce PKP Polskie Linie Kolejowe SA Europejski Bank Inwestycyjny.

Pieniądze zostaną przeznaczone na modernizację linii kolejowej z Katowic do Krakowa. Dzięki pożyczce wymienione zostaną tory, podkłady i sieć trakcyjna. Pociągi pojadą szybciej, a przebudowa stacji zapewni większy komfort podróżowania osobom niepełnosprawnym.

Miliony euro na polskie koleje
Zmiany obejmą również system zasilania. Na zmodernizowanym odcinku pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, natomiast pociągi towarowe do 120 km/h. Ograniczenie negatywnego wpływu ruchu pociągów na środowisko naturalne zapewnią m.in. ekrany akustyczne, odwodnienia i przejścia dla zwierząt. Modernizacja 58-kilometrowego odcinka rozpocznie się jeszcze w tym roku i potrwa do końca 2016 r.

Jednym z zadań EBI jest promowanie konkurencyjnych i przyjaznych środowisku usług transportowych. Inwestycja ta zatem nie tylko poprawi jakość usług polskiej kolei, ale także pozwoli na zmniejszenie kosztów eksploatacji pociągów oraz skrócenie czasu podróży. W rezultacie przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności kolei wobec innych środków transportu.

Na tory i na tabor
Wsparcie dla modernizacji odcinka Katowice – Kraków jest kontynuacją długoletniej współpracy EBI z PLK. Łączna suma dziesięciu kredytów EBI na modernizację kolei w całej Polsce wynosi 1,9 mld EUR. Dzięki oferowanym przez EBI konkurencyjnym warunkom finansowania, spółka PLK będzie mogła skorzystać z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu na modernizację polskiej kolei.

W roku 2013 wysokość wsparcia finansowego udzielonego Polsce przez EBI wyniosła 5,7 mld EUR, z czego 18 proc. było przeznaczone na projekty dotyczące transportu kolejowego i komunikacji miejskiej. EBI wspiera inwestycje kolejowe w Polsce już od 24 lat – dzięki kredytom EBI modernizowana jest zarówno infrastruktura kolejowa, jak także zakupione zostały nowoczesne tabory kolejowe.

Zakupy róbmy racjonalnie a nie emocjonalnie KOMENTARZ

Wideo

Materiał oryginalny: Koleją z Rzeszowa do Katowic pojedziemy 160 km/godz - Nowiny

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mi
w czasach ICE ( 315 komunikacyjna) to rzeczywiście niebywały skuces ....
S
Strateg
To wszystko mialoby wiekszy sens, gdyby ta linia kolejowa przechodzila pod lotniskiem w Balicach (stacja bezposrednio pod/obok terminala tak by w ciagu 20-30 min od wyjscia z pociagu mozna bylo sie odprawic i znalezc sie w gate) i aby pociagi (np. PESA lub Newag) kursowały co 1-2h na trasie: Katowice - Lotnisko Balice - Krakow - Tarnow - Rzeszow i by podroz (z przystankami) miedzy centrum Katowic a centrum Rzeszowa trwala max 90 min, a miedzy Balicami i centrum Rzeszowa nie dluzej niz 60 min oraz miedzy Balicami i centrum Katowic max 30 min. Jednoczesnie w Balicach nalezaloby wybudowac nowy pas (nieprzecinajacy sie z obecnym, najlepiej rownolegly, tak by oba mogly dzialac niezaleznie) oraz nowy zespol terminalowy (przy zachodniej koncowce istniejacej drogi startowej), poniewaz Balice stalyby sie lotniskiem dla czterech miast: Katowic, Krakowa, Tarnowa oraz Rzeszowa i rola Balic by sie diametralnie zwiekszyla, dzieki czemu duzo latwiej byloby doleciec do Pld i Pld/Wsch Polski.
l
ludek
160km no tak 80 km/h do Katowic i 80 km/h z Katowic w sumie 160
z
zecik
20  lat za pozno , trzeba bylo wziasc sie za to w latach 90 a nie budowac potege watykanskiego okupanta
l
leo
160 to będzie bilet kosztował na tej trasie. Póki co mamy tylko bicie piany przez politycznych klakierów i opóźnienia sięgające 120 minut.
t
taki jeden
ile lat juz trwa ten remont z Katowic do Krakowa ? 3 firmy juz upadly ... czas przejazdu 3 godziny i wiecej ... kolejne bajki ...
m
mk
@generał jarecki - cała linia 91 na odcinku Rzeszów Gł - Kraków Gł ma być dostosowana do Vmax 160 km/h - razem z łukami, rozjazdami, przejazdami, przepustami, etc. - czyli pociągi pomiędzy stacjami/przystankami będą jechały non-stop właśnie z taką prędkością, a czas będzie zależał głównie od ilości stacji/przystanków na których się będą zatrzymywały i Vmax składu, czyli standardowo TLK 160 km/h i jednostki REGIO 110 km/h. Przejedź się z Warszawy do Katowic albo z Opola do Wrocławia, to zobaczysz "how it's made".
e
edek222
szkoda kasy, trzeba sprzedać to dziadostwo na złom a pieniądze przeznaczyć na budowę 3 i 4 pasa na autostradzie.
Kolej to studnia bez dna, przecież powinno sie remontować ale do prędkości 250km/h.
g
generał jarecki
Szkoda tylko, że w artykule nie ma nic o czasie przejazdu. Rozumiem dobrze, że pociągi będą jechać 160 km/godz ale na jakim odcinku osiągną prędkość szczytową? 10 km? 50 km? Więcej? Wbrew pozorom to ważne. Co z tego, że się rozpędzą na odcinku Dębica-Tarnów, gdzie tory są proste i pełno lasów, kiedy dalej już będą się turlać bo zakręty, przystanki i inne takie...
w
wa cek
Modernizują dla niemieckich kolei! Akurat jak DB wjadą na polskie tory to będzie jak znalazł! Polskie padnom!
Dodaj ogłoszenie