Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Karawaning. Jak jeździć kamperem i przyczepą kempingową?

Ryszard M. Perczak
Mającym ochotę na spróbowanie wyjazdu kamperem radzimy zacząć od krótkiego np. weekendowego wypadu. Nie jest także wskazana od razu wyprawa na odległość ponad tysiąca kilometrów.
Mającym ochotę na spróbowanie wyjazdu kamperem radzimy zacząć od krótkiego np. weekendowego wypadu. Nie jest także wskazana od razu wyprawa na odległość ponad tysiąca kilometrów. Pixabay.com
Wywołane pandemię ograniczenia w korzystaniu z noclegów w hotelach, pensjonatach albo w kwaterach prywatnych zwróciły uwagę wielu z nas na spędzanie wakacji w kamperze i przyczepach turystycznych. Kto spróbował tej formy podróżowania i odpoczynku docenia fakt, że te współczesne domy na kołach zapewniają komfort godny porządnego hotelu, dając przy tym nieograniczoną praktycznie swobodę wybierania miejsca na postój.

Karawaning. Dwie natury kampera

Kiedy kamper stoi np. na polu namiotowym sprawa jego „statusu” jest oczywista - to po prostu dom, tyle, że na kołach. Kiedy jednak zamierzamy zmienić miejsca postoju i kamper wyjeżdża na drogę jego rola i sposób wykorzystania znacząco się zmienia. Często zadawane są pytania czy w czasie jazdy w części mieszkalnej kampera mogą przebywać jakieś osoby, a jeśli tak to np. czy wolno im zajmować łóżka czy też przepisy nakazują siedzieć w fotelach, które także poza kabiną kierowcy są w każdym kamperze.
Jak nam wyjaśnił Grzegorz Próchniewicz z łódzkiego WORD - Niezależnie od tego czy poruszamy się niewielkim np. dwumiejscowym (jeśli chodzi o liczbę miejsc do spania), jakim jest chociażby mieszkalna wersja VW Caddy czy pojazdem, w którym są łóżka dla sześciu osób, wszystkie one powinny zajmować siedzące miejsca (także poza kabiną), na których powinny mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Zawarto to w art. 39 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym, w którym jest mowa o tym, że zarówno kierowca, jak i pasażerowie podróżujący samochodem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa mają obowiązek korzystać z nich podczas jazdy. Bo poruszający się po drodze kamper zmienił swoją naturę z domku na samochód i w myśl przepisów jest wtedy pojazdem.

Karawaning. Skąd ten obowiązek?

Powyższe wymagania mają na celu oczywiście zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim osobom (nie tylko tym w kabinie/przedziale kierowcy), które znajdują się na pokładzie kampera. Nawet gwałtowniejsze hamowanie nie mówiąc o sytuacji po uderzeniu np. w inny pojazd, niezabezpieczeni pasażerowie w najlepszym wypadku odnoszą obrażenia uderzając bezwładnie o sprzęty znajdujące się w kamperze. Szczególnie byłoby to groźne wtedy, gdyby osoba taka znajdowała się w kamperowym łóżku.
Podsumowując: Podczas jazdy kamperem obowiązują dokładnie takie same zasady podróżowania, jak w przypadku jadącego drogą samochodu osobowego.

Karawaning. A co z przyczepą turystyczną?

Tu sprawa wygląda nieco inaczej. Oczywiście wtedy, gdy przyczepa stoi na kempingu wówczas, podobnie jak kamper nie jest niczym innym jak domkiem na kołach. Jeśli jednak jest ciągnięta po drodze, wówczas zmienia się jej status, ale przepisy dotyczące jej w tym stanie są inne niż w przypadku kampera. Otóż wtedy, gdy przyczepa jest w ruchu na jej pokładzie nie może nikt przebywać. Jeśli jest to zatem rodzinna wyprawa na wakacje wówczas wszystkie biorące w niej udział osoby muszą zajmować miejsce w pojeździe, który holuje przyczepę, niezależnie od tego czy jest to auto osobowe czy np. van.

Przepisy nie odnoszą się jednoznacznie do obecności zwierząt w przyczepie. Prawo traktuje je jak… rzeczy, a zatem mogą być w przyczepie nawet wtedy gdy jest ona ciągnięta przez samochód. Zdrowy rozsądek jednak podpowiada, że należałoby je na ten czas jakoś zabezpieczyć np. zapinając w specjalnej uprzęży.

Karawaning. Jeszcze kilka rad

Mającym ochotę na spróbowanie wyjazdu kamperem radzimy zacząć od krótkiego np. weekendowego wypadu. Nie jest także wskazana od razu wyprawa na odległość ponad tysiąca kilometrów. Bo o ile samo prowadzenia tego typu pojazdu doświadczonemu kierowcy nie sprawi trudności, to już organizacja życia w kamperze na polu biwakowym już jak najbardziej. Kamper jest zwykle dłuższy i wyższy od podobnego modelu dostawczego, a ten fakt wpływa na to, gdzie możemy nim wjechać i czy wszędzie da się go bezpiecznie zaparkować. Trzeba przecież podczas takiego „testu” poznać również zasady korzystania z urządzeń zainstalowanych na pokładzie takiego samochodu.

Z kolei nocleg „na próbę” pozwoli nam doświadczyć tego jaka jest temperatura w jego wnętrzu, czy zbiornik na nieczystości wystarczy na dzień, dwa a może pięć oraz czy na kuchence gazowej bądź elektrycznej da się ugotować wodę na kawę czy też sporządzić dwudaniowy obiad dla kilku osób. Ponadto trzeba nauczyć się podłączania i sprawdzenia jak funkcjonuje toaleta, łazienka, podłączenie do źródeł energii bądź instalacji wodnej zewnętrznej. Taki krótki wyjazd z zamieszkiwaniem w domu na kółkach będzie okazją do testu czy poradzimy sobie z ustawieniem kampera, zabezpieczeniem go przed przechyłami itp.
Samo przygotowanie kampera do jazdy nim i zabranie niezbędnych w podróży i postoju rzeczy również wymaga odpowiedniej „przymiarki”.

Podobnie jest w przypadku przyczepy kempingowej. Jeśli nigdy wcześniej nie ciągneliśmy przyczepy tego typu (lub robiliśmy to dawno temu), to przed wyjazdem dobrze jest uświadomić sobie i przećwiczyć pewne manewry.
Zestaw - samochód/przyczepa kempingowa, jest dość długi, zazwyczaj oscyluje co namniej 8-10 metrów długości, a przez to wyprzedzanie innych pojazdów wymaga dużo rozwagi. Przyczepa także jest szersza niż auto osobowe, przez co potrzebujemy pary nakładanych lusterek wstecznych z wysięgnikami. Pamietajmy także, że zestaw taki potrzebuje też większy promień skrętu, a sama przyczepa - przez dużą powierzchnię boczną - jest bardzo narażona na boczne podmuchy wiatru.

Karawaning. Czy wystarczy tylko kategoria B?

Nosząc się z zamiarem wyjazdu na urlop kamperem trzeba mieć świadomość, że są to pojazdy, które mogą prowadzić tylko kierowcy posiadający odpowiednie uprawnienia. Oczywiście jeśli masa całkowita gotowego do drogi domku na kołach (wraz z osobami na pokładzie) nie przekracza 3,5 t to wystarczy kategoria B. W tej grupie kamperów mieści się większość popularnych modeli. Jeśli jednak zamarzy nam się cięższy pojazd wtedy konieczne będzie uzyskanie dodatkowych uprawnień. O tym trzeba pomyśleć przynajmniej na kilka miesięcy przed podjęciem decyzji o tej formie wypoczynku.

Karawaning. Z przyczepą inaczej

Trochę to inaczej wygląda jeśli chodzi o holowanie przyczepy turystycznej. Tu także zestaw samochód plus przyczepa nie może ważyć więcej niż 3,5 t, ale jeśli w uprawnieniach kat. B prawa jazdy mamy tzw. kod 96 czyli specjalny, dodatkowy wpis w prawie jazdy wówczas możemy prowadzić zestaw samochód plus przyczepa o masie łącznej nie przekraczającej 4250 kg.
Uzyskanie prawa jazdy kategorii B z kodem 96 jest nie tylko dużo łatwiejsze, ale i tańsze niż zdobycie uprawnień B+E, które uprawniają do kierowania pojazdami cięższymi niż 3,5 t. Wpis kodu 96 może mieć osoba pełnoletnia, posiadać uprawnienia kategorii B i zdać praktyczny egzamin państwowy. Przepisy do otrzymania tego wpisu nie wymagają uczestnictwa na kursie. Nie ma też egzaminu teoretycznego a jedynie praktyczny.

Karawaning. Jak jechać z takim zestawem?

Osobną sprawą są warunki poruszania się takim zestawem. Otóż prowadząc zestaw samochód osobowy z przyczepą turystyczną musimy pamiętać, że nie możemy na drogach publicznych przekraczać prędkości 75 km/h, zaś na drogach ekspresowych i autostradach 80 km/h.

Nie wszyscy zdają sobie także z tego sprawę, ale wtedy, gdy kamper ma więcej niż 3,5 t, podobnie, jak zestaw samochód osobowy z przyczepą turystyczną opłaty np. na autostradzie są wyższe od tych, jakie płacą kierowcy prowadzący tylko auta osobowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Karawaning. Jak jeździć kamperem i przyczepą kempingową? - Motofakty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny