W branży gastronomicznej niezwykle ciężko jest zdobyć uznanie konsumentów. Właściciele nowo otwartych lokali zaskarbiają je sobie oryginalnym wystrojem wnętrz i ciekawym menu. Jeśli przegrają walkę o klienta – zbankrutują.
Przyciągnąć klienta
Sposobem by zwrócić uwagę na nowy lokal, jest oryginalny wystrój wnętrza. Wprowadziła go w życie na przykład właścicielka knajpki Alternatywa, Emilia Buchowicz.
– Aby nowy lokal odniósł sukces, jego wnętrze musi tworzyć atmosferę zachęcającą do ponownych odwiedzin. Na przykład w Alternatywie starałam się poprzez wystrój i menu oddać klimat PRL-u – mówi. – Ale równie ważna jest dobra obsługa i smaczne jedzenie. Wielu klientów zwierza się, że odwiedza nas przede wszystkim z powodu serwowanych tu przekąsek.
Zobacz także. Puby w Białymstoku. Bury Kot: nowy lokal ze starego domu
O tym że klimat miejsca jest ważny, wie również Leszek Żuk, właściciel otwartego od początku lipca Burego Kota. – Staram się, by w moim pubie dało się odczuć ciepłą atmosferę starego domu. Klientom się to podoba, odwiedzają nas ponownie – opowiada właściciel. – Do wstąpienia tutaj zachęcają też dodatkowe atrakcje. Co tydzień organizujemy koncerty. Zaprzyjaźniony zespół gra znane przeboje rockowe z lat 80-tych.
Inną strategią zwrócenia na siebie uwagi klienta jest troska o jakość serwowanych produktów. Tę drogę obrała Ewa Karpiuk, która niedawno otworzyła kawiarnię Roch Cafe. – Wydaje mi się, że ludzie największą uwagę zwracają na to, czy smakuje im to, co zamówią. Dlatego szczególnie dbam o smak serwowanej u mnie kawy. Wystrój wnętrza też jest ważny, ale nie najważniejszy – stwierdza.
Ponadto, Ewa Karpiuk nakłania do częstszego odwiedzania jej kawiarni, udzielając rabatów dla stałych klientów.
Czym kierują się klienci przy wyborze restauracji? (w proc.)
(Źródło - Raport Mex Polska na podstawie badania Instytutu Homo Homini, 2011)
Atmosfera i smaczne jedzenie
Zdaniem specjalisty ds. marketingu Andrzeja Kondeja, duże szanse na sukces daje sąsiedztwo innych lokali gastronomicznych. Zwłaszcza puby i restauracje, które znajdują się w centrum miasta, mogą liczyć na stały napływ klientów. Jednak tylko wyróżnienie się spośród konkurencji gwarantuje powodzenie biznesu.
– Lokale konkurują o klienta przede wszystkim unikalną atmosferą, tworzoną głównie przez wystrój. Ludziom podobają się niepowtarzalne wnętrza, ale tylko wówczas, gdy wszystkie elementy tworzą harmonijną całość – stwierdza.
Zdaniem marketingowca wystrój lokalu powinien odpowiadać gustom określonej grupy klientów.
– W dzisiejszych czasach lokal nie może być już skierowany do każdego – zauważa Andrzej Kondej. – Dlatego ich właściciele najpierw określają, kto ma stanowić ich główną grupę klientów, po czym, kierując się jej potrzebami, projektują wystrój, komponują menu czy dobierają rodzaj muzyki. Ale ludzie chcą też autentyczności. Jeśli to wszystko robione jest na siłę lub bez przekonania, klienci natychmiast to wyczuwają i szybko zniechęcają się do takiego miejsca.
Zobacz także. Restauracja rybna w Białymstoku. Szybka Rybka wpadnie w sieć?
Klimat tworzony jest też przez personel. Klienci wybierają lokale z sympatyczną i kulturalną obsługą. Duże znaczenie dla nich ma również to, co znajduje się w ofercie. – Stałym zainteresowaniem cieszą się te lokale, które także i w menu mają coś charakterystycznego. Mogą to być niestandardowe dania i napoje czy przepisy zawierające oryginalne przyprawy. Ważne, żeby były smaczne i odróżniały się od oferty konkurencji – mówi Andrzej Kondej.
Marketingowiec zwraca uwagę na to, że klienci lubią odwiedzać lokale, w których coś się dzieje, dlatego też nowe puby i knajpki promują się poprzez koncerty lub wystawy.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?