Inwestycja j jest realizowana w kilku etapach i finansowana z wielu źródeł:
- z budżetu wojewody podlaskiego na budowę przejścia w Polowcach wydano już ponad 31,5 mln zł.,
- z Funduszu Granic Zewnętrznych – 2,5 mln zł.
- z Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013 pochodzi ponad 21 mln zł., za które udało się wybudować osiem budynków, między innymi budynek główny, budynki kontroli szczegółowej, budynki kontroli paszportowo-celnej, budynek wartownika i wiaty ( 14 obiektów)
A to nie koniec - wojewoda podlaski (który dziś odwiedził inwestycję wraz z przedstawicielami Straży Granicznej, Służby Celnej oraz wykonawcy) zdobył 61 mln zł. ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Z tych pieniędzy zakontraktowano już blisko 18 mln. zł, a na prace za pozostałe 43 mln, zł już będą rozpisywane przetargi.
Czyli zostały wykonane prace w sumie za 73 mln zl.
Za pieniądze od Szwajcarów powstają kolejne budynki ( 8 obiektów): kontroli szczegółowej ruchu pieszego, kontroli celno-paszportowej samochodów ciężarowych do 7,5 tony, usługowego, technicznego z kotłownią, obsługi przejścia granicznego oraz trafostacji, wiat z rampami rozładunkowymi, zewnętrznej sieci cieplnej, kablowych linii zasilających i oświetlenia terenu, kanalizacji teletechnicznej i ogrodzenia terenu.
Pieniądze te również zostaną przeznaczone na wyposażenie całej infrastruktury ( 22 obiektów). Wkrótce ogłoszone zostaną także przetargi na dostawę i montaż urządzenia rentgenowskiego do kontroli samochodów ciężarowych, wagi statycznej, wag dynamicznych.
Obecnie przejście w Polowcach ma charakter bilateralny, czyli przeznaczone jest wyłącznie dla obywateli Polski i Białorusi. Po zakończeniu budowy będzie to przejście międzynarodowe. Teraz odprawiane są tylko samochody osobowe.
Po zakończeniu budowy służby graniczne będą odprawiać w ciągu doby, w dwóch kierunkach 2000 samochodów osobowych, 50 autokarów i 200 samochodów ciężarowych do 7,5 tony. To ogromna zmiana i jednocześnie odciążenie od ruchu osobowego innych przejść.
Korzyści z budowy przejścia: zwiększenie bezpieczeństwa na granicy państwowej, ograniczenie nielegalnych przekroczeń granicy, uaktywnienie się podmiotów gospodarczych w rejonie przejścia, a co za tym idzie zwiększenie zatrudnienia w regionie i poprawa warunków życia mieszkańców. Jednocześnie modernizacja i rozbudowa dróg dojazdowych do przejścia zmniejszy ryzyko kolizji i wypadków. Poprawie ulegnie międzynarodowa komunikacja drogowa w relacji Polska – Białoruś – Rosja.
Projekt przebudowy przejścia jest prowadzony po obu stronach granicy – w Połowcach i w Pieszczatce.
Źródło: PUW
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?