Jak zadłużają się Polacy, Czesi i Rumunii

Oprac. EdhZaktualizowano 
Czesi i Polacy są najbardziej otwarci na kontakt z firmami obsługujacymi ich długi
Czesi i Polacy są najbardziej otwarci na kontakt z firmami obsługujacymi ich długi
Polacy mają najmniejsze kłopoty ze spłatą zaległości, gdyż w 2011 roku tylko 9% polskich badanych dotknął problem zadłużenia. W Czechach było to już 12%, a w Rumunii 25%.

Przedstawiciele wszystkich narodowości deklarują, że borykając się z długami, oczekiwaliby od konsultantów firmy windykacyjnej wsparcia w znalezieniu najlepszego sposobu na wyjście z tej trudnej sytuacji (w Polsce stwierdziło tak aż 93% badanych, w Czechach 88%, a w Rumunii 84%).

Pierwsze w historii porównanie postaw Polaków, Czechów oraz Rumunów wobec zadłużania przygotowała Grupa KRUK działająca w tych krajach w branży zarządzania wierzytelnościami.

Co myślimy o zadłużeniu

Najbardziej widoczne różnice zauważyć można analizując podejście trzech narodowości do przyczyn zadłużania się i postaw wobec spłaty długu.

Aż 78% mieszkańców Rumunii wskazywało, że w większości przypadków przeszkodą w spłacie długu są okoliczności zewnętrzne, takie jak utrata pracy, wypadek czy choroba. W Polsce i Rumunii odsetek pytanych wskazujących nieszczęśliwe zdarzenia jako główną przyczynę finansowych kłopotów jest istotnie mniejszy i stanowi odpowiedznio 50% i 41%.

- „Taki wynik może sugerować, że mieszkańcy Polski i Czech podchodzą do kwestii powstawania długów bardziej świadomie i odpowiedzialnie. Wiedzą, że oprócz nieprzewidywalnych zdarzeń – istnieją inne przyczyny zadłużenia, leżące raczej w nich samych i decyzjach finansowych, które sami podejmują“ – mówi Piotr Krupa, Prezes KRUK S.A.

Potwierdzeniem tego są również inne wyniki. 30% Czechów i 14% Polaków ma świadomość, że ludzie popadają w długi ponieważ podejmując decyzję o zakupach przeszacowują swoje możliwości finansowe. W przypadku mieszkańców Rumunii myśli tak już tylko 6%.

Równie rzadko Rumuni (tylko 3% pytanych) sądzą, że przyczyną nadmiernego zadłużania się może być nabywanie dóbr pod wpływem impulsu, bez myślenia o spłacie.

W Polsce odsetek osób wskazujących, że nieprzemyślane zakupy mogą wpędzić nas w spiralę zadłużenia był wyższy – twierdziło tak 9% badanych. Jednocześnie 15% polskich respondentów twierdzi, że zaległości w regulowaniu zobowiązań dotyczą ludzi, którzy wiedzieli, że mogą mieć problemy ze spłatą, ale uważali, że mimo wszystko „jakoś to będzie“.

- „Takie myślenie jest charakterystyczne dla sporej części naszych rodaków. A przecież bardzo wiele decyzji finansowych zależy przede wszystkim od naszych wyborów. Dlatego Grupa Kapitałowa KRUK nieustannie prowadzi działania edukacyjne, których celem jest podnoszenie świadomości finansowej Polaków. W akcjach informacyjnych i artykułach poradnikowych przekonujemy, że zaciąganie zobowiązań to normalne zjawisko, które napędza rozwój gospodarki, ale bardzo istotne jest, by zadłużać się w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Dotyczy to zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców.“ – komentuje Piotr Krupa.

Kontakty z firmami windykacyjnymi

Czesi i Polacy są najbardziej otwarci na kontakt z firmami obsługujacymi ich długi. Jak pokazuje badanie Grupy KRUK - Czesi i Polacy w sprawie spłaty zadłużenia polegaliby równie często na radach pracownika firmy windykacyjnej (Czesi 30%, Polacy 29%), jak na wskazówkach rodziny (Czesi 34%, Polacy 38%).

Natomiast Rumuni najbardziej polegają na radach najbliższych. 63% z nich skupiłoby się na poszukiwaniu pomocy u partnera lub najbliższej rodziny. Tylko 7% mieszkańców Rumunii zwróciłoby się z prośbą o rozłożenie długu na raty do swojego wierzyciela.

Tymczasem szukanie porady głównie u najbliższych może być mylące, zwykle bowiem posiadają oni podobną wiedzę oraz doświadczenia życiowe jak sami zadłużeni. Dlego znacznie lepiej sprawdzonych rozwiazać szukać u ekspertów.

W sytuacji zadłużenia, kontaktu z wierzycielem lub reprezentującą go firmą windykacyjną szukaliby przede wszystkim Polacy. Takie rozwiązanie wskazał co czwarty pytany (25%). W Rumunii porozumienia szukałoby 17% osób, a w Czechach 10%. „W swoich działaniach staramy się odczarowywać negatywny stereotyp związany z branżą windykacyjną. Proponujemy polubowne rozwiązania i możliwość zawarcia ugody pozwalającej na spłatę zaległosci w ratach możliwych do spłaty czyli takich dopasowanych do bieżących mozliwości finansowych zadłużonej osoby – mówi prezes KRUK S.A.

Polska, Rumunia, Czechy i... długi

Zarówno Polacy, Czesi i Rumunii funkcjonują w gospodarce rynkowej zalednie od dwudziestu paru lat. Wyniki badań pokazują, że istnieje ogromna potrzeba edukowania i uświadamiania wszystkim trzem narodom mechanizmów i przyczyn zadłużenia się.

18% Czechów i Polaków oraz 22% mieszkańców Rumunii twierdzi, że nie poszukiwałoby pomocy w sytuacji kłopotów finansowych. Jednocześnie osoby te deklarowały, że same znalazłyby najlepsze wyjście. Jednocześnie przy tym 48% mieszkańców Rumunii, 39% Czechów i 34% Polaków ocenia, że ludzie chcieliby spłacać swoje długi, ale nie wiedzą jak.

- „To wyzwanie zarówno dla branży finansowej, instytucji branżowych, jak i dla systemu szkolnictwa. Porównanie wyników badania przeprowadzonego na trzech rynkach pokazuje, że zarówno Polacy, Czesi, jak i mieszkańcy Rumunii potrzebują edukacji w zakresie odpowiedzialnego zadłużania się. To przyniesie korzyści zarówno samym osobom zadłużonym, ich wierzycielom, jak i całej gospodarce“ – dodaje Piotr Krupa.

Zrozumieć sytuację i rozłożyć zadłużenie na raty

Niemal na równi społeczeństwo polskie, czeskie i rumuńskie oczekuje od firm windykacyjnych rozłożenia długu na raty w wysokości możliwej do spłacenia. Taka odpowiedź była we wszystkich badanych krajach najczęściej wskazywaną wśród wybranych działań, które mogą być podjęte wobec osoby zadłużonej.

W Polsce, gdzie KRUK S.A. promuje strategię pro-ugodową już od kilku lat, wybrało ją 60% osób. W Czechach było to 49%, a w Rumunii 41%. Znaczny odsetek osób oczekuje też, że firma windykacyjna zrozumie ich sytuację. W Czechach takie potrzeby wykazuje 20% osób, w Polsce 21%, a w Rumunii 35%.

-„Takie wyniki pokazują, że nie pomyliliśmy się w 2008 roku, gdy obserwując zmiany na rynku i w postawach osób zadłużonych podjęlismy decyzję o wdrożeniu podejścia pro-ugodowego. Strategia oparta na dążeniu do poznania i zrozumienia sytuacji zadłużonej osoby, a później na dopasowaniu najlepszego sposobu na wyjście z sytuacji jest rozwiązaniem typu win-win. Korzystają na nim wszyscy. Dzięki coraz częściej dziś wykorzystywanej ofercie ratalnej spłaty długu wierzyciel stopniowo odzyskuje należne mu środki, osoba zadłużona wychodzi na prostą, a dzięki przywróceniu pieniędzy do obrotu zyskuje cała gospodarka“ – mówi Prezes KRUK S.A.

Równoległe badania postaw Polaków, Czechów i Rumunów zostały przeprowadzone w styczniu i lutym 2012 r na reprezentatywnej próbie ponad 1000 osób z każdego z rynków. W badaniu udział wzięły osoby w wieku 18 – 60 lat, które decydują lub wzpółdecydują o finansach swojego gospodarstwa domowego. W badaniu wykorzystano metodę CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

 

polecane: FLESZ: Smartfony zamiast kas fiskalnych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3