Jak sprawdzić, czy jest się na kwarantannie lub izolacji domowej? Odbierz telefon z tego numeru

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Tim Mossholder/ Unsplash.com
Na kwarantannie lub izolacji domowej przysługuje prawo do zasiłku chorobowego lub wynagrodzenia chorobowego. Co zrobić, żeby sprawdzić, czy jesteśmy objęci kwarantanną lub izolacją? Jak upewnić się, czy pracownik przebywa na kwarantannie lub izolacji domowej? Wyjaśniamy.

Zarówno pracownik, jak i pracodawca, mogą sprawdzić online, kto jest na kwarantannie lub izolacji domowej. Taką możliwość daje im Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dodatkowo osoba, która spodziewa się kwarantanny domowej, może zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta przez portal pacjent.gov.pl lub uruchomić aplikację Kwarantanna domowa. Można także starać się pozyskać informacje o kwarantannie lub izolacji domowej w państwowej powiatowej inspekcji sanitarnej lub na infolinii GIS, pod ogólnopolskim numerem tel. 22 25 00 115.

Z osobami objętymi kwarantanną sanepid kontaktuje się telefonicznie, ale często wiadomość o kwarantannie przekazuje automat. Osoba na kwarantannie domowej powinna spodziewać się telefonu z numeru tel. 22 25 71 145. Gdy przyjmie połączenie, zostanie jej odtworzone nagranie z informacją o objęciu kwarantanną.

Jak sprawdzić, czy jest się na kwarantannie lub izolacji domowej przez pacjent.gov.pl?

Jeżeli pracownik chce sprawdzić, czy jest objęty kwarantanną lub izolacją domową, może skorzystać z Indywidualnego Konta Pacjenta. W tym celu powinien zalogować się na stronie pacjent.gov.pl przez Profil Zaufany, e-dowod lub konto bankowe w: Banku Polskim PKO, Inteligo bądź Banku Spółdzielczym SGB. W przypadku logowania przez Profil Zaufany użytkownik zostanie przekierowany na stronę pz.gov.pl, gdzie należy wpisać login i hasło do Profilu Zaufanego. Do PZ można także zalogować się przez wybrane aplikacje bankowe.

W przypadku błędu występującego podczas logowania na pacjent.gov.pl można spróbować zalogować się do Profilu Zaufanego bezpośrednio na stronie pz.gov.pl, a następnie przejść na stronę pacjent.gov.pl.

Jeżeli pracownik przebywa na kwarantannie domowej, nad jego imieniem bądź imionami na stronie pacjent.gov.pl (największy napis na ekranie) wyświetlą się informacje na ten temat wraz ze wskazaniem daty, do kiedy obowiązuje kwarantanna bądź izolacja.

Przeczytaj również na temat:

Gdy kwarantanna zostanie zdjęta z użytkownika (np. ze względu na negatywny wynik testu na koronawirusa), na stronie pacjent.gov.pl nie będzie żadnych informacji o zakończeniu kwarantanny, ale komunikat o objęciu kwarantanną bądź izolacją domową przestanie się wyświetlać. Jak widać, działanie rządowej strony jest dalekie od ideału, niemniej stanowi bardziej rzetelne źródło wiedzy niż aplikacja Kwarantanna domowa.

Jak sprawdzić dane o kwarantannie lub izolacji domowej w PUE ZUS?

Płatnik składek, jak również ubezpieczony, może szukać informacji o kwarantannie bądź izolacji domowej na platformie PUE ZUS w zakładce „Kwarantanna, izolacja domowa”. Zakładka ta jest widoczna wyłącznie dla osób objętych kwarantanną lub izolacją domową oraz dla ich pracodawców. Dane udostępniane przez ZUS dotyczą kwarantanny lub izolacji domowej nałożonej 22 października lub w późniejszym terminie.

Aby przejść do zakładki „Kwarantanna, izolacja domowa” na urządzeniach desktopowych, należy zalogować się do PUE ZUS i przeskrolować w dół ekranu. Zakładka znajduje w lewej kolumnie. Po jej otwarciu użytkownik zyska dostęp do danych na temat daty rozpoczęcia i zakończenia kwarantanny bądź izolacji domowej. Dostępne dane można filtrować, a także pobrać na dysk.

- Płatnik składek będzie miał dostęp do listy takich zdarzeń u swoich pracowników. Prezentowane na liście dane będzie mógł filtrować i zapisać w postaci pliku xls, csv, pdf, txt, xml – deklaruje ZUS w komunikacie prasowym.

Jak szukać informacji od sanepidu w aplikacji Kwarantanna domowa?

Osoba objęta kwarantanną i posiadająca smartfona powinna pobrać aplikację Kwarantanna Domowa (ocena 1,3 w Google Play i App Store). Korzystanie z aplikacji jest obowiązkowe dla każdej osobie przebywającej na kwarantannie (jest to jej ustawowy obowiązek). W aplikacji Kwarantanna domowa również pracownik może sprawdzić, czy został objęty kwarantanną.

Użytkownik przebywający na kwarantannie lub izolacji domowej zostanie poproszony o wprowadzenie 4-cyfrowego kodu z SMS-a. Po uzupełnieniu danych znajdzie stosowną informację w aplikacji.

Jeżeli zostaliśmy objęci kwarantanną automatycznie, ze względu na otrzymanie skierowania na test na koronawirusa, kwarantanna obowiązuje od chwili wystawienia skierowania. Jeżeli automatyczna kwarantanna została nałożona, ponieważ mieszkamy z osobą chorą na koronawirusa lub prowadzimy z nią wspólne gospodarstwo domowe, prawdopodobnie informacja o kwarantannie pojawi się w systemie dzień po tym, jak chory uzyskał pozytywny wynik testu na COVID-19. „Taka kwarantanna rozpoczyna się od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu przez osobę zakażoną i kończy się 7 dni po zakończeniu izolacji osoby zakażonej" – można przeczytać na stronie ZUS-u.

Dane w aplikacji nie są aktualizowane w czasie rzeczywistym. Jeżeli kwarantanna zostanie zdjęta z użytkownika przez sanepid ze względu na negatywny wynik testu na koronawirusa, może zdarzyć się, że dane w aplikacji zostaną zaktualizowane dopiero następnego dnia. W aplikacji pojawi się informacja o ostatnim dniu kwarantanny.

Przydatne strony internetowe i numery telefonów:

www.gov.pl/web/koronawirus/kontakt
FAQ - Jestem na kwarantannie lub izolacji, co dalej?

Obowiązki, prawa i zalecenia dla osób, które są na kwarantannie lub izolacji.

Kwarantanna dziecka a zasiłek opiekuńczy

W przypadku izolacji lub kwarantanny dziecka rodzic ma prawo do zasiłku opiekuńczego. Taka sytuacja jest traktowana jak choroba. W przypadku zamknięcia żłobka, przedszkola klubu dziecięcego czy szkoły, do których uczęszcza dziecko w wieku do 8 lat, rodzicom również przysługuje prawo do zasiłku opiekuńczego. Wówczas należy uzyskać zaświadczenie od dyrektora placówki.

Świadczenie chorobowe na kwarantannie lub izolacji. Co zrobić, gdy nie ma decyzji sanepidu?

Na podstawie informacji o kwarantannie bądź izolacji domowej ZUS może wypłacić osobie ubezpieczonej zasiłek chorobowy lub opiekuńczy. Dane te są także potrzebne pracodawcy, który wypłaca wynagrodzenie chorobowe. Świadczenia chorobowe przysługują wyłącznie osobom posiadającym ubezpieczenie chorobowe, np. pracownikom, zleceniobiorcom czy osobom prowadzącym własną działalność gospodarczą. A co w przypadku braku decyzji sanepidu? Musisz złożyć u płatnika składek oświadczenie o odbyciu kwarantanny. Oświadczenie będzie podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego (zasiłku lub wynagrodzenia chorobowego). Jeśli zasiłek chorobowy wypłaca ZUS, płatnik składek powinien jak najszybciej przekazać oświadczenie ubezpieczonego do ZUS. Ma na to 7 dni. Może skorzystać z formularza Z-3 / Z-3a na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, ale trzeba pamiętać, aby załączyć zdjęcie lub skan oświadczenia. Osoby, które prowadzą działalność pozarolniczą oraz osoby z nimi współpracujące powinny złożyć oświadczenie w ZUS. One również mogą to zrobić przez PUE ZUS, wypełniając ZAS-53 Wniosek o zasiłek chorobowy (do wniosku trzeba dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego oświadczenia).

Komu przysługuje zasiłek opiekuńczy na opiekę nad osobą na kwarantannie lub izolacji?

Zasiłek opiekuńczy na opiekę nad dzieckiem lub członkiem rodziny na kwarantannie albo izolacji przysługuje na:

  • dziecko do lat 14,
  • dziecko z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki albo pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji do ukończenia 18 lat,
  • innego członka rodziny.

Świadczenie chorobowe za okres kwarantanny – jak je otrzymać?

Osoby skierowane na kwarantannę lub izolację domową nie muszą dostarczać płatnikowi składek decyzji sanepidu. Dotychczas przekazanie płatnikowi składek (ZUS lub pracodawcy) decyzji sanepidu czy zwolnienia lekarskiego było konieczne, aby odseparowana osoba mogła otrzymać wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy lub zasiłek opiekuńczy. Teraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaczął sam pozyskiwać informacje potrzebne do wypłaty świadczenia. Od 24 października 2020 r. świadczenia chorobowe dla osób przebywających na kwarantannie lub izolacji domowej są wypłacane na podstawie danych w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP).

Czy na kwarantannie można pracować?

Przebywanie na kwarantannie nie musi wiązać się z koniecznością przerywania pracy. Co do zasady obowiązkowa kwarantanna jest traktowana jak niezdolność do pracy z powodu choroby. Osoba na kwarantannie w niektórych sytuacjach może jednak świadczyć pracę. Nie wolno jej natomiast opuszczać domu, nawet wyjść na spacer z psem czy ze śmieciami.

Obowiązek pracy na kwarantannie. Czy szef może zmusić do pracy pracownika na kwarantannie?

Pracodawca ma prawo nałożyć na pracownika obowiązek pracy podczas kwarantanny. Oczywiście pod warunkiem, że pracownik jest w stanie w ten sposób wykonywać powierzone mu zadania, a wynika to z:

Ubezpieczonemu będącemu pracownikiem, odsuniętemu od pracy w trybie określonym w art. 6 [niemożność wykonywania pracy jako niezdolność do pracy] ust. 2 pkt 1, z powodu podejrzenia o nosicielstwo zarazków choroby zakaźnej, zasiłek chorobowy nie przysługuje, jeżeli nie podjął proponowanej mu przez pracodawcę innej pracy niezabronionej takim osobom, odpowiadającej jego kwalifikacjom zawodowym lub którą może wykonywać po uprzednim przeszkoleniu.

Co można robić na kwarantannie, a czego nie?

Na kwarantannie nie możesz:

  • opuszczać ci domu,
  • wychodzić na zakupy,
  • spotykać się z innymi osobami.

Na kwarantannie możesz, a nawet musisz:

  • monitorować temperaturę ciała, nawet dwa razy dziennie,
  • zachować zasady higieny osobistej.

Jestem na kwarantannie - gdzie mogę zwrócić się po pomoc typu zakupy, wyprowadzenie psa?

Jeżeli jesteś objęty kwarantanną i nie możesz wychodzić z domu, a nikt z rodziny nie jest w stanie ci pomóc, możesz zwrócić się o pomoc do:

  • ośrodka pomocy społecznej w miejscowości, w której mieszkasz,
  • funkcjonariusza policji, który w porozumieniu ze służbami sanitarnymi sprawdzają, czy przebywasz w domu,
  • gminy,

Jeżeli potrzebujesz pomocy psychologicznej, to skontaktuj się telefonicznie z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej w swojej gminie, bądź powiatowym centrum pomocy rodzinie.

Od kiedy liczy się czas kwarantanny dla domownika osoby chorej i co jeśli chory nie wyzdrowieje po 10 dniach?

Taka kwarantanna rozpoczyna się od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu przez osobę zakażoną i kończy się 7 dni po zakończeniu izolacji osoby zakażonej. Jeśli chory na koronawirusa nie wyzdrowiał, twoja kwarantanna automatycznie się wydłuża.

Jakie są kary za złamanie kwarantanny?

Za nieprzestrzeganie kwarantanny grozi grzywna nawet do 30.000 zł.

Czym różni się kwarantanna od izolacji?

Kwarantanna jest nakładana na osoby które miały styczność ze źródłem zakażenia (np. kontakt z osobą zakażoną). Podlegają jej również ci, którzy wrócili z zagranicy i przekroczyli granicę zewnętrzną UE. Zazwyczaj trwa ona 10 dni. Powinna ona odbywać się w domu lub w innym miejscu, które wskazaliście.

Natomiast izolacja domowa nakładana jest po pozytywnym wyniku testu na COVID-19. Czas jej trwania jest uzależniony od stanu zdrowia. Zazwyczaj między 8. a 10. dniem choroby kontaktuje się lekarz, który na podstawie telefonicznego wywiadu lub osobistego kontaktu decyduje o dalszym postępowaniu. Jeśli lekarz POZ nie zdecyduje o przedłużeniu izolacji, jej zakończenie następuje po 10 dniach od daty uzyskania pierwszego dodatniego wyniku testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku pacjenta bez objawów klinicznych.

Prywatny test na koronawirusa a kwarantanna

W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku testu na koronawirusa wykonanego prywatnie należy o tym poinformować wyłącznie lekarza pierwszego kontaktu pracującego w ramach NFZ. Ponieważ specjalista świadczący usługi płatne nie ma uprawnień do wysłania pacjenta na izolację domową. Dlatego, tak ważne jest poinformowanie swojego lekarza o pozytywnym teście. Wówczas lekarz POZ podejmie decyzję o dalszym leczeniu i gdzie powinieneś dochodzić do zdrowia, a także o kwarantannie.

Mam pozytywny wynik COVID-19, co dalej? Czy mogę wychodzić z domu?

Jeśli otrzymałeś pozytywny wynik testu, powinieneś bezwzględnie pozostać w domu. Między 8. a 10. dniem choroby COVID-19 odbywa się teleporada. W jej trakcie lekarz podejmuje decyzję, co robić dalej. Izolacja może zostać przedłużona lub zakończyć się po 10 dniach. Za zgodą lekarza pacjent objawowy może zakończyć izolację najwcześniej trzy dni po ustąpieniu objawów infekcji górnego układu oddechowego i ustąpieniu gorączki, nie wcześniej niż po 13 dniach od wystąpienia objawów.

Ile dni trwa kwarantanna?

Kwarantanna wynikająca z ryzyka zakażenia koronawirusem, czyli kontaktu z chorą osobą trwa 10 dni od ostatniego spotkania. 10 dni kwarantanny od dnia następnego objęte są te osoby, które dostały skierowanie na test od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej do chwili uzyskania wyniku testu. Jeżeli wynik będzie negatywny, to automatycznie kwarantanna się kończy, natomiast jeśli jest pozytywny, trafiasz na izolację domową lub do szpitala.

Jeżeli automatyczna kwarantanna została nałożona, ponieważ mieszkasz z osobą chorą na koronawirusa lub prowadzisz z nią wspólne gospodarstwo domowe, prawdopodobnie informacja o kwarantannie pojawi się w systemie dzień po tym, jak chory uzyskał pozytywny wynik testu na COVID-19. „Taka kwarantanna rozpoczyna się od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu przez osobę zakażoną i kończy się 7 dni po zakończeniu izolacji osoby zakażonej" – można przeczytać na stronie ZUS-u.

Kto i kiedy nakłada kwarantannę i izolację?

Inspektor sanitarny może nałożyć obowiązek odbycia kwarantanny na:

  • osoby zdrowe, które miały kontakt z osobą zakażoną koronawirusem lub podejrzaną o zakażenie,
  • osoby mieszkające z osobą skierowaną na kwarantannę lub izolacją domową,
  • osoby z objawami wskazującymi na możliwość zakażenia koronawirusem,
  • osoby, które przekroczyły granicę z Unią Europejską.

Osoby, które uzyskały pozytywny wynik testu na koronawirusa, zostają skierowane na izolację domową z powodu zakażenia koronawirusem.

Jak sprawdzić, czy jesteś na kwarantannie lub izolacji domowej?

Wbrew pozorom, nie jest to takie skomplikowane. Możesz to zrobić online. Taką możliwość daje Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeżeli spodziewasz się kwarantanny domowej, możesz zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta przez portal pacjent.gov.pl lub uruchomić aplikację Kwarantanna domowa. Można także starać się pozyskać informacje o kwarantannie lub izolacji domowej w państwowej powiatowej inspekcji sanitarnej, lub na infolinii GIS pod ogólnopolskim numerem tel. 22 25 00 115.

13 miejsce Polski w UE pod względem wskaźnika zatrudnienia.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak sprawdzić, czy jest się na kwarantannie lub izolacji domowej? Odbierz telefon z tego numeru - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie