Jak rozwijać swoją firmę w internecie? 5 porad, które pomogą w zdobyciu klientów

Materiał informacyjny Polskiego Funduszu Rozwoju
Udostępnij:
Przez pandemię wzrosła działalność firm w internecie. Niektórzy zmuszeni byli do zmiany swojego biznesu ze stacjonarnego na online. Niestety nie dla wszystkich ten świat jest na tyle znany, by potrafili w odpowiedni sposób zdobywać potencjalnych klientów lub zwiększać ich liczbę. Eksperci programu Firmy Jutra przygotowali dla przedsiębiorców pięć porad, które pomogą lepiej wykorzystać narzędzia internetowe do rozwoju firmy.

1. Promocja firmy w internecie - zadbaj o wizytówkę firmy

Kiedy sami szukamy informacji np. o jakimś sklepie, to zależy nam, żeby w jednym miejscu znaleźć wszystkie potrzebne informacje – adres, numer telefonu, godziny otwarcia itp. W taki sam sposób należy podejść do własnej firmy. Podstawą sukcesu jest odpowiednia wizytówka firmy w internecie. Tworząc bezpłatny profil w Google Moja Firma, zwiększasz zaangażowanie lokalnych klientów w wyszukiwarce i w Mapach Google.

Zadbaj o widoczność swojej restauracji na mapach i w wynikach wyszukiwania. Dodaj godziny otwarcia Twojej restauracji w wizytówce Google Moja Firma - pomoże to Twoim klientom w dotarciu do Ciebie na czas - zaloguj się na swoje konto w Google Moja Firma i zmień godziny w sekcji Informacjeradzi Agnieszka Kapusta, doradczyni w programie Firmy Jutra.

Posiadając profil w Google Moja Firma umożliwisz również wystawianie opinii, które w internecie są szczególnie ważne.

Bardzo często klienci przeglądają recenzje, by upewnić się, że dokonali dobrego wyboru lub aby zdecydować się na zmianę. Warto dodawać także zdjęcia i publikować oferty, żeby podkreślić wyjątkowość firmy.

2. Wizerunek firmy w internecie - spraw, że Twoja strona będzie widoczna

Strona internetowa to ważny element budowania wizerunku firmy. Przygotowanie atrakcyjnej witryny umożliwia pozyskanie nowych klientów i wzbudzenie w nich zaufania.

Obecnie na rynku jest dostępne kilka bezpłatnych generatorów stron internetowych. Jednym z nich jest Google Moja Firma, gdzie masz możliwość stworzenia bezpłatnej witryny zoptymalizowanej pod kątem urządzeń mobilnych, za pomocą której zaprezentujesz swoją firmęprzypomina Ewa Wójcik, doradczyni w programie Firmy Jutra.

Na początku należy w witrynie wypisać wszystkie informacje oraz elementy, które są niezbędne i stanowią rdzeń serwisu. Później trzeba stworzyć coś na wzór mapy, czyli przygotować sekcje, aby ułatwić przeglądanie informacji na stronie.

W tym miejscu musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy gość, który po raz pierwszy zajrzy do twojego serwisu, będzie w stanie znaleźć w ciągu kilkunastu sekund rzeczy, które go interesują. I co ważne – musisz dbać o aktualność. Klienci niechętnie zajrzą po raz drugi do witryny, która ma przedawnione elementy. Goście doceniają także szybkość strony, więc nie warto oszczędzać na serwerach.

3. Zdobądź odpowiednich klientów

Jeśli zależy Ci, aby obecność w sieci była dobrze sprofilowana, a działania docierały do jak największej liczby klientów, musisz zadbać o zoptymalizowanie strony pod kątem SEO. Choć ten może z pozoru obco brzmiący skrót może wydawać się skomplikowany, w rzeczywistości jego wprowadzenie jest łatwe.

W tym przypadku najważniejszym elementem są frazy kluczowe, czyli hasła, które informują użytkownika i algorytmy google o tym, czym zajmuje się twoja strona.

Powiedz użytkownikom internetu co sprzedajesz - zoptymalizuj stronę pod kątem fraz kluczowych - zadbaj o właściwe nazwy produktów i usług, które oferujesz oraz ich opisy. Zmień nazwy zdjęć na stronie www z numerków na nazwy produktów - pomoże to w wynikach wyszukiwaniawyjaśnia Marek Płatek, doradca w programie Firmy Jutra.

Jeśli na przykład prowadzisz sklep z odzieżą dziecięcą w Warszawie, to użytkownicy powinni trafić na twoją witrynę, wpisując takie frazy jak „odzież dziecięca Warszawa” czy „ubrania dla dzieci Warszawa”. Ważne jest zatem, by na swojej witrynie umieszczać tego typu frazy np. w nagłówkach, tagach, tytułach i przede wszystkim – w tekstach.

Drugim bardzo ważnym elementem jest dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Nie jest tajemnicą, że w dzisiejszych czasach częściej sięgamy po telefon niż komputer. Responsywność strony, czyli jej zdolność do dostosowywania się do rozmaitych ekranów, jest jednym z priorytetów, na który powinieneś zwrócić uwagę.

Trzecia kwestia, która pozwoli na zdobycie potencjalnych klientów to spójność wizualna. Wszystkie materiały, które tworzysz, powinny mieć spójną szatę graficzną i być opatrzone twoim logo.

Zadbaj o wizerunek Twojej firmy w mediach społecznościowych. Jeśli nie masz specjalisty w swoim zespole, możesz sam tworzyć angażujące grafiki w bezpłatnych programach jak np. Canvadodaje Marek Płatek.

4. Monitoruj działania promocyjne w internecie

Analizuj ruch na swojej stronie internetowej. Dzięki wiedzy, skąd przychodzą użytkownicy na Twoją stronę i jak się na niej zachowują, możesz podejmować skuteczne decyzje biznesoweprzekonuje Agnieszka Kapusta.

Najważniejszym narzędziem, które pomoże ci w monitorowaniu strony, jest Google Analytics. Przy jego pomocy możesz sprawdzać, jak wielu użytkowników odwiedza twoją witrynę, skąd oni pochodzą, w jakim są wieku, jakich urządzeń używają czy w jakim stopniu udaje ci się ich utrzymać na stronie. Założenie konta w Google Analytics jest nie tylko łatwe, ale również bezpłatne.

5. Odkryj zagraniczny rynek

Ostatnią poradą, która umożliwi rozwój twojej firmie, jest zapoznanie się ze strategią wchodzenia na rynki zagraniczne. Do tego służy darmowe narzędzie Market Finder.

Dzięki jego pomocy możesz poznać obiecujące rynki dla swojej firmy, określone na podstawie analizy zachowań konsumentów i szczegółowych danych dotyczących poszczególnych krajów. Co więcej, dostosujesz swoją działalność do lokalnych rynków, oferując odpowiednie sposoby płatności i dostawy oraz obsługę klienta. W efekcie rozpoczniesz sprzedaż produktów lub usług klientom pochodzącym z całego świata.

Buduj zaufanie do Twoich produktów oraz usług, zyskaj popularność. Poproś zadowolonego klienta o zostawienie komentarza - zachęci to innych do zakupudodaje na koniec Ewa Wójcik.

O programie Firmy Jutra

Firmy jutra to bezpłatny program edukacyjno-rozwojowy Google i Polskiego Funduszu Rozwoju we współpracy z Operatorem Chmury Krajowej, który uczy, jak sprawnie sprzedawać swoje produkty i usługi w internecie za pomocą łatwych narzędzi.

Chcemy pomóc firmom zacząć zarabiać w internecie, dotrzeć do klientów, którzy przenieśli się do świata cyfrowego oraz zwiększyć innowacyjność dzięki adaptacji modeli biznesowych i wykorzystaniu rozwiązań chmurowych – tłumaczą przedstawiciele Firmy Jutra.

W ramach programu otrzymujecie indywidualną konsultację z doradcą Google wraz z planem działania, kurs online z praktycznymi ćwiczeniami i lekcjami grupowymi oraz 3-miesięczny okres wsparcia online.

Do programu można zgłosić się tutaj.

Materiał oryginalny: Jak rozwijać swoją firmę w internecie? 5 porad, które pomogą w zdobyciu klientów - Polska Times