Tak wynika z informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Przypominamy, że pojazdy bez ważnej polisy komunikacyjnej OC nie mają prawa jeździć po polskich drogach, a jeżeli tak się dzieje, to jest to nielegalne. Wysokość opłat karnych za brak tego ubezpieczenia ustalana jest na dany rok kalendarzowy i uzależniona jest od wysokości kursu euro.
Z szacunków Funduszu wynika, że po polskich drogach może jeździć około 200 tysięcy pojazdów bez ważnego OC. Do kontroli tych obowiązkowych polis zobowiązane są:
- policja,
- organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów,
- straż graniczna,
- organy celne,
- inspekcja transportu drogowego.
Najwięcej zgłoszeń do UFG (około 70 proc.) napływa od policji. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2010 r. przesłała ona do Funduszu prawie 33 tysiące takich zawiadomień, czyli o blisko 40 procent więcej niż rok wcześniej.
Kara finansowa nie jest jedyną konsekwencją braku OC. Spowodowanie wypadku nieubezpieczonym pojazdem powoduje dalsze problemy dla jego właściciela.
Zarówno on jak i sprawca wypadku muszą zwrócić odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom takiego zdarzenia. UFG prowadzi łącznie około 18 tysięcy postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań. Średnia wartość takiej szkody to 10 tysięcy złotych. Jednak rekordzista ma do zwrotu prawie 700 tys. złotych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?