Katastrofa pod Smoleńskiem: Była presja na pilotów i to bezpośrednia

(dor) na podst. IAR
Zdjęcie z miejsca katastrofy Tupolewa
Zdjęcie z miejsca katastrofy Tupolewa Fot. yandex.ru
Udostępnij:
Decyzję o lądowaniu w trudnych warunkach załoga podjęła niesamodzielnie. Była presja wywierana przez wysoko postawionych pasażerów.

Takie opinie pojawiły się w rosyjskiej gazecie "Moskowskij Komsomolec".

Rosyjskie media kolejny dzień komentują ujawnienie zapisów czarnych skrzynek po katastrofie polskiego samolotu prezydenckiego. Prasa przypomina, że Polska opublikowała stenogramy, choć nie przewidywały tego wcześniejsze ustalenia z Moskwą.

Dziennik "Moskowskij Komsomolec" pisze, że Polska "zdecydowąła się na bezprecedensowy w sensie otwartości krok". Gazeta informuje, że Rosja przekazała kopie nagrań z czarnych skrzynek na zasadzie ich nie ujawniania. W Polsce jednak zdecydowano się na publikacje stenogramów "nie zważając na to, że zapisy ostatecznie stawiają kropkę w sporze, czy na członków załogi były naciski ze strony wysokich rangą pasażerów".

"Moskowskij Komsomolec" - powołując się na własnych ekspertów - pisze, że naciski były i "faktycznie załoga nie podejmowała samodzielnie decyzji o lądowaniu w tak trudnych warunkach pogodowych".
Gazeta pisze, że "ze stenogramów wynika, iż jeden z pasażerów w kabinie załogi cały czas mieszał się do procesu pilotowania samolotu". Dziennik dodaje, że - biorąc pod uwagę, iż ten pasażer znał się na lataniu - można przypuszczać, że był "to dowódca sił powietrznych Polski Andrzej Błasik".

Gazeta twierdzi, że również relacja między kapitanem samolotu a innym pasażerem w kokpicie - dyrektorem protokołu dyplomatycznego MSZ Mariuszem Kazaną - była "nierównoprawna".

Według gazety, śledczy po wstępnych analizach byli skłonni uznać, że odpowiedzialność za katastrofę ponosi załoga. Jednak - jak dodaje "Moskowskij Komsomolec" - publikacja zapisów może zmienić tok śledztwa i obciążyć osoby postronne główną odpowiedzialnością za zdarzenie.

Wideo

Komentarze 76

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
swav123
Procedura mówi jasno na wysokości 100 metrów gdy nie ma widoczności NIE PODCHODZI SIę DO LąDOWANIA!!!
~nemo~
CYTAT(Gość @ 4.06.2010, 01:50:09)
popatrz na ścieżkę schodzenia, lecą sobie w ziemię, nie? Czemu? Bo myślą że tam jest lotnisko! A czemu? Bo kontroler podaje, że są na ścieżce. Robią 1km w jakieś 15 sekund, kontroler podaje:
40-15: 4 (km) na ścieżce,
40-25, 3 (km) na ścieżce,
40-40, 2 (km) na ścieżce,

gdzie powinni być dalej:
40-55, 1 (km),
41-10, 0 km (czyli lotnisko),

no i "wylądowali", a lotnisko było ok 1 km dalej.

I co ruski na radarze nie widział?

Jakoś wszyscy pomijają ten szczególik milczeniem, wyszukując jakiś nacisk którego nie widać i słychać. Po prostu jest forsowana na siłę wersja rosyjska która odpowiada nie wiadomo czemu naszym panom z PO. Coś chcą przemilczeć, ukryć. Kim był ten kontroler który do samego końca sprowadzał pilotów do lądowania w lesie. Czy we wskaźniki kontrolera nie było ingerencji jakiś służb, aby pokazywały zafałszowane wyniki.
Po katastrofie był wywiad z mieszkańcem który słyszał ten samolot i przerywaną pracę silników. Tez jakoś to znikło.
G
Gość
CYTAT(Gość @ 4.06.2010, 16:21:14)
piszesz brednie
pamietaj ze przed lotniskiem był wąwóz i jeżeli pilot nie korzystał z wysokosciomierza barometrycznego a tak było to pokazywało jemu odległosc do dna wąwozu a nie poziomu ziemi


brednie? popatrz na wykres człowieku, popatrz i pomyśl, źle schodzili już przed wąwozem, wąwóz itwierdził ich tylko w błednym przekoaniu że są wyżej, ścieżka jest błedna.
G
Gość
MAM PARE PYTAN
1)KTO ZAPROSIŁ TYLE OSOBISTOSCI NA 1 SAMOLOT
2)KTO OPÓZNIŁ LOT O 40 MIN.SPOŻNIAJĄC SIE NA SAMOLOTT
3)KTO UŻYWA TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH PODCZAS LOTU
4)KTO WYDAJE DECYZJE NA POKLADZIE SAMOLOTU SKORO JEST PILOT
5)KTO MĄDRY WCHODZI DO KABINY PILOTÓW I STERCZY NAD NIMI WIDZĄC ZE WARUNKI POGODOWE SA TRAGICZNE
6)KTO ROZMAWIA Z BRATEM PRZEZ KOMÓRKE I DOSTAJE WYTYCZNE CO MAJĄ ROBIC,PO TEJ ROZMOWIE DO KABINY UDAJE SIE GEN.BŁASIK I KTOS OD PREZYDENTA W CELU DOPILNOWANIA LĄDOWANIA
7)CZEMU NIE MA UJAWNIONYCH ROZMÓW POMIEDZY "MLASKACZAMI"
8)CZEMU PILOT ŁAMIE WSZYSTKIE REGUŁY I PRUBUJE LĄDOWAĆ SKORO SAM MÓWI ZE TO NIEMOŻLIWE
9)
10)
..
..
TEMU ZE NIEKTÓRZY CZUJA SIE BOGAMI KTÓRYM WSZYSTKO MOZNA A BÓG NIE LUBI KONKURENCJI I TAK ONI KOŃCZĄ
G
Gość
CYTAT(Gość @ 4.06.2010, 01:50:09)
popatrz na ścieżkę schodzenia, lecą sobie w ziemię, nie? Czemu? Bo myślą że tam jest lotnisko! A czemu? Bo kontroler podaje, że są na ścieżce. Robią 1km w jakieś 15 sekund, kontroler podaje:
40-15: 4 (km) na ścieżce,
40-25, 3 (km) na ścieżce,
40-40, 2 (km) na ścieżce,

gdzie powinni być dalej:
40-55, 1 (km),
41-10, 0 km (czyli lotnisko),

no i "wylądowali", a lotnisko było ok 1 km dalej.

I co ruski na radarze nie widział?


piszesz brednie
pamietaj ze przed lotniskiem był wąwóz i jeżeli pilot nie korzystał z wysokosciomierza barometrycznego a tak było to pokazywało jemu odległosc do dna wąwozu a nie poziomu ziemi
K
KLER
CYTAT(NIEWYGODNY @ 4.06.2010, 04:22:55)
DLACZEGO ROSYJSKA OBSŁUGA NAZIEMNA PODAWAŁA POLSKIM PILOTOM NAMIARY Z TAK WIELKIM OPÓŹNIENIEM, ŻE DOPROWADZONO DO ROZBICIA SIĘ SAMOLOTU?

DLACZEGO TE NAMIARY BYŁY ZŁE?

KTO, DO KOGO, DLACZEGO, I, Z CZYJEGO ROZKAZU STRZELAŁ POŚRÓD SZCZĄTKÓW SAMOLOTU PREZYDENCKIEGO?

DLACZEGO ROSJANIN - AUTOR FILMU, O KTÓRYM MOWA ZOSTAŁ ZAMORDOWANY? CO, TEN CZŁOWIEK TAM WIDZIAŁ, ŻE GO ZABITO?

DLACZEGO PUTIN NIE CHCE ODDAĆ CZARNYCH SKRZYNEK, BO STENOGRAMY JUŻ TERAZ SĄ NIEWIARYGODNE?

DLACZEGO TUSK I KOMOROWSKI ORAZ ICH MEDIA POLSKOJĘZYCZNE CAŁKOWICIE POPIERAJĄ WERSJĘ PUTINA I JEGO MEDIÓW, KTÓRE ON TRAKTUJE JAK SEDES, W KTÓRYM WSZYSTKO MOŻE PŁYWAĆ?

DLACZEGO TUSK, SIKORSKI, MILLER I SŁUŻBY IM PODLEGŁE W OGÓLE NIE ZABEZPIECZAŁY LOTNISKA W SMOLEŃSKU, WSZAK TO NALEŻY DO ZADAŃ RZĄDU?


IDŻ JUŻ NA MSZE BO SIE ZACZEŁA POPAPRANCU
ZAPOMNIAŁEŚ DODAĆ ZE PUTIN ODKRECIŁ KUREK U SIEBIE W ŁAZIEŃCE I NAS POLAKÓW ZALEWA
~Maria~
CYTAT(normalny @ 4.06.2010, 11:58:34)
Ale musi ciebie ten moher w mózg uwierać. Oprócz tego, że ktoś nauczył ciebie czytać to duży plus. Żal, że zabrakło czasu na naukę logicznego myślenia. Czy ty kolego i tobie podobni naprawdę maci przeżarte głowy przez nienawiść? Wychodząc z kościoła zatrzymaj się na chwilę i przemyśl to co tam usłyszałeś.

Zgadzam się z przedmówcą, ale proponuję przemyślenie treści Pisma Świętego, a nie tego, co próbują wtłoczyć do głów swoim parafianom co poniektórzy księża i biskupi. Niestety, ale wielu z nich zupełnie niepotrzebnie miesza się do polityki. Jak się mają do tego słowa Chrystusa: "Oddajcie Bogu co boskie, a cesarzowi co cesarskie..."? A także: "Królestwo moje nie z tego świata pochodzi...".
n
normalny
CYTAT(kemo @ 4.06.2010, 11:10:04)
Była straszna presja, wynika to z zapisu czarnych skrzynek. W tle słychać musicie lądować we mgle, bez względu na ryzyko katastrofy, bo jak nie to zwalniamy was dyscyplinarnie. Piloci tez między sobą używali często nie chcę ale muszę. Musimy, zmuszają nas, mamy rozkaz.

Najprzykrzejsze jest to ze oprócz Rosjan których postępowanie rozumiem, robi to Platforma i media z nią związane. Próbują zafałszować fakty, to nacisk, to komórka, to inne fantastyczne tezy nie mające nic wspólnego z faktami.
Dlaczego obóz Platformy i media z nią związane tak mataczą

Ale musi ciebie ten moher w mózg uwierać. Oprócz tego, że ktoś nauczył ciebie czytać to duży plus. Żal, że zabrakło czasu na naukę logicznego myślenia. Czy ty kolego i tobie podobni naprawdę maci przeżarte głowy przez nienawiść? Wychodząc z kościoła zatrzymaj się na chwilę i przemyśl to co tam usłyszałeś.
k
kemo
Była straszna presja, wynika to z zapisu czarnych skrzynek. W tle słychać musicie lądować we mgle, bez względu na ryzyko katastrofy, bo jak nie to zwalniamy was dyscyplinarnie. Piloci tez między sobą używali często nie chcę ale muszę. Musimy, zmuszają nas, mamy rozkaz.

Najprzykrzejsze jest to ze oprócz Rosjan których postępowanie rozumiem, robi to Platforma i media z nią związane. Próbują zafałszować fakty, to nacisk, to komórka, to inne fantastyczne tezy nie mające nic wspólnego z faktami.
Dlaczego obóz Platformy i media z nią związane tak mataczą< czyżby się odkrycia bali prawdy.
G
Gość
Gdzie są komentarze które widziałem tu jeszcze wczoraj wieczorem? Było ich kila stron , zniknęły?
~Maria~
CYTAT(Gość @ 4.06.2010, 07:16:31)
Artykół ten sam co wczoraj a 40 komentarzy usuniętych. tak trzymać redakcjo online Kuriera i Współczesnej.

To nie pierwszy raz! Cenzurują zupełnie bezmyślnie! Ewidentnie obrażliwe wpisy niejakiego "bafometa" regularnie przechodzą, a usuwane są te, które świadczą o logicznym myśleniu piszących. Może by tak Naczelny KP przyjrzał się działaniom MODERATORA?...
G
Gość
Artykół ten sam co wczoraj a 40 komentarzy usuniętych. tak trzymać redakcjo online Kuriera i Współczesnej.
R
Ristori
Witam,
moim zdaniem ze stenogramu wynika, że kpt. Arkadiusz wykonuje krąg nad lotniskiem, informuje że nie dadzą rady wylądować, może powisieć nad lotniskiem 1/2 h po czym odlatuje na zapas. Wtedy zostaje odsunięty od dowodzenia samolotem, a na jego miejscu siada generał Błasik.
N
NIEWYGODNY
DLACZEGO ROSYJSKA OBSŁUGA NAZIEMNA PODAWAŁA POLSKIM PILOTOM NAMIARY Z TAK WIELKIM OPÓŹNIENIEM, ŻE DOPROWADZONO DO ROZBICIA SIĘ SAMOLOTU?

DLACZEGO TE NAMIARY BYŁY ZŁE?

KTO, DO KOGO, DLACZEGO, I, Z CZYJEGO ROZKAZU STRZELAŁ POŚRÓD SZCZĄTKÓW SAMOLOTU PREZYDENCKIEGO?

DLACZEGO ROSJANIN - AUTOR FILMU, O KTÓRYM MOWA ZOSTAŁ ZAMORDOWANY? CO, TEN CZŁOWIEK TAM WIDZIAŁ, ŻE GO ZABITO?

DLACZEGO PUTIN NIE CHCE ODDAĆ CZARNYCH SKRZYNEK, BO STENOGRAMY JUŻ TERAZ SĄ NIEWIARYGODNE?

DLACZEGO TUSK I KOMOROWSKI ORAZ ICH MEDIA POLSKOJĘZYCZNE CAŁKOWICIE POPIERAJĄ WERSJĘ PUTINA I JEGO MEDIÓW, KTÓRE ON TRAKTUJE JAK SEDES, W KTÓRYM WSZYSTKO MOŻE PŁYWAĆ?

DLACZEGO TUSK, SIKORSKI, MILLER I SŁUŻBY IM PODLEGŁE W OGÓLE NIE ZABEZPIECZAŁY LOTNISKA W SMOLEŃSKU, WSZAK TO NALEŻY DO ZADAŃ RZĄDU?
G
Gość
CYTAT(Gość @ 3.06.2010, 23:25:15)
wszystko było dobrze podane
nie widze gdzie widzisz błędy

faktem jest to ze nasz kapitan złamał wszystkie pocedury podczas podchodzenia do lądowania


popatrz na ścieżkę schodzenia, lecą sobie w ziemię, nie? Czemu? Bo myślą że tam jest lotnisko! A czemu? Bo kontroler podaje, że są na ścieżce. Robią 1km w jakieś 15 sekund, kontroler podaje:
40-15: 4 (km) na ścieżce,
40-25, 3 (km) na ścieżce,
40-40, 2 (km) na ścieżce,

gdzie powinni być dalej:
40-55, 1 (km),
41-10, 0 km (czyli lotnisko),

no i "wylądowali", a lotnisko było ok 1 km dalej.

I co ruski na radarze nie widział?
Dodaj ogłoszenie