Jak nie przytyć na Wielkanoc?

AIPZaktualizowano 
<strong>Jak nie przytyć na Wielkanoc? </strong>
Jak nie przytyć na Wielkanoc? Sławomir Bromboszcz
Wielkanoc to czas, w którym jemy wyjątkowo dużo. Dominika Kulczycka-Wójcik, dietetyk kliniczny, radzi co jeść i pić, aby nie przybrać na wadze, czyli nie przytyć na Wielkanoc.

W jaki sposób możemy przygotować organizm do tej wielkiej uczty?

Każdy z nas jest inny i ma inne tempo przemiany materii. Zależy ono od wielu czynników między innymi od naszego wieku, sposobu odżywiania czy aktywności fizycznej. Istotna rolę odgrywają też nasze predyspozycje genetyczne. Ciężko w specjalny sposób przygotować organizm na spożycie większej ilości pożywienia niż zazwyczaj. Z pewnością przed świętami nie wolno stosować restrykcyjnych diet czy głodówek z obawy przed wzrostem masy ciała jedząc znacznie więcej w czasie świąt. Głodzenie organizmu, a następnie dostarczenie dużej ilości pożywienia nie tylko spowolni nasz metabolizm, ale też może doprowadzić do odwodnienia i licznych niedoborów składników mineralnych. W konsekwencji otrzymamy efekt odwrotny do zamierzonego.

Jakich produktów nie należy łączyć ze sobą, z czego szczególnie warto zrezygnować?

U przeciętnego człowieka bez znaczących jednostek chorobowych nie ma uzasadnienia spożywanie poszczególnych grup produktów nie łącząc ich ze sobą. Teorie o nie łączeniu np. białka z węglowodanami nie zostały potwierdzone żadnymi rzetelnymi badaniami, a szanujące się organizacje na całym świecie nie promują w swoich zaleceniach takich praktyk. Musimy mieć świadomość, że poszczególne składniki odżywcze jakimi są białka, tłuszcze i węglowodany występują właściwie w prawie każdym produkcie. Niewiele mamy produktów, które zawierają samo białko lub same węglowodany. Zatem rozdzielanie produktów nie ma sensu, bo jedząc makaron dostarczamy zarówno węglowodany, jak i białko czy tłuszcz, podobnie jest na przykład z mlekiem czy jogurtem. Ludzki organizm świetnie sobie radzi z trawieniem poszczególnych składników. Jeśli w szczególny sposób mielibyśmy się czegoś wystrzegać to z pewnością zalecałabym zrezygnowanie z dużych dawek cukru i smażenia z dużą ilością tłuszczu. Produkty spożywcze mają cukier ukryty. Zarówno podczas świąt jak i przez cały rok spożywamy go bardzo dużo. Zrezygnujmy zatem z dosładzania napojów czy i tak już słodkich deserów.

Jak nie przytyć na Wielkanoc? czytaj dalej

Czy są jakieś sposoby na przyśpieszenie trawienie?

Najważniejsze, aby jeść regularnie, częściej ale w mniejszych ilościach. Zaleca się spożycie 4-5 posiłków w ciągu dnia i starać się nie podjadać. Jedzenie rzadziej, daje naszemu organizmowi informację, że nie prędko znów dostarczymy mu potrzebną ilość energii, zatem musi jej jak najwięcej zmagazynować „na gorsze czasy”. Efekt? Organizm odkłada wszystko, co może w postaci, tak bardzo znienawidzonej przez nas, tkanki tłuszczowej. Duże znaczenie ma dla nas aktywność fizyczna, to ona najbardziej pobudza nasz metabolizm. Badania pokazują, że lepsze efekty przynosi dostarczenie większej ilości kalorii z jednoczesną zwiększoną aktywnością fizyczną, aniżeli diety niskokaloryczne i brak wysiłku.

Co pić w czasie świąt, a czego unikać?

Najlepiej sprawdzi się woda, ewentualnie niewielkie ilości herbaty (najlepiej zielonej). Napoje i duże ilości soków zawierające cukier a często też syrop glukozowo-fruktozowy to najgorszy wybór. Pijąc wodę jesteśmy w stanie ugasić pragnienie i również zjeść mniej, z kolei wysoko słodzone napoje nie tylko nie gaszą naszego pragnienia, ale też dostarczają organizmowi niepotrzebnych kalorii. Ponadto duże dawki cukru drastycznie podnoszą poziom glukozy we krwi, który potem szybko spada. W efekcie ponownie sięgamy po jedzenie, także to słodkie. To błędne koło. Jeśli chodzi o alkohol, nie zaszkodzi lampka wina do obiadu. Wystrzegałabym się jednak wysokoprocentowych trunków które są wysokokaloryczne, a których picie powoduje również częstsze sięganie po jedzenie.

Czy są jakieś łatwe sposoby na sprawienie, by potrawy były zdrowsze?

Poszczególne produkty można łatwo zamienić, sprawiając że potrawa staje się lżejsza, delikatniejsza czy łatwo strawna. Śmietanę i część majonezu w potrawie możemy wymienić na jogurt. Z kolei domowy majonez można zrobić również z minimalnej ilości żółtek. Zamiast smażyć na tłuszczu, można użyć dobrej patelni teflonowej lub ceramicznej, a wybrany przez siebie olej dodać do potrawy na surowo. Podobnie z podlewaniem dań tłuszczem, który wytopił się spod mięsa – zdecydowanie lepszym wyborem będzie niewielka łyżeczka oliwy z oliwek dodana do dania przed podaniem. Sól i kostki rosołowe z powodzeniem zastąpimy dobrze dobrana mieszanką ziół i przypraw. Cukier w wypiekach można bez obaw zmniejszyć, albo też podmienić ksylitolem, czyli cukrem brzozowym. Zamiast soku – woda lub niskosłodzony kompot. Najważniejsze, żeby nie kupować gotowych, szczelnie zapakowanych dań z długą datą ważności. Warto znaleźć chwilkę czasu na przygotowanie własnych potraw, które będą zdecydowanie zdrowsze.

Jak nie przytyć na Wielkanoc? czytaj dalej


Ile średnio można przybrać na wadze w czasie świąt?

W zależności od różnych czynników, wahania masy ciała w okresie świąt mogą sięgać nawet kilku kilogramów. Jeżeli jednak postaramy się w tym czasie być aktywnym na przykład wyciągając rodzinę na poobiedni spacer lub postaramy się nie sięgać, zazwyczaj nieświadomie, czasem wręcz z nudów, po kolejną porcję sałatki czy ciasta, zarówno nasza masa ciała nie zmieni się znacząco jak i łatwiej będzie nam powrócić do formy po światach.

Ile trzeba czasu, aby wrócić do wagi sprzed świąt?

Badania pokazują, że okresy świąteczne nie mają aż tak znaczącego wpływu na nasz metabolizm i nie zwiększają ryzyka nadwagi i otyłości. Nieliczne wahania masy ciała w czasie świąt zazwyczaj wracają dość szybko do normy. Już po 1-2 miesiącach powinniśmy osiągnąć masę ciała sprzed świąt.

Czy musi to być jakaś restrykcyjna dieta?

W zupełności wystarczy odpowiednio zbilansowana dieta. Jeżeli wrócimy do nawyków sprzed świąt, nasza masa ciała powinna z powodzeniem również wrócić do normy. Zwiększona aktywność fizyczna z pewnością również nam pomorze. Jednakże w sytuacji, gdy nasze nawyki są błędne, może się okazać, że po świętach nie tylko nie uda nam się schudnąć, ale przeciwnie, masa ciała będzie nadal stopniowo rosnąć. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie udać się na konsultację do dietetyka, który po wstępnych badaniach pomoże wybrać najlepszą, bezpieczną drogę do osiągnięcia zamierzonego celu.

polecane: FLESZ: Umacnia się rynek pracownika. Oto zawody najbardziej pożądane.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak nie przytyć na Wielkanoc? - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
p
pawel3

Ja poczekam jak w tym wątku wypowie się bardzo dużo osób.Jak te osoby się wypowiedzą to ja wtedy się do tego odnoszę.

 

________________________________________________

zestaw narzędzi

zgłoś
d
daria

Chyba dość krótko okres żeby przytyć :D jak ktoś na co dzień rozsądnie się odżywia to, jak sobie na Wielkanoc odpuści nic się nie stanie :) ale oczywiście warto, piecząc ciasta, zamienić cukier biały na trzcinowy czy tez miód, a mąkę pszenną na żytnia czy orkiszową :) ja już zaplanowałam co upiekę - mazurek na 100% i pewnie serniczek :) już nawet oglądałam wstępne ozdoby na stół i do koszyczka na bomm.pl. Jest trochę czasu jeszcze ale co nieco można już przeglądać  i organizować xD

zgłoś
G
Gość

Jak nie przytyć na Wielkanoc?

Rada jest jedna,mniej żreć  :P

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3