MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak Małopolska radzi sobie z wykluczeniem transportowym? Trzonem jest kolej, wsparciem są autobusowe linie dowozowe i trasy rowerowe

Piotr Tymczak
Podczas Krynica Forum 2024 odbył się panel dotyczący problemu wykluczenia transportowego.
Podczas Krynica Forum 2024 odbył się panel dotyczący problemu wykluczenia transportowego.
Podczas prestiżowej konferencji świata polityki i biznesu Krynica Forum 2024 jeden z paneli poświęcono walce z wykluczeniem transportowym. Jednym z uczestników był marszałek Małopolski Łukasz Smółka, który przedstawiał pomysły na rozwiązanie problemów komunikacyjnych w naszym regionie.

Czy samorządy odpowiednimi rozwiązaniami i skutecznie radzą sobie z wykluczeniem transportowym i jak wygląda ich współpraca z władzami centralnymi w tym zakresie, co można byłoby poprawić? Na takie pytania próbowano znaleźć odpowiedź w ramach jednego z paneli Krynica Forum 2024.

- Województwo Małopolskie od pięciu lat bardzo mocno postawiło na rozwój kolei w regionie. Zdecydowaliśmy, że kolej jest rusztem komunikacyjnym - podkreślił marszałek Małopolski Łukasz Smółka.

- Bardzo mocno inwestujemy w tabor kolejowy, aby nasi pasażerowie mieli poczucie bezpieczeństwa, komfortu. Do tego rozwijamy autobusowe Małopolskie Linie Dowozowe. Jest ich około 50. Funkcjonują wspólnie z koleją - dodał marszałek Łukasz Smółka.

Pociągiem, autobusem, rowerem po Małopolsce

Założenie jest takie, by autobusem można było dojechać do stacji kolejowych i tam przesiąść się na pociąg. Marszałek Smółka podkreśla również, że władze województwa mocno stawiają też na stwarzanie możliwości dojeżdżania do przystanków kolejowych rowerem czy też przewożenia rowerów pociągami.

W przypadku rozwoju linii autobusowych plan jest taki, by nowe autobusowe linie dowozowe powstawały szczególnie tam, gdzie kursów nie realizują jeszcze prywatni przewoźnicy.

- Budujemy partnerstwa na zasadzie składania przez gminy wniosków do funduszu autobusowego. Jeżeli prywatny przewoźnik realizuje przewozy na danej trasie, to analizujemy, czy nowa linia powinna tam powstać. W przypadku wskazywania nowych połączeń bardzo ważne dla nas jest to, by działało to oddolnie. Wsłuchujemy się w głosy mieszkańców i przedstawicieli lokalnych samorządów - zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.

Przyznał, że potrzebne są dokładne analizy, aby nie dochodziło do sytuacji, że petycję w sprawie uruchomienia nowej linii autobusowej podpisuje tysiąc osób, a później autobusem jeździ kilku mieszkańców.

- Blisko 15 milionów Polaków jest wykluczonych komunikacyjnie. Na system, który ma rozwiązać problem wydajemy około miliard złotych rocznie. Nie mamy jednak systemu weryfikacji tego, co w związku z tym dzieje się z wykluczeniem komunikacyjnym. Przed nami duże wyzwanie i reforma tego systemu. Należy do tego włączyć komponent kolejowy, co już jest realizowane w Małopolsce i to trzeba pochwalić - skomentował Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. - Potrzebna jest decentralizacji systemu dotyczącego likwidowania wykluczenia komunikacyjnego. Pewne rzeczy lepiej widać z mniejszych ośrodków niż z Warszawy - dodał.

Coraz więcej pieniędzy na transport i przewozów w Małopolsce

Wysokość dofinansowania przekazywanego przekazywanego przez Województwo Małopolskie na pracę eksploatacyjną w transporcie kolejowym w 2024 roku to ponad 350 mln zł. Dla porównania - to ponad dwa razy więcej niż w 2020 roku (160 mln zł).

Rozwój oferty przewozowej pociąga za sobą dynamiczny wzrost liczby przewożonych pasażerów. W 2023 r. operatorzy świadczący usługi na rzecz Województwa Małopolskiego przewieźli ponad 20 mln osób (dla porównania – w 2020 r. było to 7,8 mln osób). W I półroczu 2024 r. operatorzy przewieźli 13,89 mln podróżnych.

Do rozwoju połączeń kolejowych przyczyniło się wprowadzenie od 1 sierpnia 2023 r. oferty Biletu Metropolitalnego i Małopolskiego Biletu Zintegrowanego, która umożliwiła podróżowania na jednym bilecie różnymi środkami transportu. Nowa oferta obowiązuje w pojazdach: Komunikacji Miejskiej w Krakowie, Polregio S.A., Koleje Małopolskie sp. z o.o. i Koleje Śląskie sp. z o.o.; Małopolskich Linii Dowozowych, Połączeń autobusowych gmin: Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wieliczka, Wielka Wieś i Zielonki.

Bilet metropolitalny usprawnia poruszanie się po centralnej części województwa, natomiast Małopolski Bilet Zintegrowany ułatwia podróżowanie z dalszych zakątków regionu.

Zakup nowych pociągów, w planach kolejne linie

Województwo Małopolskie rozwija też tabor kolejowy. 9 września 2024 r. zawarło umowę ramową z firmą NEWAG S.A. na dostawę taboru kolejowego. Umowa przewiduje możliwość na dostawy do 25 wieloczłonowych pociągów wraz z usługą serwisowo-utrzymaniową. W czteroletnim okresie obowiązywania umowy Województwo Małopolskie będzie mogło udzielać zamówień wykonawczych, łącznie do kwoty 1.391.559.974,40 zł. brutto. Planuje się, że pierwsza z umów wykonawczych obejmująca dostawę 6 pociągów zostanie zawarta jeszcze w tym roku.

Mając na uwadze planowany dalszy rozwój oferty przewozowej, jak również stały trend wzrostowy liczby pasażerów, spółka Koleje Małopolskie zdecydowała o zakupie 6 zmodernizowanych pociągów EN57AL. Jednostki mogą być wykorzystane między innymi na linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej 2 Oświęcim – Skawina - Kraków Główny - Sędziszów jak i na pozostałych trasach Kolei Małopolskich.

Województwo Małopolskie z sukcesem złożyło aplikację w „Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej + do 2029 roku”. Dzięki temu, w 2023 r. podpisało z PKP PLK S.A. (wykonawcą programu) umowy na budowę połączeń kolejowych: Kraków – Niepołomice, Kraków – Olkusz i Kraków – Myślenice.

W przypadku Małopolskich Linii Dowozowych obecnie w Małopolsce uruchomionych jest 51 linii użyteczności publicznej. W planach jest jeszcze uruchomienie w 2024 r. dodatkowych dwóch linii autobusowych. Rekordowa kwota dofinansowania uruchomienia wszystkich 53 połączeń będzie łącznie wynosić ponad 45,8 mln zł. Ponadto, „Koleje Małopolskie” złożyły wniosek o dofinansowanie zakupu 15 zeroemisyjnych oraz 15 niskoemisyjnych autobusów w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

Projekt CPK zostaje, jednak będzie zmodyfikowany

od 7 lat

reklama

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny