Katastrofa kolejowa: Prokuratura ma winnych. Dwaj maszyniści z zarzutami sprowadzenia katastrofy.

(M.W.)
Zniszczone w pożarze cysterny - dzień po pożarze
Zniszczone w pożarze cysterny - dzień po pożarze fot. Wojciech Oksztol
Według prokuratury maszyniści zlekceważyli czerwone światło semafora i tym samym spowodowali katastrofę. Mężczyźni przyznali się do winy.

Zarzuty postawiła w środę prokuratura, która prowadzi śledztwo w sprawie wypadku na torach, do którego doszło w miniony poniedziałek.

- Zarzuty dotyczą nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu kolejowym, która zagrażała życiu lub zdrowiu wielu osób, a także mieniu w wielkich rozmiarach - mówi Marek Winnicki, szef Prokuratury Rejonowej Białystok-Południe.

Zdaniem śledczych, dwaj maszyniści pociągu spółki Orlen KolTrans, który jechał z Kutna do Sokółki, nie zachowali należytej ostrożności, bo zignorowali czerwone światło semafora. A powinni się zatrzymać.

Lokomotywa, ciągnąca 32 cysterny z olejem napędowym i substancjami służącymi do produkcji benzyny, zahaczyła o ostatni wagon pociągu, który przewoził dwie cysterny z gazem propan-butan i złom.

Wybuchły dwie cysterny z paliwem. Pożar był tak ogromny, że strażacy walczyli z nim przez blisko siedem godzin.

Podejrzani maszyniści przyznali się i złożyli wyjaśnienia, ale na tym etapie prokuratura nie zdradza, co dokładnie powiedzieli. Maszynista pociągu, który wyjeżdżał z Białegostoku jest na zwolnieniu. W domu dochodzi do siebie po wypadku.

Jeśli zarzuty prokuratury potwierdzą się, maszynistom może grozić pięć lat więzienia.

Czytaj też: Pożar cystern po zderzeniu pociągów: Sytuacja była ekstremalna. Raport specjalny. (11 x wideo, 8 x zdjęcia)

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 50

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
IZA

PAN KOMOROWSKI POWIEDZIAŁ TO BARZO MĄDRZE.JEDNAK DLA PRACOWNIKÓW KOLEJOWYCH NIC NIE ZROBIŁ,CO OCZYWIŚCIE DLA MNIE NIE JEST ZASKOCZENIEM.W PRACY MASZYNISTY WYSTĘPUJĄ RÓŻNE CZYNNIKI NP.UCIĄŻLIWE,SZKODLIWE I NIEBEZPIECZNE .UCIĄZLIWE PRACA W NOCY ,MONOTONNIA ,OBCIĄŻENIA STATYCZNE PSYCHICZNE,CZYNNIKI MECHANICZNE HAŁAS ,DRGANIA ITP. CI LUDZIE MAJĄ TAKIE SAMO PRZYGOTOWANIE JAK EGZAMINATORZY W WORDZIE ,A NAWET LEPSZE.OCENIALI KATASTROFE W SMOLEŃSKU A CZEMU NIC NIE POWIEDZIELI ,ŻE KOŻYSTANIE Z TELEFONÓ KOMORKOWYCH W SAMOLOCIE JEST ZABRONIONE ZE WZGLEDU NA ZAGROZENIA POWODOWANE PRZEZ POLA ELEKTROMAGNETYCZNE .ZAKŁÓCENIA URZADZEN POKŁADOWYCH I STERUJĄCYCH TELEFONY KOMORKOWE.PRZY CZĘSTOTLIWOŚĆI POW.100KHZ WZROST TEMPERATURY TKANEK NA SKUTEK ABSORBCJI ENERGI POLA E-M,EFEKT TERMICZNY(ZAKRES MIKROFALOWY),POBUDZENIE NERWÓW I EFEKT SŁUCHOWY.KTOŚ KTO TAK OCENIA LUDZI NIE ZNAJAC ICH PRACY I WYCZUWALNIE CHCE Z KOLEJARZA ZROBIĆ PIRATA TO CHYBIONY CEL.DOBRA RADA EWŻ SIĘ DO ROBOTY I PRZEPRACUJ Z 5-10 LAT TO MOŻE BEDZIESZ JAKIMŚ AUTORYTETEM.JA MOGĘ KOGOŚ NIE LUBIĆ ,ALE NIE PODSTAWIAM MU ZA TO NOGI. LUBI GO 10 INNYCH OSOB.

I
IZA
DO: ~Jan~
GDYBY POLSKI RZĄD WYMYŚLIŁ PODATEK ZA POWIERZCHNIĘ MÓZGU, TO TOBIE BY GO DAROWALI !
NIE BYŁOBY CZEGO LICZYĆ !

Z twojej wypowiedzi, DEBILU, nic nie wynika poza obrażaniem mnie.

Jak posiadasz wiedzę fachową usprawiedliwiającą tych maszynistów to się nią tutaj podziel albo skontaktuj się z adwokatem tych maszynistów. A może to TY jesteś tym (skoro go bronisz) nieszczęsnym maszynistą; to twój brat, ojciec, wujek, inny maszynista, dobry kolega albo sąsiad?

WŁASNIE TACY LUDZIE POWODUJĄ NAJWIĘCEJ WYPADKÓW DROGOWYCH.

A ten PIRAT KOLEJOWY jechał tak kilkuset tonowym pociągiem z cysternami paliwa...

Nie muszę znać całego kodeksu pracy maszynisty, szczegółowej konstrukcji wszystkich pociągów, cystern ani też wszystkich dróg kolejowych w Polsce żeby ocenić ten wypadek. Maszynista spowodował wypadek bo jechał na chama nie przestrzegając przepisów ruchu ani zdrowego rozsądku. i w końcu spowodował kosztowną katastrofę.

Przytoczę też wczorajsze słowa Pana Prezydenta Komorowskiego:

"Kiedy się spieramy, spierajmy się mądrze"
I
IZA

W TYM KRAJU ZAWSZE WINNI SĄ PRACOWNICY.NIKT NIE SPRAWDZA CZY ZAGRZAŁY SIĘ OSIE ,CZY JECHAL Z PŁASKIMI MIEJSCAMI NA KOŁACH. W JAKIM STANIE BYŁY LOKOMOTYWY CZY DZIAŁAŁO SHP.STAN PODTORZA MOŻE PODKŁADY ZGNIŁY,MOZE BYŁO POSZERZENIE TORU,PĘKNIĘCIE SZYNY.MOŻE SEMAFOR BYŁ NA STÓJ BO WJEŻDZALI NA ROZKAZ SZCZEGÓLNY "S" A MOŻE KTOŚ CHCIAL ICH WROBIĆ.MOŻE PRACOWNIK RUCHOWY ZAWINIŁ PRZYCZYN MOŻE BYC 100 TYSIĘCY.OSOBIŚCIE MOIM ZDANIEM PAN BÓG POKAZUJE NAM DO JAKIEJ TRAGEDI MOŻE DOJŚĆ NA ZRUJNOWANEJ KOLEI ,KTÓRA TYLKO W PAPIERACH MA WSZYSTKO OK ,A NIE W TERENIE .TAK PRZESTARZAŁE URZĄDZENIA NIE POWINNY BYĆ DOPUSZCZONE DO TAKICH PRZEWOZÓW JUŻ DAWNO .TERAZ BĘDĄ SZUKAĆ WINNEGO,ŻEBY SIĘ OCZYŚCIC I WYBIELIĆ I WROBIĆ PRACOWNIKÓW TAK JAK W 1989ROKU PRZY WYCIEKU CHLORU.TERAZ PEWNIE COŚ ODBUDUJĄ BO ONI DOPIERO COŚ ROBIĄ JAK SIĘ COŚ STANIE .ONI TYLKO UMIEJĄ IGNOROWAĆ PRACOWNIKÓW I ZASTRASZAĆ ZWOLNIENIAMI, ZEBY KAŻDY BAŁ SIĘ ODEZWAĆ.MÓWILI NA KOMUNĘ A CO JEST TERAZ?ZRUJNOWANE RADIA ,STARE LOKOMOTYWY ,ALE KAŻDY MA ŻOŁADEK I RODZINĘ WIĘC PRACUJE MEDALIONY DLA NASZYCH WŁADZ OD ZOFI NAUKOWSKIEJ "POLAK POLAKOWI ZGOTOWAŁ TAKI LOS"

K
KurZapiał

co to za pierdoły twoja głupota jest adekwatna do dego co tu wypisujesz, domyślam się że jesteś z CARGO (a ciebie ,w którym roku szkolono ? Za Gierka)? Po 1. Nikt do niczego się nie przyznał i do zakończenia tej sprawy wyrokiem sądu powstrzymaj się od plecenia trzy po trzy albo walnij 100 gr. jak to na PKP, 2. w czasie tragedii w Otłoczynie nie było prywatnych przewoźników, mięc nie widzę związku między tą katastrofą a prywatną flotą 3. OrlenKoltrans to państwowa firma. 4. OrlenKoltrans zlecił podwykonawcy przeprowadzenie tego pociągu ponieważ istnieje niedobór maszynistów. 5. Maszyniści prowadzący pociąg relacji P.Trzepowo - Sokółka są pracownikami firmy Hagans Logistic.

M
Michał
Czyż nie pisałem wczoraj o maszynistach firm prywatnych? To na 100% była tylko i wyłącznie ich wina! Proszę zrobić reportaż na jednej z nastawni, obok których przejeżdzają pociągi towarowe prywatnych firm. Zapewne dużo będa mieli do powiedzenia pracownicy kolei o takich właśnie maszynistach. Być może wskutej tej katastrofy zaostrzą się wymagania i szkolenia maszynistów prywatnych firm.
d
dominik
DO: ~Jan~
GDYBY POLSKI RZĄD WYMYŚLIŁ PODATEK ZA POWIERZCHNIĘ MÓZGU, TO TOBIE BY GO DAROWALI !
NIE BYŁOBY CZEGO LICZYĆ !

Z twojej wypowiedzi, DEBILU, nic nie wynika poza obrażaniem mnie.

Jak posiadasz wiedzę fachową usprawiedliwiającą tych maszynistów to się nią tutaj podziel albo skontaktuj się z adwokatem tych maszynistów. A może to TY jesteś tym (skoro go bronisz) nieszczęsnym maszynistą; to twój brat, ojciec, wujek, inny maszynista, dobry kolega albo sąsiad?

WŁASNIE TACY LUDZIE POWODUJĄ NAJWIĘCEJ WYPADKÓW DROGOWYCH.

A ten PIRAT KOLEJOWY jechał tak kilkuset tonowym pociągiem z cysternami paliwa...

Nie muszę znać całego kodeksu pracy maszynisty, szczegółowej konstrukcji wszystkich pociągów, cystern ani też wszystkich dróg kolejowych w Polsce żeby ocenić ten wypadek. Maszynista spowodował wypadek bo jechał na chama nie przestrzegając przepisów ruchu ani zdrowego rozsądku. i w końcu spowodował kosztowną katastrofę.

Przytoczę też wczorajsze słowa Pana Prezydenta Komorowskiego:

"Kiedy się spieramy, spierajmy się mądrze"
J
Jan
Mocno mnie zastanawia, jakie poręczenie majątkowe mają maszyniści, winowajcy z orlenu??? Jaki wyrok dostaną za tą katastrofę????

CZY WSZYSCY BĘDĄ MUSIELI PŁACIĆ ZA BEZMYŚLNOŚĆ, GŁUPOTE TYCH DWÓCH DURNIÓW??? Nie sądze, że ci maszyniści pierwszy raz zignorowali znaki na torach. Robili to raczej na okrągło i w końcu doszło do katastrofy.

Zawsze można zwalać, ograniczać winę za zły skan kolei, trakcji elektrycznych. Ale wydaje mi się, że nawet mocno nowoczesny, zautomatyzowany węzeł kolejowy NIE ZASTĄPI ROZUMU KOLEJARZOM!!!!!!!!!!!!!!!!!

TA KATASTROFA KOLEJOWA MA DLA MNIE TAKI SAM CHARAKTER JAK WIĘKSZOŚĆ WYPADKÓW DROGOWYCH NA POLSKICH, BIAŁOSTOCKICH DROGACH.
TOTALNA BEZMYŚLNOŚĆ, GŁUPOTA, BRAK OSTROŻNOŚCI PIRATÓW, SAMOBÓJCÓW DROGOWYCH POWODUJE ZAGROŻENIE NA DROGACH.

TAKI SAM PIRAT KOLEJOWY SPOWODOWAŁ KATASTROFE W BIAŁYMSTOKU. GŁUPI BARAN JECHAŁ POCIĄGIEM CYSTERN PEŁNYCH PALIWA JAKBY NIGDY NIC.

CO BY BYŁO, GDYBY WYBUCHŁO WIĘCEJ CYSTERN??? CO BY BYŁO, GDYBY WYBUCHŁY WSZYSTKIE???

Żal można też mieć do innych maszynistów, ponieważ wszyscy doskonale wiedzieli kto jak kieruje tymi składami, nie od dziś; albo wszyscy tak samo łamali przepisy.

Bez urazy masz mózg z takiego samego materiału co osioł jaja. Jak nie znasz specyfiki pracy maszynisty, nie pisz bzdur i nie obrażaj innych. Czy wiesz ile godzin prowadził ten pociąg, jakie były warunki, mgła , deszcz. Do tego dochodzą semafory kształtowe których lampy świecą lub nie. Może powiesz cwaniaczku, czy znasz układ wszystkich zakrętów, mostków w ciemnym lesie na odcinku 150 kilometrów jadąc na światłach przyciemnionych 60 km/h. Nie znasz i nie zabieraj głosu pało.
P
Patriota1927

Ludzie a czego wy sie spodziewacie PKP pada na pysk.Porozbijali PKP na dziesiątki spółek kto inny włada torami, kto inny trakcja, do innego należą lokomotywy ,jeszcze innego jest ziemia pod torami. Każda spólka ma dyrektora i zarząd który za marne grosze tam nie siedzi. Kasy na inwestycje już nie starcza. Najlatwiej jak zwykle zwalić to na tego szaraka na końcu drabinki. MOŻE REDAKORZY PORANNEGO SIĘ ZAINTERESUJA ILE CYSTERN WYPADLO Z TORÓW OD OSTATNIEJ AKCJI PRZY DWORCU.WYSTARCZY POPYTAC KOLEJARZY ,JEŻELI NIC SIE NIE ROZSZCZELNIŁO TAKIE CYSTERNY BYLY WŁASNYMI SILAMI STAWIANE NA TORY I NIC NIKOMU NIE ZGLASZANO.

G
Gość
Wielki szacun dla Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej i Pierwszego Zastępcy Komendanta za to że będąc na pierwszej linii ognia nie wpuścili do strefy bezpośredniego zagrożenia strażaków tylko sami we dwóch poszli odłączać wagony - cysterny, dla mnie jako podwładnego to czyn na tyle heroiczny że dzieląc się ta wiedzą z Państwem wierzą że na pewno powielacie mój pogląd

Strażak PSP

Szacunek.
A
Anna Maria Jopek
To twoja definicja kolejarza?
Kolejarz jest to pracownik działu gospodarki związanej z transportem kolejowym. Należą do nich również maszyniści i to niezależnie od tego, w jakiej spółce są zatrudnieni.

A czy każdy kolejarz to maszynista? Nie wiec ściśnij i czytaj ze zrozumieniem.
np. tytuł z gazety "strajk kolejarzy" - a strajkują konduktorzy, innych pracowników kolei to uraża.
A
Anna Maria Jopek
Wydaje mi się że z wagonu może wystawać, nie może wystawać poza skrajnię.

Tak skrajna jest tak ustalona że nie ma szans żeby zahaczyła o 2 pociąg chyba to jest logiczne.
g
gość
Po pierwsze maszynista nie kolejarz.
Kolejarz to pracownik kolei wiec np konduktor dyspozytor itp a oni nie prowadza.
a maszynista prowadzi lokomotywę.

To twoja definicja kolejarza?
Kolejarz jest to pracownik działu gospodarki związanej z transportem kolejowym. Należą do nich również maszyniści i to niezależnie od tego, w jakiej spółce są zatrudnieni.
g
gość

Gościu jeśli twoja wiedza o pracy maszynisty kończy się na kolejce pikolo,to daj se siana,a jeśli jesteś maszynistą
to nie zazdroszczę twoim przełożonym.
Z twojej wypowiedzi nic nie wynika poza obrażaniem, jeżeli nie mam racji udowodnij to, jeżeli uważasz że mógł sobie przejechać pod zamkniętym semaforem i lekceważyć przepisy to nie mamy o czym rozmawiać.

k
kolejorz
Tak, tak, teraz to się szuka różnych wymówek, a to mogło być zwykłe zlekceważenie przepisów ruchu, wydawało mu się że tamten zdąży przejechać a on w tym czasie robił próbę hamulców i zwolnił,(dla wyjaśnienia, maszynista po rozpędzeniu się do 30 km/h musi zrobić tzw. próbę hamulców), czego tamten mógł nie przewidzieć, tak jak w przypadku kierowców obowiązuje wyobraźnia, i zastosowanie się do przepisów i znaków.

Gościu jeśli twoja wiedza o pracy maszynisty kończy się na kolejce pikolo,to daj se siana,a jeśli jesteś maszynistą
to nie zazdroszczę twoim przełożonym.
g
gość

Jakie czerwone światło? W Białymstoku na głównym nie ma semaforów świetlnych , tylko kształtowe , a więc takie z ramieniem. Więc jeśli sygnał był zlekceważony , to zostało zlekceważone to , że ramię semafora nie było podniesione.
Wiem co mówię , bo parę razy byłem na dworcu kolejowym w Białymstoku i miałem przyjemność robić tam zdjęcia pociągom.
Nie wiem czy wiesz, ale ten wypadek nie miał miejsca na dworcu, a semafor poza ramieniem ma również światło.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3