Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kobieta zakażona Sars-CoV-2 z bólem zęba nie mogła znaleźć dentysty. Nikt nie wiedział, gdzie ma pójść

Izolda Hukałowicz
Izolda Hukałowicz
Gdzie ma się udać osoba zakażona koronawirusem, która potrzebuje pilnej pomocy stomatologa? Okazuje się, że jest tylko jeden gabinet w województwie, który przyjmuje takich pacjentów. Nasza czytelniczka wykonała kilkadziesiąt telefonów z prośbą o pomoc. I nikt nie wiedział, gdzie powinna się zgłosić.

Gdzie mają się udać osoby zakażone koronawirusem, które muszą pilnie skorzystać z usług dentysty? Przed takim dylematem stanęła pani Joanna Krupińska. Nikt nie potrafił udzielić jej odpowiedzi na to pytanie. Sanepid, lekarze rodzinni, nawet pracownicy NFZ nie wiedzieli, co powinna zrobić i gdzie się udać.

Przeczytaj też: Koronawirus - Białystok i woj. podlaskie - RAPORT

- W ostatnich dniach wykonałam bardzo dużo telefonów, aby ustalić, gdzie może zostać przyjęty pacjent z bolącym zębem, który ma koronowirusa - mówi Joanna Krupińska. - W pierwszej kolejności zadzwoniłam do kilku powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych w regionie. Okazało się, że żadna PSSE nie wie, jak mi pomóc. Nie zajmują się już pacjentami covidowymi.

Pani Joanna została odesłana do lekarza rodzinnego. Kiedy w końcu udało jej się dodzwonić, usłyszała, że poradnie rodzinne nie zajmują się problemami stomatologicznymi.

- Raz nawet osoba po drugiej stronie słuchawki zaczęła na mnie krzyczeć, że mam nie dzwonić, bo zajmuję linię pacjentom covidowym. Kiedy wytłumaczyłam, że chodzi właśnie o takiego pacjenta, to lekarz stwierdziła, że nie potrafi mi pomóc i nie zajmuje się takimi sprawami. Na pytanie, czy wie, gdzie mogę zadzwonić usłyszałam, że nie.

Kolejnym krokiem, który wykonała Joanna Krupińska był telefon do dentobusu, który rzekomo przyjmuje pacjentów koronapozytywnych. Okazało się, że dentobus faktycznie przyjmował pacjentów zakażonych, jednak od połowy września nie udzielał już doraźnych świadczeń stomatologicznych i skierowany został do pracy w placówkach oświatowych.

- Szkoły zamykane są teraz na potęgę i dentobus coraz częściej stoi, nie wykorzystując swojego potencjału - zauważa pani Joanna. - Stoi bezczynnie, a mógłby nadal udzielać pomocy pacjentom z bolącym zębem.

Po nieudanej próbie znalezienia pomocy w dentobusie, Joanna Krupińska zaczęła szukać stomatologa, który przyjąłby chorego pacjenta. Okazało się, że żaden nie chciał tego zrobić. Dentyści bali się i nie wiedzieli, gdzie pokierować panią Joannę. W końcu zadzwoniła na infolinię NFZ.

- Gdy przedstawiłam swój problem, pewien miły pan odesłał mnie do POZ - opowiada pani Joanna. - Kiedy opowiedziałam swoją drogę odsyłania, poprosił o chwilę cierpliwości. Po oczekiwaniu 12 minut w zawieszeniu usłyszałam, że problem faktycznie jest duży, próbuje go rozwiązać, sprawdzi jeszcze w oddziale NFZ i poprosił o chwilę cierpliwości. Zostałam zawieszona na kolejne 8 minut, po czym rozmowa urwała się. Wykonałam telefon ponownie, łącząc się z nową operatorką i opowiedziałam jej historię. Pani powiedziała, że nie potrafi mi pomóc.

Pani Joanna podkreśla, że najgorszy jest brak informacji, gdzie mają się udać zakażeni pacjenci z pilnymi problemami stomatologicznymi.

- Chciałabym, aby wszyscy którzy mnie zignorowali, poczuli jak to jest, kiedy ma się bolący ząb, spuchnięte pół twarzy i nie można otrzymać pomocy. Po wykonaniu kilkudziesięciu telefonów problem nie został rozwiązany, a człowiek został pozostawiony sam sobie, bo wszyscy zajmują się w dużej mierze bezobjawowymi pacjentami...

Ostatecznie pani Joannie Krupińskiej udało się znaleźć gabinet, który świadczy pomoc pacjentom z koronawirusem.

NFZ: jeden gabinet przyjmuje zakażonych

O to, gdzie mogą się leczyć pacjenci zakażeni Sars-CoV-2, którzy potrzebują pomocy stomatologa, zapytaliśmy w podlaskim oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia.

- Świadczenia dla pacjentów są zabezpieczone tak, aby pacjent covidowy miał możliwość skorzystać w razie potrzeby z pomocy stomatologicznej - zapewnia Beata Leszczyńska, rzecznik prasowa podlaskiego NFZ.

Okazuje się, że w całym województwie podlaskim jest tylko jeden gabinet, który obsługuje pacjentów z COVID-19. To gabinet Ewy Konopelko-Śliżewskiej w Białymstoku, przy ul. Żurawiej 14. Od początku pandemii z usług gabinetu skorzystało 7 pacjentów, którzy łącznie odbyli 18 wizyt.

- Z naszych danych wynika, że liczba pacjentów korzystających z tych świadczeń maleje, niemniej na bieżąco monitorujemy liczbę pacjentów korzystających z doraźnych świadczeń stomatologicznych - informuje Beata Leszczyńska.

Niestety, nie udało nam się uzyskać informacji na temat możliwości udostępnienia dentobusów na potrzeby pacjentów z koronawirusem.

Gabinet stomatologiczny dla pacjentów z koronawirusem:

Gabinet Stomatologiczny Ewa Konopelko-Śliżewska (dla osób z podejrzeniem zakażenia koronawirusem)
ul. Żurawia 14, budynek G
15-540 Białystok
Numer telefonu do kontaktu z pacjentami: 505 128 840
Harmonogram pracy gabinetu:
poniedziałek – godz. 9:00-17:00
wtorek – godz. 7:30-15:30
czwartek – godz. 8:00-16:00

Zobacz też:

Memy o koronawirusie i maseczkach chroniących przed COVID-19

Czy maseczki chronią przed COVID-19? Najnowsze memy o masecz...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wiosenne problemy skórne. Jak sobie z nimi radzić?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny