Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej i drogi zamiast lotniska regionalnego

Marta Gawina
Już w przyszłym roku ekspresowa ma być cała podlaska ósemka.
Już w przyszłym roku ekspresowa ma być cała podlaska ósemka. Andrzej Zgiet
To najważniejszy argument przeciwników budowy portu. Zwolennicy lotniska przypominają jednak, że nie wszystkim wystarczą drogi i kolej.

Pewne jest, że problemy komunikacyjne to jedna z największych bolączek naszego regionu. Odstraszają wielu inwestorów, czy turystów. Teoretycznie w najbliższych latach powinno być już lepiej. W przyszłym roku ekspresowa będzie już cała podlaska ósemka z Białegostoku do Warszawy. Rok później oddane do użytku zostaną także odcinki mazowieckie.

Przyjdź i zobacz debatę na żywo - zarejestruj się

Intensywne prace zapowiadają też Polskie Linie Kolejowe. Właśnie otrzymały kredyt w wysokości 175 mln euro na modernizację ponad 100 km linii kolejowej w ramach projektu Rail Baltica. Chodzi o przebudowę linii Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok. - Dzięki modernizacji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie z Warszawy do Białegostoku z obecnych 2 godz. 26 min. do poniżej 2 godzin - zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK.

Czy szybsza kolej i ekspresowa ósemka nam wystarczą? Zdania są mocno podzielone.

- Szybka kolej i dobre drogi są oczywiście bardzo ważne. Natomiast wcale nie muszą wykluczać budowy lotniska, choćby niewielkiego. Są tacy inwestorzy i tacy turyści, którzy chcą się przemieszczać tylko samolotami. Nie zaryzykują podróży pociągiem, który lubi się spóźniać - mówi Zbigniew Sulewski z Centrum im. A. Smitha. Jako przykład podaje ubiegłotygodniowe opóźnienie na trasie Szczecin - Białystok. Wyniosło 300 min.

- Nie jestem zwolennikiem lotnisk. Uważam, że lepszym rozwiązaniem jest szybka kolej i szybkie drogi - mówi prof. Robert Ciborowski, ekonomista z UwB i tłumaczy, co oznacza szybka podróż np. do stolicy. Pociągiem godzina, samochodem 1,5 godz.

- To powinien być standard. Natomiast, jeśli tego nie ma można rozważać budowę niewielkiego lotniska - dodaje prof. Ciborowski. Przypomina, że o rozwoju danego regionu decyduje nie tylko dostępność komunikacyjna, ale też zachęty dla przedsiębiorców, podatki, plany zagospodarowania przestrzennego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kolej i drogi zamiast lotniska regionalnego - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny