Jak pomóc uczniowi niepełnosprawnemu. Poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców

sxc.hu
Czytam, więc wiem
Czytam, więc wiem sxc.hu
Wyjaśniamy, jakiego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wymaga uczeń niepełnosprawny ruchowo. Zwracamy też uwagę na to, jakie może mieć trudności oraz jakie warunki do nauki należy mu stworzyć, by wspomóc jego rozwój.

Trudności manualne

Dziecko niepełnosprawne ruchowo ma trudności manualne, które utrudniają mu pisanie. Żeby mu tę czynność ułatwić konieczne jest wprowadzenie udogodnień. Pomóc w tym zakresie mogą:

- grubszy uchwyt flamastra

- nakładka na długopis w postaci różnej długości rurki z miękkiego tworzywa

- obciążniki na ołówki wykonane z metalu

- nakładki na przybory piśmiennicze wykonane z masy plastycznej

- wymodelowane nakładki na dłoń ułatwiające prawidłowe jej ustawienie w trakcie pisania.

W nauce pisania dziecko może wykorzystywać powiększoną liniaturę, w której linie są wyraźne, ale niezbyt grube. Warto też kartkę przymocować do blatu.

Trudności edukacyjne i rozwojowe

Dziecko z niepełnosprawnością ruchową może mieć:

- niski zasób wiedzy ogólnej o otaczającym świecie i zachodzących w nim zjawiskach

- niskie umiejętności w zakresie czytania i pisania

- niską motywację do uczenia się

- trudność w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami

- trudności w kontaktach interpersonalnych

- nadwrażliwość i chwiejność emocjonalna

- nieumiejętność kontrolowania i wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie

- podwyższony poziom lęku społecznego - wobec nowych osób, miejsc

- zaniżoną samoocenę

- zaburzoną orientację w schemacie własnego ciała i w schemacie ciała innej osoby

- zaburzoną orientację przestrzenną czy na kartce papieru

- wzmożoną męczliwość

- zaburzoną integrację procesów wzrokowo-słuchowych

Cechy korzystne dla rozwoju

Rozwojowi dziecka z niepełnosprawnością ruchową sprzyjają:

- duży zasób wiedzy ogólnej o otaczającym świecie i zachodzących w nim zjawiskach

- posiadanie zainteresowań i hobby

- wysokie umiejętności w zakresie czytania i pisania

- wysoki poziom dojrzałości społecznej

- dążenie do samodzielności

- wysoka motywacja wewnętrzna do uczenia się

- wsparcie w rodzinie, w środowisku rówieśniczym

- umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych

Niepełnosprawność ruchowa wpływa bardzo niekorzystnie na możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży, ponieważ każda aktywność szkolna związana jest z poruszaniem się. Nawet jeśli stopień ruchu jest minimalny, to jednak stanowi on poważne ograniczenie. Warto pamiętać, że z aktywnością ruchową i samodzielnym zdobywaniem doświadczeń nieodłącznie wiąże się rozwój poznawczy.

Co powinien zrobić nauczyciel

Nauczyciel, który prowadzi zajęcia edukacyjne i specjalistyczne, jest zobowiązany opracować dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Podstawą do jego przygotowania jest Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia. Zawsze należy określić mocne strony ucznia (korzystne cechy dla rozwoju) i trudności rozwojowe i edukacyjne, które mogą utrudniać uczenie się, nabywanie doświadczeń i korzystanie z nowo nabytych doświadczeń i umiejętności. Konstruując arkusz nauczyciel powinien uwzględnić następujące zakresy funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością ruchową:

- funkcjonowanie poznawcze i komunikacja społeczna

-samoobsługa

- rozumienie emocji i radzenie sobie z nimi

- radzenie sobie w sytuacjach trudnych

- zachowania stereotypowe

- nadwrażliwość zmysłowa

Jakiej pomocy wymaga dziecko

Dziecko z niepełnosprawnością ruchową wymaga wsparcia w zakresie:

- dostosowania otoczenia w taki sposób, aby mogło samodzielnie się poruszać

- dostosowania i zmodyfikowania pomocy szkolnych tak, aby mogło z nich w pełni korzystać

- dostosowania miejsca pracy tak, aby mogło prawidłowo siedzieć - przez dłuższy czas bez zmęczenia

- dostosowania podręczników i zeszytów ćwiczeń tak, by dziecko mające trudności z czytaniem, kontrolowaniem wykonywanych czynności oraz prowadzeniem obserwacji mogło dać sobie rade w miarę samodzielnie

- dostosowanie celów edukacyjno-terapeutycznych tak, by odpowiadały indywidualnym potrzebom i możliwościom dziecka

- stosowania aktywizujących metod i form pracy dydaktycznej i terapeutycznej

- wydłużanie czasu na wykonanie zadania

- zapewnienie odpowiedniej rehabilitacji ruchowej

Ogłaszamy konkurs dla uczniów

W ramach kampanii "Czytam, więc wiem" ogłosiliśmy konkurs, którego celem jest rozbudzenie w uczniach chęci do poszerzania swoich zainteresowań i naukowych pasji. Wystarczy zaprezentować - w dowolnej formie - swoje pasje i uzasadnić, jak stypendium pomogłoby je rozwijać. Nagrodą w konkursie jest stypendium w wysokości 100 zł miesięcznie, przekazywane od listopada do czerwca przyszłego roku. Ufundujemy je 10 uczniom. Prace należy przesłać do 5 listopada pocztą elektroniczną na adres: [email protected] (nadając listowi tytuł: "Moje pasje, moje stypendium") lub pocztą tradycyjną na adres: Media Regionalne, ul. św. Mikołaja 1 15-419 Białystok (z dopiskiem "Moje pasje, moje stypendium"), podając również dane kontaktowane do ucznia i rodzica. Regulamin konkursu znajdziecie na stronach: www.poranny.pl/wiem oraz www.wspolczesna.pl/wiem

Pomagamy szkołom realizować nowe zadania

Kampania "Czytam, więc wiem", którą prowadzą wspólnie "Kurier Poranny" i "Gazeta Współczesna" to nie tylko promowanie czytania i zdobywania wiedzy. Chcielibyśmy również publikować na łamach teksty użyteczne dla dyrektorów, nauczycieli, jak też rodziców. Tworzyć je będziemy wspólnie ze specjalistami z Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku. Dziś kolejna publikacja z cyklu "ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej". Tym razem piszemy o uczniu z niepełnosprawnością ruchową w szkole.
- Uzyskuje on orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna - wyjaśnia Anna Gawryluk, doradca metodyczny w MODM w Białymstoku. - Oznacza to, że taki uczeń może korzystać z edukacji w przedszkolu bądź szkole ogólnodostępnej, integracyjnej oraz specjalnej. W przypadku zaś, gdy stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia mu uczęszczanie do placówki, może być ono kształcone w formie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.

Co ważne, istnieje możliwość dostosowania warunków i form sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzaminu w trzeciej klasie gimnazjum. Uczniowie niepełnosprawni mogą do nich przystępować w warunkach dostosowanych do swoich możliwości psychofizycznych i potrzeb edukacyjnych.

- Dyrektor szkoły powinien poinformować rodziców do 30 września o możliwości dostosowania. Jeśli zaś rodzic widzi taką potrzebę powinien do 15 października dostarczyć do szkoły odpowiednie dokumenty - także orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeśli dotąd tego nie zrobił - przypomina Anna Gawryluk.

Jeśli macie inne propozycje tematów, o których chcielibyście przeczytać na naszych łamach, piszcie na adres: [email protected] W następny poniedziałek informacje na temat ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PrawdziwiON

kolejne cudne poradniki - coś jak uniwersalna maszynka do twarzy o stałych ostrzach?

Dodaj ogłoszenie